• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svensk TV med ViaSat utomlands

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har vid flera tillfällen lyckats få in svensk tv med min Oyster 85-parabol så långt ner som i Istrien i norra delen av Kroatien men de senaste gångerna vi varit där har det varit sämre och de tyska kanalerna har fått duga.

Men då jag har ett Viasat-abonnemang hemma har jag laddat ner deras app Viaplay TV to go på min Android-platta och inloggad på svenska Mullvads VPN-tunnel (som visar att jag är i Sverige fastän jag inte är det) kan jag nu på plattan eller pc:n kunna titta på svensk tv och för övrigt alla program jag abonnerar på när jag har tillgång till wifi. Åker ner igen till Kroatien om ett par veckor och då får vi se om det funkar i praktiken men de gånger jag testat i Sverige har det gått utmärkt....

Det fina är att om du har en platta (Android eller Apple) eller pc behöver du varken antenn eller TV i bilen för att kunna titta på svensk TV när du åker runt i Europa.
 
Senast ändrad:

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Tydligen bara jag som har ViaSat......
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Vi har med Viasat. Tänkte kört lite filmer offline som grabben kunde kolla på under resan, men går inte att ladda ner filmerna på datorn eller plattans SD-kort. Måste läggas på plattans interna minne och där finns bara 7gb ledigt = för lite. Förstår inte varför de ska låsa det så man inte kan köra det på datorn eller i externt media. Raderas ändå efter 30 dagar.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Vi har med Viasat. Tänkte kört lite filmer offline som grabben kunde kolla på under resan, men går inte att ladda ner filmerna på datorn eller plattans SD-kort. Måste läggas på plattans interna minne och där finns bara 7gb ledigt = för lite. Förstår inte varför de ska låsa det så man inte kan köra det på datorn eller i externt media. Raderas ändå efter 30 dagar.

Det verkar ju iofs märkligt då man har 30 dgrs gräns men egentligen var det inte det som inlägget handlade om.
Jag ville bara tipsa om hur man enkelt kan titta på svensk TV på plattan om man har ett Viasat- abonnemang och har tillgång till Wifi. Det där med VPN-tunnel behöver man inte bry sig om så länge man befinner sig i Sverige, bara om man är utomlands.
Så, har du kollat att titta på TV via ViaSat:s app? Om inte, ladda ner appen och kolla själv!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

O.T

Även Boxer och Canal Digital har denna service, ifall man råkar ha en bra internetuppkoppling. :)
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Har vid flera tillfällen lyckats få in svensk tv med min Oyster 85-parabol så långt ner som i Istrien i norra delen av Kroatien men de senaste gångerna vi varit där har det varit sämre och de tyska kanalerna har fått duga.

Men då jag har ett Viasat-abonnemang hemma har jag laddat ner deras app Viaplay TV to go på min Android-platta och inloggad på svenska Mullvads VPN-tunnel (som visar att jag är i Sverige fastän jag inte är det) kan jag nu på plattan eller pc:n kunna titta på svensk tv och för övrigt alla program jag abonnerar på när jag har tillgång till wifi. Åker ner igen till Kroatien om ett par veckor och då får vi se om det funkar i praktiken men de gånger jag testat i Sverige har det gått utmärkt....

Det fina är att om du har en platta (Android eller Apple) eller pc behöver du varken antenn eller TV i bilen för att kunna titta på svensk TV när du åker runt i Europa.
Vi har också denna tjänst, viaplay to go fungerar utmärkt som du säger, både till husbil och båt. (Hänger man surfplattan på min rygg så kan även passagerare på mc förnöjas...:spinny:) Håller också med om nedladdningen offline, kräver så mycket minne att möjligen kan man ladda ner en film men sällan mer.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Kanske inte borde fråga men vad är det som är så viktigt med att kunna se Svensk TV i Kroatien eller att se TV utomlands på semestern. Jag har en platta och ett mobilt bredband, där kollar vi nyheter om vad som händer i Sverige men resten lämnar vi hemma.:confused::confused:
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Läser man den massa av inlägg om TV, paraboler, antenner m.m så verkar det finnas stort underlag för tips av det här slaget. Sedan behöver man kanske inte vara profet i egna hemlandet...
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Kanske inte borde fråga men vad är det som är så viktigt med att kunna se Svensk TV i Kroatien eller att se TV utomlands på semestern. Jag har en platta och ett mobilt bredband, där kollar vi nyheter om vad som händer i Sverige men resten lämnar vi hemma.:confused::confused:

