Den 1:a juli innevarande år, infördes lagen om reduktionsplikt. Syftet var att minska växthusgaser och öka användandet av biodrivmedel.
Drivmedelsleverantörerna tvingas härigenom att minska växthusgaserna på årsbasis med 19,3% för diesel samt 2,6% för bensin. Uppnås inte denna reduktion väntar höga straffavgifter.
Eftersom förnybar råvara är väsentligt dyrare än fossil dito, kalkylerades leverantörernas kostnad för diesel öka med ca: 2.60 kr/liter. Staten kompenserade med att sänka skatten med 1,40 kr. Kvarstår då 1,20. Denna summa hamnar i vanlig ordning på oss konsumenter.
Beslut på att öka den förnybara andelen i dieseln är redan taget för 2019 och 2020. M.a.o. priset kommer härigenom att öka i mosvarande grad.
Hälsn. Kentx
Drivmedelsleverantörerna tvingas härigenom att minska växthusgaserna på årsbasis med 19,3% för diesel samt 2,6% för bensin. Uppnås inte denna reduktion väntar höga straffavgifter.
Eftersom förnybar råvara är väsentligt dyrare än fossil dito, kalkylerades leverantörernas kostnad för diesel öka med ca: 2.60 kr/liter. Staten kompenserade med att sänka skatten med 1,40 kr. Kvarstår då 1,20. Denna summa hamnar i vanlig ordning på oss konsumenter.
Beslut på att öka den förnybara andelen i dieseln är redan taget för 2019 och 2020. M.a.o. priset kommer härigenom att öka i mosvarande grad.
Hälsn. Kentx