• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

svag infästning av markis på plåtis

B

Bengt & Gunni

Guest
Hej! Vi är nyblivna ägare till en Knaus Freeway 630.Bilen är byggd på Fiats höga kaross.Har märkt att den bakre infästningen av markisen är rätt svag, plåten bucklar sig om man inte är väldigt försiktig o avlastar markisen tidigt.Eftersom markisen sitter rätt högt måste den ju ut en bit innan man når den.Borde varit lätt att lägga en förstärkning bakom vid monteringen, det finns plåtreglar i karossen som kunde använts.Att göra någon förstärkning i efterhand ser inte helt lätt ut.Vi trivs med bilen i övrigt men man blir lite besviken på tillverkare som inte kan eller vill göra rätt från början.Det finns ju flera som bygger på Fiats höga kaross bl.a La Strada, hur är infästningen gjord på dom?

Bengt & Gunni

Ribbenborg

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
16280
Medlemskap
2026
Sv: svag infästning av markis på plåtis

Vi har en Karman 620 plåtis, där sitter markisen ihop med takräcket så den rör sig inte alls. Det går kanske att eftermontera ?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: svag infästning av markis på plåtis

Nej, jag kan inte märka svaghet i plåtinfästningen.
Där finns en viss form av svaj, men så har det varit på mina tidigare husbilar också.
Det ligger en förstärkningsplåt bakom markisen, se bild. Jag har skruvat loss insidan för att kolla baksidan, men där stoppar isoleringen, så jag ser inte plåtens fastsättning och ev förstyvning på insidan.

Bilagor

• DSC03544.JPG
    DSC03544.JPG
    74,6 KB · Visningar: 14
Toppen