• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Svea husbilar i konkurs..Är man förvånad…

Ni som har er bil hos Svea husbilar, det är dags att agera så snart som möjligt och hämta ut bilen.

Om du har lämnat in din husbil för förmedling (att de ska sälja den åt dig) äger du fortfarande bilen. Detta kallas för separationsrätt. Bilen ingår inte i konkursboets tillgångar eftersom den inte tillhör företaget.

• Gör detta: Kontakta konkursförvaltaren omgående för att formellt begära ut ditt fordon. Du bör ha ditt registreringsbevis och förmedlingsavtalet redo som bevis.

Jag har nu spånat lite kring Svea Husbilar, och det är inte alls säkert att alla privatpersoner går skadelösa (separationsrätten). Så här kunde nämligen en affär gå till, och så här tolkar jag lagstiftningen:

Efter ett par års husbilsåkande bestämmer sig Ingemar G på försommaren för att göra sig av med husbilen och lämnar den till Svea Husbilar. Man kommer överens om ett försäljningspris på 540.000 kr.

Efter en tid ”upptäcker” Björn P med familj på husbilen och fattar tycke, och den 27/6 gör han en banköverföring på handpengen på 10.000 kr. Den 3/7 skrivs kontraktet, och den 9/7 erlägger Björn P slutlikviden på 530.000 kr.

Skulle säljaren ha gått i konkurs efter den 27/6 hade Björn P förlorat den han vid konkurstillfället hade betalat in, men Ingemar G hade fortfarande varit ägare till bilen.

Dagen efter att slutlikviden erlagts, den 10/7, blir Svenska Husbilsgruppen AB ägare till husbilen.

Skulle säljaren nu ha gått i konkurs, hade både pengar och husbil kommit att ingå i konkursboet, såvida man inte hade hunnit överföra köpeskillingen till Ingemar G.

Den 16/7 blir Björn P ägare till husbilen och kan hämta den, och alla orosmoment är över.

Pålle

När man ser handlarnas lager blir jag förvånad att inte fler går samma öde till mötes.

Och förhoppningsvis försvinner de aktörer som struntat helt i kunden så snart kontraktet är signerat.

När man ser handlarnas lager blir jag förvånad att inte fler går samma öde till mötes.

Och förhoppningsvis försvinner de aktörer som struntat helt i kunden så snart kontraktet är signerat.
Alla nybilar som står hos handlarna är inte i deras ägo, så dom ligger inte ute med så stort kapital som det kan tyckas, varierar stort mellan olika återförsäljare, begagnat är en annan sak.

Svea Husbilar är bara ett varumärke ägt av Svenska Husbilsgruppen AB, som i sin tur ägs av The Top Group AB. De juridiska firmorna på företagen i gruppen är som i bifogad bild. Samtliga bolag är satta i konkurs. Bra att tänka på om man har anspråk på någon i gruppen.

Bilagor

• Svea.webp
    Svea.webp
    18,1 KB · Visningar: 193
Senast ändrad:
Svea Husbilar är bara ett varumärke ägt av Svenska Husbilsgruppen AB, som i sin tur ägs av The Top Group AB. De juridiska firmorna på företagen i gruppen är som i bifogad bild. Samtliga bolag är satta i konkurs. Bra att tänka på om man har anspråk på någon i gruppen.
Synd att Hobby Fritid i Tenhult drogs med, har omsatt ca 160 miljoner har gått med bra vinst i många år enligt Alla bolag och är ju omtyckta.

Var ju Svea husbilars dåliga rykte som gjorde att vissa importörer sa upp kontraktet med dom med minskad försäljning som följd.

Tycker synd om alla dem som har sina husbilar stående för försäljning hos de berörda företagen. Det torde ju ta tid innan de får ut sina bilar så att de kan hitta nya vägar att sälja dem.

Först ska konkursförvaltaren reda ut vad som är vad i konkursbona, sedan ska yrkandena på separationsrätt behandlas och sedan ska man vänta på att det inte längre råder vinterväglag. (Väldigt många av bilarna är säkerligen försedda med sommardäck.) Dessutom kanske det kan bli ett "omvänt pussel" att få ut de bilar som står inomhus.

Det är inte säkert att det kommer att ske i denna ordning. Vinterväglaget kanske hinner upphöra innan konkursförvaltaren är klar – hon har redan 26 andra konkurser/likvidationer på sitt bord.

Pålle

Senast ändrad:
Jag blev allergisk mot allt det står svea på, kom ofta reklam att de ville sälja min husbil trots att den inte var till salu.
Min far på boende fick via ett apotek medicin till ett värde av 50kr / mån det var svea ekonomi som hanlade det hela. Man vägrade att låta mej betala via autogiro utan skickade faktura 40kr varje månad och så var det med alla på boendet. Det drog man in en 1000kr/mån av de äldre.
Finns ett antal företag som det står svea på jo de hade ett indrivningsföretag för att pungslå de äldre som inte kunde betala i tid eftersom de kunde vara sängbundna.
Akta er för Apodos då hamnar ni hos svea med automatik.
Så ni förstår mina känslor när svea försökte lura mej också på pengar.
Skulle tro att man genom manipulationer länsat företaget på pengar i god tid.

Nu tycker jag att diskussionen börjar bli vårdslös. Oavsett Svea ekonomi och Svea banks verksamhet ser jag inget samband mellan dem och The Top Group som bl a äger Svea husbilar och som nu har kursat. Har jag missat något?

Det finns också ett antal andra företag som har ordet Svea i sitt firmanamn. Flera verkligt seriösa!

Tillbaka
Toppen