• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svensk bruksanvisning.

F

F.d. 9614

Guest
Hej alla!
Har efter flera månaders funderande nu blivit med husbil. Tyckte det skulle vara kul att prova på husbilslivet. Efter att för några år sedan tagit hem en personbil fr Tyskland så blev det samma sak igen. Privatimport alltså. Inga problem tänkte jag först. Har ju "vanan inne"... Men några extra punkter fanns det ju att tänka på när det gäller husbilar. Den svenska gasolbesiktningen först och främst... Efter att ha kollat upp vad som krävs (har haft mycket hjälp här på detta fantastiska forum..!)började jag med att leta bruksanvisningar på svenska till alla gasolapparater. Inga problem med värmepanna och kylskåp... Men till spisen har jag inte lyckats hitta en. Det sitter en helt vanlig trelågig SMEW-spis i bilen. Kan det vara någon här som har nåt tips var jag kan hitta nån svensk bruksanvisning till SMEW-spisar?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bruksanvisning.

Jo det är lite lustigt för jag importerade också en husbil och hade inte heller exakt den bruksanvisningen men jag hade nog med 50-60 blad på olika gasolplattor och ingen dög så han gick in och hämtade en som han tyckte passade = mycket slit i onödan .

Jag kikade även på båtspisar men ingen stämde .

Sen fanns det en liten tejplapp på undersidan av spisen som var borta men det fick väl gå då sa han .

När det gäller pannan så fick jag detta i ett brav från Nordgas i Bromma , dom kanske har om spisen också om du inte hittar det . AB Nordgas - Tryckvattenpumpar, länspumpar, centralvärmesystem mm
 
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Tack för tipsen! Nåt av dem ska nog duga. Jag har ju varit och visat upp bilen hos motormännen för nån vecka sedan och det där med sv. bruksanvisning var det minsta problemet..! Fick två anmärkningar till. Att ta upp ett hål i golvet under kylskåpet för ev gasolläckage är väl ingen större sak det heller men värre med det tredje: Typskylten på Trumapannan var bortriven. Utan typskylt, ej godkänd gasolbesiktning. Utan godkänd gasolbesiktning, ingen reg.besiktning... Värmepannan måste bytas fick jag veta. Ny kostar runt 18000:- Att byta ut en fullt fungerande apparat till en ny bara för att det fattades ett klistermärke känns aningen onödigt så en beg fungerande panna är nog ett bättre alternativ. Åtminstone billigare..!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bruksanvisning.

Eller en heltrasig men med etiketten kvar kanske? Men var hittar du en sådan?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Hej Aciltono. Du skulle kanske kunna låna en skyllt av någon som har en likadan, medan du besiktar. Mvh Olle.
 
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Jo, har faktiskt tänkt på det också... :) Eller att bara byta ut plasthöljet som sitter runt hela pannan...
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Hej. Har vi samma panna så får du gärna låna skyllten. Mvh Olle.
 
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Ja, eftersom typskylten saknas så är jag inte alldeles säker på vilken modell det är... Men med stor sannolikhet sitter det en C3402 i bilen.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Synd! då är det inte samma, men finns säkert någon som läser här som kan hjälpa till. Olle.
 
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Nej troligen inte samma eftersom jag har en äldre bil. En Hymer C594 från 1995.
 

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bruksanvisning.

Hej Aciltono jag vet att truma 6000EH säljs för 7500:- å de är nya. Titta på deras hemsida. Jag har köpt en därför att min import bil var utrustad med en 3000C panna utan el.
 
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Var ut och tog en bild. Vet inte om det går att avgöra vad pannan heter men såhär ser den ut i a f. Bakom den grå slangen som går i en böj har typskylten suttit verkar det som. Man kan se en gråaktig fyrkant som troligen är rester av klistret...
 

Bilagor

  • Truma.JPG
    Truma.JPG
    44,3 KB · Visningar: 13

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bruksanvisning.

Medlemmen hagtor från Kiruna bytte sin panna C3400 i slutet av 2008. Du kan höra med honom om du kan låna skylten. Vet ej om det är samma panna. Men det är årsmodell 95 Du har väl 50mbar i din.
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Svensk bruksanvisning.

Hej. Har det löst sig med pannan. Det blå som är ovanpå pannan är det original. Fungerar pannan för övrigt man blir lite fundersam när skylten är borta. Om det är någon hemskruvare som har varit igång (om dom inte har kunskaper) Skriv gärna och berätta hur det går, Det är alltid kul att veta
Lycka till
 
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Den funkar som den ska. tror jag i a f... Värmen verkar dock inte räcka till när det är minus 20 eller så. Min erfarenhet av husbilar/husvagnar är lika med noll men det känns som om värme finns men att fläkten inte går fort nog. Jag vet inte hur pass mycket det ska "blåsa" ur varmluftsutsläppen så det är bara en känsla jag har. Bilen är ju från Holland så när jag var hos motormännen för gasolbes så hittade vi nåt papper på service av pannan. Svårt att tyda holländska dock..! Men ett tänkbart scenario är att då den sitter lite trångt till så har typskylten tagits bort vid service för att man helt enkelt skulle kunna se vad för panna det sitter i. Och sen har man inte klistrat tillbaka den igen... kanske...
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Svensk bruksanvisning.

Hej, ett tips är att kolla så inte aluslangarna är hoptryckta någonstans från pannan och ut. Mhv. Olle.
 
Toppen