• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svensk TV i Spanien

F

F.d. 50334

Guest
Jag tillbringar halva året i Spanien , på östkusten och sydkusten och jag vill gärna se på svensk tv . Tv har jag redan , sedan behöver jag parabol 85 cm , en box och abonnemang . Har jag fel så rätta mig . Vad jag har förstått kan jag bara se svt world i Spanien , eller .... Visst jag kan använda min dator och se svt 1 o.s.v , men det känns inte helt rätt då det går åt mycket gb.
Frågor : Vad för box bör jag köpa och vilken operatör vilken typ av abonnemang ? Kan jag använda samma box hemma som i husbilen ?

Tacksam för svar , Ulf Stensson
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

Om du kommer att ha bra internet så finns det ett antal leverantörer som ger dig IP-TV och massor av t.ex svenska kanaler.

Här är en leverantör, men det finns flera:

Svensk IPTV
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.356
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

Ta gärna och kolla Snipe antennerna också.
DSC_0615.JPG
Vi har klarat oss bra under två vintrar i Portugal och Spanien med den mindre Snipen.
Den kan hacka när det regnar, men det regnar inte så ofta där nere.
Fördelar är låg vikt, bra pris, mindre känslighet för vind mot en stor parabol och automatisk inställning för att nämna något.
Vi använder den för att se svt-world.
Har kvar den vanliga antennen för marksända lokala program.
Krister.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

Ta gärna och kolla Snipe antennerna också.
Visa bilaga 113936
Vi har klarat oss bra under två vintrar i Portugal och Spanien med den mindre Snipen.
Den kan hacka när det regnar, men det regnar inte så ofta där nere.
Fördelar är låg vikt, bra pris, mindre känslighet för vind mot en stor parabol och automatisk inställning för att nämna något.
Vi använder den för att se svt-world.
Har kvar den vanliga antennen för marksända lokala program.
Krister.

Tack för tipset.

Det här blir lite OT.

Om allt går som beräknat köper vi en ny hb imorgon och har just pratat med SirMcLain om vad vi skall beställa extra innan leverans.

Ett tillbehör vi vill ha är just en parabol. Vi har tidigare haft tre Oyster 85 och varit nöjda, men det är dyra och tunga pjäser.

Snipe är absolut ett alternativ, men vilken modell skall man ha? Har sett priser på 8000, 14000 och 24000 kr.

De är billigare än Oyster, men är de mycket sämre?

Tillbaka till tråden, så är parabolen bara ett alternativ för SVT-World, som vi Som levt med den kanalen i många år rätt trött på, Bolibompa, nyheter på samiska och repriser, repriser.....

Att sedan det här med IP-TV arbetar i en gråzon rent juridiskt, är en helt annan sak.

Tommy
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.356
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

Det är svårt att råda då jag bara har erfarenhet av Snipe. Har hackat när den blivit blöt men i övrigt fungerat bra.
De två minsta ligger i utkanten för mottagningen i södra Spanien o. Portugal.
Jag har träffat på husbilsåkare med problem både med Oyster och Snipe i Portugal.
Tror det är lättare att hitta serviceställen för Oystern i Portugal och Spanien.

Det med IPTV är också intressant. Det kommer nog att utvecklas mer på det området.

Inom Sveriges gränser har vi börjat köra med Telia play+, eftersom vi har Telias tvutbud i hemmet, via mobilen eller plattan i husbilen.
Sen är mobil eller platta trådlöst uppkopplad mot en chromcast-mottagare som är inkopplad i tvapparaten för visning i denna.
Det fungerar bra om man har bra abbonemang med många gb.
Tidigare använde vi Boxer marksända.

Jag har också slingbox som varit igång hela vintern till nästan ingen nytta, då jag inte fått till programmet med fjärrkontrollen till Telias nya tvbox.
Har haft den inställd på tv4 men det går åt många gb om man inte kan använda campingarnas wifi.

Med detta har jag antagligen inte gjort dig klokare.

Blir det köp i morgon så får vi gratulera.

Krister.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.356
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

Den minsta Snipen fungerar inte för canal digital eller viasat när man kommer en bit ovanför Östersund.
Detta för den har en kort arm.
Här måste man använda någon av de två pro modellerna som har längre arm.
Detta enligt bilden i inlägg 3.

