• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Svår att starta ibland startmotor får inte ström

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Vad kan det bero på?
ofta startar bilen lätt då den har nytt batteri. Man vrider om nyckeln och startmotor bara ga ga ga ga ga ga.
Men ibland så låter det som startmotor inte får ström tillräckligt för att gör de ga ga ga ga ga ga.
det blir mer gaaaa gaaaaaa gaaaaaa gaaaaaaa gaaaaa. Detta har kommit mer och mer senaste månaden och nu,
Nu i dag vägren starmotor vrida runt motorn och jag tänker direkt att den inte får ström. Jag har kollat batteriets negativa-jord i chassit och kollat motorns "jord" kabel.
Allt annat får ström, lampor, helljus, allt funkar
vad kan felet vara vad kan jag mer kolla?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
De startmotorer jag jobbat med, inte så värst många, har haft fyra kol. Man kan därför tänka sig att, när kolen är slitna, bara ett kol inte når fram och det skulle innebära att bara den ankarlindning som har kontakt ger något krafttillskott! Halva (???) effekten. En dieselmotor kräver att det är ett visst svung, när startmotorn drar runt, för att starta. Dåligt batteri eller dålig kraft i startmotorn kan göra att det inte blir tillräckligt hett för att tända bränsleblandningen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
OK startmotorn kärvar, dvs går tungt, och därför inte kan rotera.
Då skulle den dra extremt mycket ström, så det skulle absolut säcka i ljuset rätt mycket.
Verkar nog vara kolen.

Att bendixdrevet skulle slå ut kugg mot kugg är nog väldigt ovanligt.
Både drevet på startmotorn och kuggarna på svänghjulet är formade så att de kommer att flytta sig så lite som behövs för att de skall gå in normalt.

Det är rätt olika hur länge en startmotor lever.
Vissa bilar används dagligen och startas kanske 10 ggr eller fler gr per dag
En husbil startas kanske bara ett par ggr per dag. Och bar några veckor per år.
Men allt beror ju på hur den är använd genom sitt tidigare liv.
Alla förare har olika beteende, elelr vanor, ovanor...

Låt oss säga att någon haft problem med motorn i den husbilen, han kan ha kört startmotorn väldigt mycket i försök att få liv i motorn, kanske kört ur batteriet många ggr. Då gör man snart slut på startmotorn. Andra har bara startat med startmotorn två sekunder åt gången.

Jag skulle nog pilla ur startmotorn och ha bilen ställd så att den kan stå ett tag medan man öppnar startmotorn och ev köper någon reservdel, eller skaffar en ny.

Roysan
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vad är gavlarna Kan du hänvisa till någon Youtube kanske eller någom bild.
Startmotorn dra runt men nu vill inte bilen gå igång ändå. Har startmotorn någon mer funktion som har med tändningen att göra. Har försökt starta nu en halvtimme och tömde batteriet nu har jag laddat upp batteriet igen.
Startmotorn har inte någon annan funktion än att dra runt motorn (om det inte är en hybrid då används den som generator också).
Startar den inte men drar runt motorn bra har du kanske annat fel också tex startspärren.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om det klickar i solonoiden men startmotorn inte drar runt kan det bero på att kolen är slitna eller hänger sig. Att den fungerade efter att du knackat på den tyder på detta.
Solonoiden har två lindningar, en inslagslindning som jordas av ankarlindningen, och en hållindning som jordas i startmotorns gods. När man vrider nyckeln till start får bägge lindningar ström. Inslagslindningen slår in bendixdrevet i svänghjulets kuggkrans samtidigt som kontakten i solonoiden sluter och ger ström till ankaret. Då får inslagslindningen 12 V på bägge sidor och har ingen funktion längre. Då är det hållindningen såm håller bendixdrevet på plats tiils man vrider nyckeln från startläge.
För att solonoiden skall fungera måste sålunda kolen vara OK.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Påminner mig om startmotorn i min gamla Ford Taunus, 1700, årg 1970. Med V4
Den småkrånglade likt din, felet var att den "fältade".
Så heter det när rotorn av magnetfälten fastnar i statorn.
Det är ju ett litet avstånd mellan rotorn och fältet, typ 0,3 mm eller så.
Problemet var att den höll på att ramla isär.
Genom att dra åt de långa skruvarna som håller ihop startmotorn, dvs fram och bakstyckena, så gick det sen i alla sina dagar.
Är det så här borde det kännas om man drar och rycker kraftigt i startmotorns hölje, radiellt till axeln då.
Det skall vara helt stumt, man skall kunna rycka så att hela dieselmotorn gungar.
Men återigen, det kommer då att dra väldigt mycket ström, så lysen borde säcka tydligt. Särskilt om startbatteriet är fräscht.

En sak som är lätt att kolla i alla fall. Om man vill krypa in under bilen och skita ner sig...


När det gäller kolen, man kan skaffa liknande kol, eller en större storlek och fila ner dem till rätt storlek.
Koldammet skitar ner, ja men det kan gå. detta kräver då att man har måtten på de som skall vara, man kan få uppskatta längden då de ju är nedslitna, och att den man söker hos har ordentliga specifikationer. det är förmodligen fyra kol .

de
Roysan
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag kan inte se att du skrivit vad det är för en bil. Jag har en Fiat 2.8 och har haft flera döda startmotorer. Den första dog i Baskien, fick kärringstopp i en betalstation men lyckades få till ett dödsryck genom att knacka på den med hammare. Vi var på väg hemmåt och jag fick tag på en utbytes så jag tog aldrig isär denna. Den höll ca 4000mil sedan samma visa igen vid Moseldalen, klarade ett dödsryck även denna gång och körde till Koblens där fanns en på hyllan också denna en utbytes men stomavgiften var bara 100€ så jag behöll den felande. Tog isär den när vi kom hem och kolen var slut allt annat ok delar fanns hos startmotor.se så jag monterade nya kol kostade inte mycket max ett par hundringar. Monterade sedan tillbaka den starten och har nu kört några tusen mil utan problem men då har jag ju en nästan ny med i reserv så den lär väl inte krångla om man får tro Murphy.
Om starten fältar pga dåliga bussningar så får du också det symptom som du beskriver men den drar också oerhört mycket ström så du bör se att instrumentbelysning osv nästan släcks när du gör starförsöken.

Hälsningar
Peter
 
Toppen