Nyheter och vad som händer är just det som är intressant för de flesta när man är utomlands, därav tipset. Men du kanske bara kuskar runt i Sverige.....
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Kanske inte borde fråga men vad är det som är så viktigt med att kunna se Svensk TV i Kroatien eller att se TV utomlands på semestern. Jag har en platta och ett mobilt bredband, där kollar vi nyheter om vad som händer i Sverige men resten lämnar vi hemma.:confused::confused:

Åh, det finns massvis jag vill se på svensk tv (Viasat).
Champions League, Premier League, NHL ishockey, PGA Golf Tour, etc. :spinny:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Nyheter och vad som händer är just det som är intressant för de flesta när man är utomlands, därav tipset. Men du kanske bara kuskar runt i Sverige.....

Färjan bokad till den 23/7 Göteborg-Kiel Tyskland - Österrike - Kroatien.
Hemresa ej bokad, vet ej om vi stannar fem eller sju veckor. Så har det varit i många år. Men frågan kvarstår ändå varför man behöver en sådan utrustning bara för att kunna läsa tidningar och eventuellt titta på svt play som går att göra i plattan nästan gratis. När vi kör runt i Sverige har vi möjlighet att titta via Boxer om lust finnes.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Sådan utrustning??? En app! All annan "utrustning" har du själv med:spinny:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Sådan utrustning??? En app! All annan "utrustning" har du själv med:spinny:

Jag har en Tv med plats för Boxerkort och en vanlig antenn. Jag har ingen parabol och box för ett antal tusenlappar. För jag antar att jag måste ha denna "utrustning" för att titta på Tv. För mig räcker det att kunna se Tv när jag är hemma och det är vardag. På semestern har jag ledigt för att koppla av men det var inte det jag undrade över utan min fråga var, vad är det som är så viktigt med att kunna se Svensk TV i Kroatien eller att se TV utomlands på semestern. Då är man ju kvar i sin vardag????? och det mesta är väl som hemma??
Jag har inte riktigt förstått det.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Tänker inte gnata med dig om nödvändigheten att titta, även om jag har svårt förstå vad det har med trådens ämne att vänligt tipsa och upplysa om enkelheten med en app att göra? Kan iaf upplysa dig om att det är en platta och app som behövs, inget mer. Och nej det är inte bara svenska kanaler man kan se då...Dom som vill se enligt tidigare inlägg NHL, fotboll MMA, naturfilmer etc kan nog avgöra sina intressen själva. Inget mer inlägg för mig i denna tråd då den kantrat rejält och jag vill inte driva på.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

MiKi, du behöver tillgång till internet för att få det hela att fungera. Detta är ingen självklarhet utomlands, inte ens i Sverige.
Vi har olika behov och krav.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Javisst, mitt fel om det inte framgår. Dock svårt se det som utrustning, men du har självklart rätt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

"vad är det som är så viktigt med att kunna se Svensk TV i Kroatien eller att se TV utomlands på semestern. Då är man ju kvar i sin vardag????? och det mesta är väl som hemma?? Jag har inte riktigt förstått det."

Vi har tre TV system. Boxer på marknätet. När inte det funkar så har vi en Oyster med Canal Digital. När inte den funkar så har vi Slingboxen med våra hemmakanaler.

Vi har inte "semester". Vi slutade arbeta för fyra år sedan och lever ett mobilt liv, dessutom har vi ett liv i Grekland. Det är vår vardag, vi lever så. Till frukost så ser vi på Nyhetsmorgon, ibland blir det kvällsnyheter. Igår smygtittade frugan på Lotta på Liseberg... Själv väntar jag på fotbollen i morgon...

Vi flyttar oss mellan underbara platser, träffar nya o gamla vänner, lever ett fantastiskt pensionärsliv. Vi är borta från Sverige större delen av året och då har Svensk TV en stor betydelse för oss. Det är vårt vardagsliv.

Tråden handlade om Svensk TV utomlands. Värdera inte behovet. Vi har olika bilar, bostäder, fruar och intressen. På din raka fråga om vad som är så viktigt med att kunna se Svensk TV utomlands så hoppas jag du förstår vårt svar. Hälsar Björn o Lena i Grekland.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV med ViaSat utomlands

Tänk att min tråd som jag lade ut som ett tips i all välmening kan innefatta så många märkliga kommentarer från en del HBK:are. Men tack till er som uppskattat mitt tips, sitter just nu i Kroatien med min "utrustning" , en app, och det fungerar jättefint att se svensk TV.
 
Toppen