Krister.
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Svensk TV i Spanien

Tack för råd , men om det bara är svtworld med diskutabelt programutbud , ska jag kanske testa IPTV ??!! Fler inlägg får ni gärna göra .
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

En tanke , varför dyra parabollösningar , nästa år avskaffas romingen i Europa och då ökar möjligheterna att se tv via dator. Man får mycket internet för 30000 kr och man slipper göra hål i taket på bilen!
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

@Krister Ursula 18: Varför inte se till så Slingboxen funkar? Det är inte svårt, men tidsödande, att testa alla de olika varianterna av fjärrkontrollsval man kan göra. Jag har hittills inte misslyckats :)
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Svensk TV i Spanien

Roamingavgifterna slutar väl först sommaren 2017 ? Då har jag varit i Spanien 6 . månader så det är försent . Jag har inte heller fått igång slingboxen....!!!!

Angående IPTV, då ska jag ha en router som jag då ansluter till befintlig WiFi på typ camping ? Om det är så så är jag tveksam till detta allternativ. Jag var i Spanien i vinter på fem olika campingar och WiFi anslutningarna där var ju ingen höjdare . Jag kan ju sätta i ett sim kort men då får jag betala betydligt mer i Spanien än hemma !!!
Har ni fler bra idéer ?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

Roamingavgifterna slutar väl först sommaren 2017 ? Då har jag varit i Spanien 6 . månader så det är försent . Jag har inte heller fått igång slingboxen....!!!!

Angående IPTV, då ska jag ha en router som jag då ansluter till befintlig WiFi på typ camping ? Om det är så så är jag tveksam till detta allternativ. Jag var i Spanien i vinter på fem olika campingar och WiFi anslutningarna där var ju ingen höjdare . Jag kan ju sätta i ett sim kort men då får jag betala betydligt mer i Spanien än hemma !!!
Har ni fler bra idéer ?

Berätta hur din vistelse i Spanien är planerad. Är det så att du tänker stanna längre perioder på campingar så finns det idag alldeles förträffliga produkter att köpa som löser både bra internet och IP-TV.

Tommy
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

En tanke , varför dyra parabollösningar , nästa år avskaffas romingen i Europa och då ökar möjligheterna att se tv via dator. Man får mycket internet för 30000 kr och man slipper göra hål i taket på bilen!

Priserna är påväg ner innan romingen avskaffas , telenor har avskaffat extra avgifterna i dagarna fler lär följa. Det går bra att titta på play kanaler med hjälp av vpn.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Svensk TV i Spanien

Ni verkar ha varit på exceptionella platser i Europa jag aldrig hittat, oftast kasst wifi alt knapp mottagning på mobilnätet, tur man har parabol dom gångerna man vill se på tvn, för inte skulle jag förlita mig på något nät i varje fall..
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Svensk TV i Spanien

Vi skall nog inte ha för stora förhoppningar på avskaffade roamingavgifter. I varje fall inte då det gäller streaming där det fodras ordentlig hastighet. 1MB/sek som Telenor erbjuder är ett rent hån. Vilkenanvändning har man av det då man vill streama?
Vill man ha bättre hastighet kommer det med all säkerhet att kosta......
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.356
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

@Krister Ursula 18: Varför inte se till så Slingboxen funkar? Det är inte svårt, men tidsödande, att testa alla de olika varianterna av fjärrkontrollsval man kan göra. Jag har hittills inte misslyckats :)

Ja jag får ge det en chans till.
Slingbox 500 fungerar tillsammans med Telias box Arris VIP1113L och jag får bra bild i Spanien.
Men jag har inte hittat någon code som passar fjärrkontrollen som kommer upp i rutan.
Jag har lagt ner många timmar och har inte varit i närheten.
Krister.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Svensk TV i Spanien

Jag antar att slingbox speglar din box hemma? (Utan att vara insatt), över nätet.

Vad har du för paket på telia? Gå upp ert snäpp, och få telia play gratis, eller betala en liten slant för det, så får du samma utbud via nätet direkt, utan box??
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.356
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Svensk TV i Spanien

Som jag skrev i inlägg 6 att telia play+ det använder vi i Sverige. Men kan för nuvarande inte användas utomlands på grund av rättigheter.
Där har vi använt oss av svt-world via parabol, men som även kan ses över nätet med en speciell box som man får köpa.
Med Slingboxen kan vi köra över vårt tv utbud vi har i hemmet till internet, och ta in på telefon eller dator.
Krister.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Svensk TV i Spanien

Ok, det missade jag. Sorry.

Jag hade nog trots allt kikat på det. En dns eller vpn-tjänst kostar ca 4-500 per år. Om du inte vill sätta upp en burk hemma själv som kör programvara för det.

Det finns gott om tjänster, som inte använder kryptering med kapacitetsfölust som följd, och med en månads fri test...

Bland annat unlocator har en sån tjänst vet jag. Jag har testat den själv ska jag nog nämna.
 
Toppen