• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

svårt att få i tvåans växel vid nerväxling

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki 640/6
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Växellåda
Min växellåda verkar bli en följetång. Efter att ha bytt synkringar på 2, 3 och 4:ans växel och spänt upp fjädern till backdrevet, som fick för sig att leva sitt eget liv ibland. Upptäckte jag att vid överfyllnad läckte växellådan vid drivaxelpackboxarna. När detta var åtgärdat så fungerade växellådan tyst och fint utan problem i ca två veckor. Nu helt plötsligt har tvåans växel blivit kinkig att lägga i vid nerväxling. Inga missljud eller något sådant utan allmänt letande efter och jocklande för att hitta läget. sen smyger den i så fint. Hjälper inte att dubbelkoppla eller något sådant, vilket tyder på att det är växelföraren som spökar. aldrig när jag växlar upp från ettan till tvåan. Har upptäckt ett märbart glapp i växelaxeln ner till växellådan. Ser ut som det sitter som en skruvad muff som växelaxeln går igenom. Någon som haft likande problem och vet om det bara är att skruva av muffen och bussa om den?

Tacksam för svar
Åke

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, Muffen går att skruva upp utan problem, jag tror jag har läst någonstans att man skall lägga i backen innan man lossar den så det inte händer något med växellägena.
Inne i den sitter det en O ring som man kan byta ut mot en lite grövre för att få lite stadga.
Man kan också svarva spåret bredare så man får dit två st. O ringar bredvid varandra eller en delad nylonbussning plus O ring.
Det finns nya bussningar att köpa från England om den skulle vara bortom räddning, för där slits de mycket p.g.av snedbelastning från länkarmarna som behövs till högerstyrda bilar.
Jag hittar tyvärr inte länken dit just nu (fel dator).

Jag tvivlar tyvärr på att det avhjälper ditt problem.

Är bakre motor/växellådsfästet ok. Om det har säckat ihop så motorn/växellådan hänger ner i bakkant kan växellägena strula.

Lycka till. JANKRO.

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
JANKRO skrev:
Hej igen, Muffen går att skruva upp utan problem, jag tror jag har läst någonstans att man skall lägga i backen innan man lossar den så det inte händer något med växellägena.
Inne i den sitter det en O ring som man kan byta ut mot en lite grövre för att få lite stadga.
Man kan också svarva spåret bredare så man får dit två st. O ringar bredvid varandra eller en delad nylonbussning plus O ring.
Det finns nya bussningar att köpa från England om den skulle vara bortom räddning, för där slits de mycket p.g.av snedbelastning från länkarmarna som behövs till högerstyrda bilar.
Jag hittar tyvärr inte länken dit just nu (fel dator).

Jag tvivlar tyvärr på att det avhjälper ditt problem.

Är bakre motor/växellådsfästet ok. Om det har säckat ihop så motorn/växellådan hänger ner i bakkant kan växellägena strula.

Lycka till. JANKRO.

Tack för tipset. Men om växelådsfästet säckat, borde det inte bli tvåans växel som spökar, eftersom det är den växeln som man lyfter högst. Har känslan av att jag skulle lyfta ännu lite till för att den skall gå i, det är därför jag tror att glappet, om det försvann skulle förbättra situationen. Eftersom jag haft lådan nere två gånger och en kille som jobbat enbart växellådor i fyra år fixat den och säger att den är superfin inne i lådan. Borde inte felet sitta inne i lådan. Känns precis som man får leta läge för växelföraren. När man hittat det så glider den i utan manckemang. Har en kompis som jobbar på en mekanisk verkstad och är superduktig på att svarva och fräsa. så bussningarna fixar han om han vet hur de ska se ut. Tack för tipset. Misstänkte det gick enkelt att skruva av toppen. Vart tror du man hittar vilken växel som skall vara i när man skruvar?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, jag har hittat den Engelska sidan som jag tänkte på. Det finns massor skrivet
om bilar mellan -82 till -94.

Gå in på ....

Gearbox Specific
( Sloppy Gear change?

Gå in på ...

How To...(repair procedures)

...och sedan..

Gearbox O-Ring Replacement

...så står det...

Put the van in Reverse

... längre ner har du bilder på bussningen, ombussad.

Men som sagt, att mycket härör till glappa länkage till högerstyrda bilar, men läs själv.

Det finns massor mer matnyttigt om motorfästen och justeringar av växelaxeln, bussningen m.m.

Mycket handlar om bensinmotorn som verkar mycket vanlig i England men växellådsbiten m.m. är ju lika i båda fallen.

Här har du länken som texten utgår från så det är enklast att klicka in och börja här.

http://www.jktowers.fsnet.co.uk/motorhome/index.htm

Lycka till, m.v.h.. JANKRO.

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
JANKRO skrev:
Hej igen, jag har hittat den Engelska sidan som jag tänkte på. Det finns massor skrivet
om bilar mellan -82 till -94.

Gå in på ....

Gearbox Specific
( Sloppy Gear change?

Gå in på ...

How To...(repair procedures)

...och sedan..

Gearbox O-Ring Replacement

...så står det...

Put the van in Reverse

... längre ner har du bilder på bussningen, ombussad.

Men som sagt, att mycket härör till glappa länkage till högerstyrda bilar, men läs själv.

Det finns massor mer matnyttigt om motorfästen och justeringar av växelaxeln, bussningen m.m.

Mycket handlar om bensinmotorn som verkar mycket vanlig i England men växellådsbiten m.m. är ju lika i båda fallen.

Här har du länken som texten utgår från så det är enklast att klicka in och börja här.

http://www.jktowers.fsnet.co.uk/motorhome/index.htm

Lycka till, m.v.h.. JANKRO.[/quote

Tack.Ska kolla detta innan jag tar bort hatten.

Mvh
Åke

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Så har jag då äntligen tagit tag i att genomföringen i växellådans växelaxel glappade. Fanns ingen bussning i den. Men min kompis borrade ur den och satte en ny bussning i. Tyvärr kvarstår problemet att den är svår att växla ner från trean till tvåan. Kan det vara så att mängden olja gör att axeln driver med så mycket att den inte vill gå i? Tidigare hade jag enligt orginalets nivå, och då fanns inte problemet, däremot skrapade tvåans synkring, eftersom den var dålig. Någon annan som upplever dessa problem på de äldre bilarna i slutet av åttiotalet och början av nittiotalet? Funderar på att prova en vanlig mineralolja och sämka nivån, för att se om problemet ändrar karaktär.

Toppen