• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Svårstartad Fiat m. 3,0 L motor

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Min Hymer 614 SL, som jag tog ut 2007, har sedan 2008 varit svårstartad när motorn är varm. Ofta får man vrida om nyckeln ett par ggr innan den tänder till. Jag har haft bilen inne hos Hymercenter (HC) vid ett flertal tillfällen men man hittar ingenting, inget syns när den kollas upp mot datorn och Fiat Sverige vet inte heller. Lämnade in bilen igen för ca 14 dagar sedan men så idag fick jag åter igen beskedet om att man trots nya tester inte hittat något. Är det någon som varit ute för samma sak som ev. kan ge mig och HC tips på vad det kan vara för fel? Även HC säger sig vara tacksamma för era tips!
Hälsningar
Carsten

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Sv: Svårstartad Fiat m. 3,0 L motor

Hej
Nu känner jag inte till Fiat 3,0liters motor men på 2,8 JTD tom 2006 fanns en induktiv givare på svänghjulet som ofta var hade för stort spel och föjden blev att den ofta måste startas 2 ggr förrän den startade .
Om den startade första gången så stannade den ofta när man släppte nyckeln.
Med testern var allt okey , men mätte man avståndet med bladmått såg man att
spelet var för stort.
Tom

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, och på en del bilar så är givaren så magnetisk att metalldamm från kopplingen kan fastna på den och störa signalen, mest vid start. Den ser ut som en "frightened kitten" ibland, på samma sätt som en magnetisk oljeplugg kan se ut.
imagesCAR6XLC4.jpg
Om nu det är felet, för det borde en verkstad kunna fixa utan hjälp ;).

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Jag tror det är dåligt tryck i högtryckspumpen .Alltså den som matar spridarna med diesel.

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Tack Tom, Jankro och Vippen för era tips. Av de snart 700 st som varit inne o kollat på mitt inlägg sedan i fredags har det "bara" kommit in tre tips. I och för sig är jag glad över att inte fler har samma problem som jag, har nu vidarebefordrat tipsen till Hymercenter i Ängelholm. Har dessutom varit i kontakt med Fiat i Sthlm för att försöka få ett samtal med någon av deras två tekniker som servar husbilsåterförsäljarna. Tyvärr ville Fiat inte lämna ut deras mobilnr så nu är det bara att vänta tills någon hör av sig på mitt mail
/
Carsten

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej
Jag hade ett liknande problem på en tjänstebil (WW Passat). Det var en magnetventil som stryper bränsletillgången till pumpen (högtryckspumpen) då motorn stannas.
Ibland öppnade den inte som den skulle vid start och man fick då göra om "proceduren".
Felet den gången var enkelt att åtgärda och sen var det inga problem, men det tog ett tag att komma på det.

/Stig

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Tack Stig,
har vidarebefordrat ditt svar till Hymercenter (HC) i Ängelholm.
Försäljningschefen Fredrik Engstrand ringde även upp mig igår kväll och han har nu lovat att HC stegvis skall försöka hjälpa mig med vad det är som gör bilen svårstartad när den är varm - det låter ju bra så långt. Just nu håller HC på med att kolla upp EGR-ventilen sedan får vi se.....
/
Carsten

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Uppvägning

Samtidigt som Hymercenter håller på att hitta problemet med att bilen är svårstartad när den är varm håller jag på att låta väga upp bilen från 4000 > 4250 kg då jag alltid legat och naggat på gränsvärdet.
Har även låtit byta framfjädrarna till Goldschmitt för att om möjligt få en mjukare bil att köra med. Att jag dessutom kanske slipper "klossa" är också en fördel. Till er som har funderat på samma återkommer jag med hur bilen upplevs efter bytet samt till vad hela kalaset kostat inkl. nya typskyltar och intyg, besiktningar och ny framhjulsinställning
/
Carsten

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Uppvägning

Nu är fjäderbytet fram och uppvägningen från 4000>4250 kg klart.
Till er som funderar på detsamma ser kostnaden jag haft ut som följer;
Goldschmitt fjädrar inkl. arbetskostnad 8 425, Tillverkarintyg + nya viktskyltar 2 900, Registreringsbesiktning 940 och samtidig Kontrollbesiktning 480 = Totalt 12 565. Tillkommer kostnad för framhjulsinställning som enl. Euromaster skulle kosta 850.
Betr. åkkomforten är den betydligt mjukare nu och dessutom doppar inte nosen längre.
/ Carsten

F

F.d. 58572

Guest

Jag har samma problem på min Fiat 3,0 L -12:a. Hitta dom något fel på din bil?

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Jag har samma problem på min Fiat 3,0 L -12:a. Hitta dom något fel på din bil?

Lång historia som tyvärr ännu inte fått något slut efter att bl.a. spridarna bytts ut. Vid årets besiktning fick jag det hela filmat när bilen hostade till två ggr och nu har Hymercenter bokat tid för byte av bränslepumpen den 12/5. Återkommer när jag vet om det hjälper / Carsten

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

Hej, och på en del bilar så är givaren så magnetisk att metalldamm från kopplingen kan fastna på den och störa signalen, mest vid start. Den ser ut som en "frightened kitten" ibland, på samma sätt som en magnetisk oljeplugg kan se ut.
Visa bilaga 68522
Om nu det är felet, för det borde en verkstad kunna fixa utan hjälp ;).

M.v.h. JANKRO.

Lite utanför tråden.Gullig.Hund eller katt?

Rapido9097

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
10424
Medlemskap
2025

Hade samma problem på 3,0l, årsmodell 2012, bytte bränslefilter nyligen och nu är problemet löst.

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Har nu varit inne på Hymercenter (HC) i Ängelholm och låtit göra "storservice" för första gången, innan dess har jag i princip bara bytt olja och filter varje år. Men då bilen nu gått 6700 mil tyckte jag det var dags med en riktig koll.

ORSAKEN TILL STARTPROBLEMEN
Det var också tänkt att HC nu också skulle byta ut bränslepumpen p.g.a. återkommande startproblem - motorn hostar ibland till en eller två ggr innan den startar - vid varm motor som jag tidigare nämnt. Nu blev det så att endast bränslefiltret blev bytt då filtret var totalt svart och nedsolkat istället för att ha en ljusgul färg. HC undrade vilken diesel jag tankade (Preem vanligast) och jag fick då veta att Preem:s diesel tillhörde de tveksamma p.g.a. av deras alla tillsatsmedel. HC hade en flaska med en grön sörja som de hittat hos en husbilskollega som nästan uteslutande också tankade Preem. Istället föreslog HC att framöver tanka Statoil för att undvika problem, skulle vara intressant att veta om det gjorts någon test i Sverige eller andra i klubben haft liknande problem.

Nu återstår alltså att se om startproblemen försvinner, i annat fall blir det förmodligen byte av hela pumpen nästa gång men om det återkommer jag efter test.

En annan kuriosa var att det i luftfiltret låg två mumifierade möss som kanske blivit väckta ur sin vintersömn. Framöver är det musfälla nere på frambalken som gäller.

Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Har du fått ordning på bilen? Och vad var det som felade? Jag har samma problem på min Knaus -04.

Toppen