• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårt att förstå eller vill inte?

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Om man kör husbil, vad är det som är svårt att förstå med denna skylt?
En överkryssad husbil signalerar att här är jag inte välkommen.
Med förbehåll att jag har inte läst hela artikeln, det kan ju vara ett clickbait.

1000011790.jpg

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Det kan ju också vara så, att man förstått att den nedersta skylten inte betyder något.

Lokaliseringsmärket H28 (Anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme - Transportstyrelsen) förvandlas nämligen inte till ett förbudsmärke, bara för att man drar ett rött diagonalstreck över det. (Förbudsmärken är normalt runda och gula och har röd bård: Förbudsmärken - Transportstyrelsen.)

Möjligtvis skulle man kunna tolka skylten med den överkryssade husbilen att detta är en anläggning som INTE enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme.

Någon av våra kunniga poliser (aktiva eller pensionerade) kan säkert rätta mig om jag har fel.

Pålle

PS
Bra info om parkeringsskyltar hittar du här: Parkeringsregler och parkeringsskyltar: vad gäller? | Zmarta och här: Det betyder parkeringsskylten: så slipper du böter | Bilbolaget .nu
DS

Senast ändrad:

Lubbis

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2025
Har läst artikeln och parkeringsförbudet för husbilar gällde bara för bussparkeringen.

Dock ser man i bakgrunden att en husbil har brett ut sig och tagit fram både bord och stolar.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Aha, då vill jag nog också påstå att det kunde vara tydligare.
Jag tolkar att det är en parkeringsplats för bussar där husbilar inte är tillåtna.
Men det finns alltså vanliga parkeringsplatser också.

Aylahusbilen

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Beslut om hur och var man får parkera i en kommun regleras i lokala trafikföreskrifter. Dvs varje kommun beslutar om hur och var man får parkera, och var man inte får. Därefter sätter man upp skyltar som tydliggör dessa kommunala beslut.
Detta innebär att om en skylt som TS referera till anger en husbil som är överstruket, så betyder det förbud att parkera husbil.
Rätt enligt svensk lagstiftning är att ange vilken klass av fordon som förbudet avser.
Dvs om husbil inte får parkera så avges förbud att parkera personbil klass 2 ( husbil ).
Eller att parkeringen enbart är för personbil klass 1.
Detta har däremot bidragit till problem eftersom vi har många husbilar från andra länder om har svårt att tolka dessa skyltar. Så därför har denna skylt med en överkorsad husbil blivit allt vanligare, för att inte skapa förvirring.
Har man problem att tolka denna skyltning, så kan det bli en belastning för semesterkassan.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Tittade på Trafikverket och de skriver att en skylt med en husbil avser PB klass 2. Så vi får nog vänja oss.
Enligt min länk till Transportstyrelsen (som ju är den myndighet som reglerar skyltning), avser skylten H28 h28.png"bilar med bostadsutrymme".

Svenskregistrerade "bilar med bostadsutrymme" kan vara registrerade som lastbil – lätt eller tung (vanligast fram till 1/5 2006), personbil klass 2 (vanligast efter 1/5 2006), personbil utan angivande av klass (ovanligt,men förekom fram till 1/5 2006) eller buss (ovanligt).

Beträffande utländska "bilar med bostadsutrymme", så kan dessa vara registrerade på en mängd olika sätt. Exempelvis kan den vara personbilsregistrerad utan angivande av klass (indelningen i klass 1 och klass 2 är ju ett svenskt påfund, som saknar motsvarighet i andra länder). För dessa fordon är ju skyltar typ "Endast klass 1" eller "Ej klass 2" ej tillämpbara, men skylt H28 torde begripas av de flesta.

Pålle

Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Det är ju detta beteendet som irriterar allmänheten och förstör för oss husbilsåkare.
Den nämnda parkeringen är en stor grusad yta där kommunen uppskattat att 40 st ”vanliga” personbilar ska få plats, finns även en yta för bussar. Vadstena är en populär turiststad och har i många år haft brist på p-platser.

Ytan är för närvarande skyltad som en vanlig parkering utan restriktioner förutom bussparkeringen där man inte vill ha husbilar. Folk retar sig på att husbilarna brer ut sig och parkerar som om det vore en ställplats.

Jag är övertygad om att denna parkering kommer att skyltas om och bara vara tillåten för pb1 som på så många andra ställen.

IMG_1046.png

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Separata skyltar med olika innehåll: Då gäller skyltarna var och en för sig.

En skylt med flera olika innehåll: Då gäller informationen tillsammans.

På den inledande bilden finns TRE skyltar:

1. Bussparkering åt vänster till.
2. Diagonalparkering (avser troligtvis hela ytan).
3. Skylt som saknar täckning i VMF.

Skyltningen anger INTE att bussar ska diagonalparkera till vänster och att husbilar inte är tillåtna bland bussarna.

Pålle

Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Separata skyltar med olika innehåll: Då gäller skyltarna var och en för sig.

En skylt med flera olika innehåll: Då gäller informationen tillsammans.

På den inledande bilden finns TRE skyltar:

1. Bussparkering åt vänster till.
2. Diagonalparkering (avser troligtvis hela ytan).
3. Skylt som saknar täckning i VMF.

Skyltningen anger INTE att bussar ska diagonalparkera till vänster och att husbilar inte är tillåtna bland bussarna.

Pålle
Ok, då är det enligt skyltning endast en bussparkering. Vad gör de övriga där då?

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Förlåt att jag uttrycket mig oklart (eller vill du inte förstå)!

Den översta skylten anger – enligt min uppfattning – att man kommer till en bussparkering om man kör åt vänster.

Pålle

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På frågan som ställs i trådrubriken:
Svårt att förstå eller vill inte?
Så är det inte många som kan skylta korrekt, vad det verkar.
Inte heller många som kan läsa skyltningen korrekt.

Dock, det råder väl ingen tvekan om att meningen med skyltningen är att husbilar inte skall parkera där?

Då kommer jag till mitt svar på frågan i trådrubriken, näe dom vill inte förstå.
Allternativit, förstår men skiter i skyltningen.

(Nej, det är inte jag med Concorde på MAN chassi som syns på bilden.)

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
På frågan som ställs i trådrubriken:

Så är det inte många som kan skylta korrekt, vad det verkar.
Inte heller många som kan läsa skyltningen korrekt.

Dock, det råder väl ingen tvekan om att meningen med skyltningen är att husbilar inte skall parkera där?

Då kommer jag till mitt svar på frågan i trådrubriken, näe dom vill inte förstå.
Allternativit, förstår men skiter i skyltningen.

(Nej, det är inte jag med Concorde på MAN chassi som syns på bilden.)
Haha, jag tänkte på dig när jag såg det.:yes:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Meningen med skyltningen är ju helt uppenbar, men den kanske inte alla vill förstå.

Frågan är dock om den är juridiskt hållbar (enligt min mening är den det inte), men ett korrekt svar på vad som gäller på platsen ifråga kan men endast få genom att studera den lokala trafikförordningen. (Börja leta här: https://www.vadstena.se/bygga-bo-miljo/trafik-och-gator/.)

Pålle

Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Är rädd för att mer än hälften av oss som färdas på vägarna inte har de kunskaper vi borde ha (är skyldiga att ha). Lika många struntar i vad som gäller. Trist utveckling.

Toppen