Sv: Surfa i husbilen
Hej Alve, utan att vara någon expert på området, jag kan ge dig mitt svar som går ut på följande:
Det tekniska:
1) Du behöver uppkoppling mot Internet vilket är beroende av vad du har för utrustning. En dator klarar sig med ett modem (en sticka), en platta behöver SIM-kort (precis som en mobiltelefon).
2) Jag har valt en Router med inbyggt modem (där man stoppar SIM-kort). Router gör att du behöver ingen kabel mellan och då kan du använda vilket som, dator eller platta.
3) Du behöver en antenn som du helst ska ha på taket om det är långt till en mast. Du kopplar upp dig genom den operatör som du har valt.
4) Sitter du på McDonalds eller är i närheten av någon annans router, då kan du koppla upp dig via WiFi om linan inte är spärrad med lösenord.
Operatör:
1) Du har troligen någon form av mobiltelefon med SIM-kort och är ansluten till en mobiloperatör. Då kan du surfa på mobilen förutsatt att du har surf i ditt abonnemang.
2) Om du saknar surfmöjlighet och vill teckna "surf" på mobilen, plattan eller datorn, då måste du välja en operatör som skickar ett SIM-kort till dig som du ska ha antingen i surfplattan eller mobilen. När det gäller dator, då ska du ha SIM-kortet i modemet eller routern.
3) Nu kommer det svåra med att välja operatör! Du ska välja den som passar dina förhållanden bäst med:
- täckning,
- antal GB (GigaByte) överförd data/månad
- "rätt" månadskostnad
Mitt råd till dig är att undvika bindningstider vilket du automatiskt får om du väljer modem (eller router + antenn) från samma leverantör. Kolla lite mer vilket som passar dig bäst.
Om du bara ska betala räkningar, kanske titta på mejl och surfa på klubbens hemsida, då klarar du dig troligen med 12 GB/månad (nu får jag en hel del kommentarer från Knarrevik, garanterat!), annars får du läsa mer om vad som finns på nätet.
Det finns säkert många åsikter om "vad man ska ha" eftersom vi alla har ganska olika krav och önskemål, därför är det svårt. Jag rekommenderar dig att prata med någon i din närhet som redan har testat olika alternativ, eller läsa på nätet och fundera. När du väl kan ställa "rätt" frågor här på forumet, då har du kommit en bit på vägen och har gett oss möjlighet att lämna lite mer exakta svar till dig.
Lycka till!
/ranko