• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svår fråga, kanske

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Som ni kanske har märkt, så har en granne till mig, Laila råkat ut för att hennes hund Ludde blivit ihjälbiten av en annan hund. Vi är några grannar som funderar på att skaffa en hundvalp till henne, vi men har olika uppfattning om lämplig tidpunkt för överlämnandet av gåvan.

Jag har aldrig tidigare funderat på sådant här ens, har aldrig varit aktuellt. Vissa grannar tycker att det bör ske fortast möjligt, andra anser att man ska vänta, så att Laila får tid att bearbeta sorgen.

Det skulle vara intressant att få lite synpunkter på detta problem!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Svår fråga, kanske

Jappe,
Jag har skickat ett mail - ingen lättvindig fråga!
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Svår fråga, kanske

Det är ju en hemsk historia att se ens egen lilla hund möta ett så ovärdigt sätt att mista livet.
En hund är en familjemedlem och inte bara en hund.
Men blir inte den ansvarige hundägaren ersättning skylldig?
Man bör nog se efter vad tror ni Laila vill?
Känn efter vad du skulle vilja om ni vore i Lailas siutation utgå därifrån.
mvh
Reidar hund ägare 1 30år
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Svår fråga, kanske

Jag kan inte ge något råd i den här frågan. Jag kan endast deltaga i sorgen och hoppas att Laila får tid att , fan det går inte jag känner så mycket för henne. Kan inte genågra råd. Men när jag mellan tårarna tänker efter är det nog bäst med en valp snarast möjligt. Ett nytt djur kan ge Laila det hon behöver nu, något annat att tänka på.

Lycka till och känn att vi är med er.

Kerstin, Sven-Åke & Bonzo
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Svår fråga, kanske

Usch, vad hemskt för din granne. Det är svårt nog när man måste avliva hunden pga sjukdom, men att mista en kär vän på det sättet.... kan inte ens tänka på det utan att må dåligt. Hur känner hon det då?

Att skaffa en ny valp till henne kanske är det bästa men vet ni att hon vill ha hund igen? Ni måste ta reda på det innan ni köper en åt henne. Rädslan för att det ska hända igen kanske förtar glädjen en liten ny valp kan ge. Mitt råd är att prata med henne och fråga om hon vill ha hund igen.

I vilket fall som helst är ni underbara grannar.
Lycka till med vad ert beslut än blir / Jeanette
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Svår fråga, kanske

Det är så sorgligt att såna här saker händer!
Vår lilla Sibelius (han på avataren) blev illa biten 15 feb. av en lös hund. Sibelius blev svårt sargad och klarade nätt och jämt livhanken.
Om han inte klarat sig, tror jag inte att jag velat ha en ny hund direkt.
Just nu går det åt så mycket energi till att bli av med ilskan och rädslan över alla dessa lösspringande hundar, "som är så snälla" enligt ägarna!
Däremot om min hund skulle avlida av naturliga orsaker, skulle jag nog känna annorlunda ... tror jag!
Mitt råd är att ni pratar med Laila hur hon själv vill ha det.
Proceduren med ägaren till den attackerande hunden, försäkringsbolag och polis tar väldigt mycket kraft och frågan är om hon orkar med en valp just nu! Lycka till och jag hoppas att det ordnar sig till det bästa! // Hälsningar Pirkko
 
Senast ändrad:
Toppen