• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Surdegsfrallor á la PiriPiri

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Kan inte låtta bli att berätta om Piri-Piri påverkan efter Portugalresan. En "magstark" upplevelse som gå i 2 avsnitt, när man intar Piri-Piri d.v.s. vid INPUT och sedan inte minst vid OUTPUT...

Huvudingrediens: jag gör surdegsgrund själv enl. följande

1 dl mjöl + 0,8 dl vatten matas varje dag i 5 dagar. Inte för löst eller tjockt, lagom konstinens. Brukar förvara grundsatsen ovanför kylen (ca 25 °C) till att börja med, sen flyttar jag den i kylen. Läs gärna mer på nätet om hur och varför man gör surdeg...

Recept: blanda följande i ca 15 minuter
6 dl ljummet vatten
250 gr. surdeg
900 gr vetemjöl (12 % protein), vetemjöl special eller manituba
100 gr enl. önskemål (råg eller durumvete eller vad du nu själv vill sätta prägel på)

Lägg allt i en inoljad plastback över natten i kylskåpet. Tag ut dagen efter, dela i 16 bitar (stora) eller 32 bitar (småfrallor) eller vad du nu känner för. Låt jäsa i 2-3 timmar tills det dubbla. Förvärm ugn till 240°C och grädda i ca 200°C (spreja med vatten någon gång, öppna luckan och vädra därefter), ca 30-40 minuter. Det här måste du lära dig själv och komma överens med din egen ugn tills du blir nöjd. Läs mer på nätet tills det sätter sig.

Tag ut frallorna och spreja igen med vatten för att få knaprig yta. Jag kan lova dig att du hittar inga bättre frallor någon annanstans i världen, kanske inte ens i Frankrike!

Nu kommer det roliga. Låt frallorna svalna lite, tag fram riktig smör (om du inte har egen kärnad sådan) och bre på som det behagar. ...äntligen dags för lite Piri-Piri ; )
Svenskt-&-Portugisiskt.jpg


OBS! Vad du än gör, berätta ingenting om ovanstående för Jappe, vår LCHF guru. Jag är helt säker på att han skulle bannlysa mig här på forumet för all framtid. Lite synd då jag redan har betalat medlemsavgift till år 2020 och inte minst redan köpt hans boka om vinresor (vin == OK, hederligt bröd =/= OK är vad LCHF går ut på ; )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Surdegsfrallor á la PiriPiri

OBS! Glömde salt! Skall vara ca 20 - 24 gram eller efter smak! Efter bara några ggr så blir surdegsbakning en rutin och då vill man inte göra något annat på ett tag. Lycka till hur du än gör det : )

Nästa gång ska jag berätta hur jag bakar "tegelsten" till Marianne, ett hälsobröd i form, fullproppat med fullkorn, linfrö, pumpa och solroskärnor med massor av fibrer enligt Danska anor (dock med honung, inte sirap).
 
Toppen