• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svensk hund till Marocko

F

F.d. 53498

Guest
Jag har hört talas om att det finns de som tar med sin hund till Marocko. Hur går det till? Är det mygel eller finns det något säkert sätt att ta med kompisarna utan karantän vid återkomsten?
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Om du varit i Marocco gäller 6 månader i europa innan du kan återvända till sverige oavsett du har alla sprutor du skall ha.
Se till att hunden är tatuerat i örat alternativt chip, för du kommer att kontrolleras innan du kan åka in i spanien igen. Många försöker smugla hunder från Marocco, spec. utan för sverige för där gäller inte 6 mån.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Svensk hund till Marocko

Hej!
Här är en länk till jordbruksverkets regler för införsel från icke EU-land.
In- och utförsel av hund och katt - Jordbruksverket [NS4 version]
vad jag förstår är Marocko inte listat och då är det lite besvärligare.
Bifogar också jordbruksverkets regler för införsel av hund & katt.
På sidan 13-14 står det om "icke listade länder"
Det går nog att ta in via annat EU-land, men det kräver nog en del

Hälsningar Thomas
 

Bilagor

  • Införselregler hund & katt.pdf
    718,6 KB · Visningar: 23
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Skall kanske förklara lite bättre.
Du skall ha pass och chip eller öronmärkning på hunden om du åker söder om sverige.
När du åker inn i Marocco är det ingen som kollar om du har hund. De bryr sig inte!
När du åker tillbaka kommer din bil att kontrolleras av spansk polis och tullpersonal. De kommer att gå in i bilen. Om de ser din hund kommer de att kontrollera pass och ev märkning att det är OK. Detta för att bevisa att det inte är en Maroccansk vildhund eller liknade du har med dig.
Sen är det lugnt i europa.
När du skall återvända skall du se till att ge hunden spruta mot dvärgbandmask mm inom 10 dagar innan du skall återvända till sverige.
I sverige kommer man att kontrollera detta om du stoppas. Du kommer att bli frågat om du varit utanför europa och här kommer det till ditt samvete. Uppger du att du varit i Marocco så kommer du att kontrolleras om du varit inom europa i minst 6 mån. Om inte gäller det karantän i sverige.
Kom ihåg att hundens pass kommer att stämplas vid inresa till Spanien från Marocco.
Lite marigt att lämna lilla vännen på en lång karantän i sverige, så har du möjlighet att ha hunden hos goda vänner eller barn undertiden du är ute så är det det bästa.
Vet att många chanser men jag skulle inte göra det.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Tack Svend Ö- Perfekt svar. Vi lämnar inga kompisar i ett halvår. Vi stannar I Europa. Hur är det med gamla Yugoslavien med hundarna. Jag är möjligen seg men har svårt att hålla reda på alla nya länder. Kan man ta med kompisarna Melvin och Ville till t.ex Kroatien?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Det räcker att ta sprutan mot dvärgbandmask 10 dagar innan inresa till Sverige, inte 24 timmar som Svend Ö skrev.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Tack Pialinn, har ändrat mitt inlägg. Du har rätt som vanligt! ;-)
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Hej Svend!

Efter att ha åkt med 3 kattor sedan -99 vet man hur det funkar. Har t.o.m. blivit stoppat vid bron i Malmö och fått visa kattornas pass, mitt brydde han sej inte om, även fast jag kör tyskregistrerat. ;-)

Annars har man skylldighet att uppsöka tullen för att visa att man har giltigt pass till sina djur.


AndersO

Till Slovenien och Slovakien kan ni ta med era djur, men tyvärr inte till Kroatien. Jordbruksverket håller på att se över sina regler angående införsel. De hade hoppats att allt skulle vara klart till den 1 jan 2008, men ännu har inget beslutats i Europaparlamentet. De strikta regler vi har kommer att fortsätta gälla fram till 1 september 2009.

Om de ändrar reglerna går det att åka till Kroatien, men inte till Marocko.
 
F

F.d. 24310

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Hej Anders Kontakta Allan som står i Visby hamn ofta me sin Euoramobil o fiskar han bor i Maroccko på vintern o har sin hund med...Hälsn Christine
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Hej Ferilla!

Hoppas ingen tullare ser ditt inlägg. Allan bryter mot regeln att införa hund. Hans hund skulle sitta i karantän 120 dagar om han gjorde rätt. Vi har regler så vi ska slippa få in rabies och dvärgbandmask.


När jag igår gick in på länken i inlägget Rambo skrev, fick jag upp en "broschyr" men där stod inget om vilka länder som gällde. Idag hamnade jag på "listade" länder. Det är dom som ska öppnas om de lättare reglerna börjar gälla.

Gå in på Startsida - Jordbruksverket [NS4 version] och läs alla regler innan ni far ut med era djur. Visseligen får man leta innan man hittar all information.
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Svensk hund till Marocko

Hej Pialinn!
"brochyren" du fick upp är den bifogade filen. Regler för tredje land (listat eller ej listat) finns i länken som ligger i början av inlägget.
jag är ingen expert på något sätt, men jag läser reglerna så här:
Om man tar in sällskapsdjur från ej listat tredje land skall de regler som gäller i EU-landet man kommer till följas. (t.ex. Spanien). Åker man sedan från Spanien via EU-länder till Sverige gäller samma regler som om man varit i EU-land. (Står på sidan 14 högerspalten i Brochyren)
Med andra ord är det de regler som gäller för införsel i det första EU-land man kommer till som gäller.
Men jag skulle nog inte chansa, utan kolla av med jorbruksverket innan.

Sen håller jag med till 100% om att dessa regler är till för att vi skall slippa rabies och dvärgbandmask i Sverige.
Det är nog därför som reglerna säger att man ALLTID skall gå/åka på rött när man har husdjur med sig in i Sverige. Det är inte helt rätt att gå/åka på grönt och hoppas på "turen". Det gäller ju faktiskt att vi inte vill ha in dessa sjukdommar i Sverige.

Hälsningar Thomas
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Svensk hund till Marocko

Hej Allan har ingen Hund jag var sammen med ham i Portugal i November
og da havde han ingen HUND det er länge siden den er död

Erik
 
Toppen