D
DeVille
Guest
Nu när hösten börjar komma närmare så får jag äntligen lite tid att greja med husbilen igen. En Dethleffs A642, Ducato 2,5TD från -91
Jag upplever att det är svårt att hitta lägena och få i växlarna.
Det blir inga missljud, verkar som att det är väldigt känsligt för vilken hastighet jag har.
Uppväxling brukar gå lättare än nedväxling.
Spakens friläge är ju fjäderbelastat, min känns som om att det skulle kunna vara fjädern skulle vara för slapp, om det nu är en fjäder..
Ibland får jag nästan hjälpa spaken tillbaka. Normalt ska den ju fjädra tillbaka och lägga sig framför 3-4an, det är den tillbakafjädringen som jag menar är svag.. Svårt att beskriva i text
Har fettat in länkaget vid växellådan som ni ser på bilderna.
Är ju lite glapp i länkaget här och där, därför googlade jag lite. Men jag hittar bara bilder på en annan typ av linkage, har jag nån konstig variant?
Som ni ser så skiljer ju mitt från bilderna.
Hoppas att någon har nåt tips så att växlarna går smidigare att få i.
Som det är nu är det svårkört för nån som är ovan.
Om jag står still och "torrväxlar" så går alla växlar i superfint!
Nu till bilderna.
Här syns mitt linkage.

Här är armen som gör den vridande rörelsen demonterad från gaffeln.

Denna bild visar "den andra sortens" linkage. Hittade det på denna sidan.
JKTowers - Talbot Express Gearbox and Gear Linkage Information

Jag upplever att det är svårt att hitta lägena och få i växlarna.
Det blir inga missljud, verkar som att det är väldigt känsligt för vilken hastighet jag har.
Uppväxling brukar gå lättare än nedväxling.
Spakens friläge är ju fjäderbelastat, min känns som om att det skulle kunna vara fjädern skulle vara för slapp, om det nu är en fjäder..
Ibland får jag nästan hjälpa spaken tillbaka. Normalt ska den ju fjädra tillbaka och lägga sig framför 3-4an, det är den tillbakafjädringen som jag menar är svag.. Svårt att beskriva i text
Har fettat in länkaget vid växellådan som ni ser på bilderna.
Är ju lite glapp i länkaget här och där, därför googlade jag lite. Men jag hittar bara bilder på en annan typ av linkage, har jag nån konstig variant?
Som ni ser så skiljer ju mitt från bilderna.
Hoppas att någon har nåt tips så att växlarna går smidigare att få i.
Som det är nu är det svårkört för nån som är ovan.
Om jag står still och "torrväxlar" så går alla växlar i superfint!
Nu till bilderna.
Här syns mitt linkage.

Här är armen som gör den vridande rörelsen demonterad från gaffeln.

Denna bild visar "den andra sortens" linkage. Hittade det på denna sidan.
JKTowers - Talbot Express Gearbox and Gear Linkage Information
