• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svenska campingar billigast

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
D59D9527-8F84-4A0C-8C97-8AC8205904C8.jpeg

Den rubriken förvånar säkert många av oss här på Forumet, där vi ganska ofta får läsa om campingägarnas ofta oskäliga priser. Det kanske är sant, men i sådant fall är campingarna nere i Europa med större närmarknader och längre säsonger ännu mera oskäliga i sin prissättning.

Det här läser jag i Caravan Clubs just distribuerade nyhetsbrev juni 2021:
SVENSKA CAMPINGAR VINNER
Svenska campingar är billigast när den stora tyska bilistorganisationen ADAC jämför campingpriserna på några av sommarens mest populära resmål.

I topp på listan ligger Schweiz, Italien och Kroatien med över 50 euro per dygn i genomsnitt. I Sverige är motsvarande siffror 34,35 euro.

Trots segern i campingklassen hamnar Sverige inte lägst när ADAC räknar ihop hela kostnaden för semestern. Då vinner Tyskland, med 632 euro. Dyrast blir Schweiz, 953 euro, medan en ADAC-semester i Sverige kostar 778 euro.
Källa: Caravan Club

Själv har jag börjar reagera på ställplatspriserna inte bara i Sverige, mer och mer närmat sig priserna vi möter på campingplatserna, trots mindre kostnader både vad gäller grundinvesteringen som driften.

Tommy
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Tommy för intressant ämne.
Jag får läsa artikeln med stor nyfikenhet. Det är glädjande att svenska campingar har inte första platsen. Dock utan mycket detaljerad information om vilka variabler har ADAC valt för undersökningen samt om metodiken för analys blir det förstås approximering av vad som finns i verkligheten.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Som JanneB skriver.. Vilka variabler? Som solo åkare är svenska campingar dyrast för mig och billigast är dom nere i Europa. Jag betalar för mig själv och inte nån enhets pris som jag måste betala här hemma så det är svårt att jämföra
 
F

F.d. 22252

Guest
Tror inte mycket på en sån undersökning har varit några gånger på camping florida just pga priset straxt över 10eu bahia camping tar en bit under 10 eu och då ingår duchar och toalett och en stor uppvärmd pool om man stannar länge. Sen har vi Olihao i portugal billigt med restaurang och affär på området.
De priserna får man inte reda på på nätet utan de är halvhemliga på plats och lågsäsong under vintern vilket är samma eller bättre än svensk sommar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tror inte mycket på en sån undersökning har varit några gånger på camping florida just pga priset straxt över 10eu bahia camping tar en bit under 10 eu och då ingår duchar och toalett och en stor uppvärmd pool om man stannar länge. Sen har vi Olihao i portugal billigt med restaurang och affär på området.
De priserna får man inte reda på på nätet utan de är halvhemliga på plats och lågsäsong under vintern vilket är samma eller bättre än svensk sommar.

Men knappast relevanta för en sådan undersökning?
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
nä det är inte sant att sverie har billigare camping än utländerna
ett sådant skitland som sverige kan inte vara bra på en en sådan
sådan sak alt annat som produseras äfelaktigt bllar ställplatser och
framför alt hus bilar eller hur
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När du nu anser att Sverige är ett skitland så föreslår jag att flyttar härifrån! Då slipper du att sitta vid tangentbordet och gnälla.

Fast han menade nog tvärtom, att alla här klagar på allt i Sverige inkl svenska husbilar, och allt är bättre någon annanstans. Ironi! :)
Och visst har han till stor del rätt, vi klagar väldigt mycket från en väldigt hög nivå, vi är helt enkelt bortskämda, men förstår det inte
alltid!
 
Toppen