• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Sunliving 2017, uppgraderings- och batteriproblem

Hallsta-Jonas

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
35063
Medlemskap
2024
Hej alla

I helgen skall vi försöka göra i ordning husbilen. Jag har dock märkt två problem.

Konstigt nog har bildels-batteriet laddats ur trots att vi haft underhållsström på hela vintern. Skall inte både bodels- och bilbatteriet underhållsladdas?

Det andra problemet var att vi under förra året fick svårt att stänga av Kenwood navigatorn efter att ha stängt av bilen. För att komma runt detta så laddade jag nyss ned ny firm ware på ett USB, expanderade filerna samt anslöt mot uttaget i handsfacket och följde instruktionerna. Dock hittar inte navigatorn filerna på minnesstickan vilket är märkligt.

Är det någon som vet något om ovanstående så tar jag tacksamt emot tips.

Hälsningar Jonas
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej alla

I helgen skall vi försöka göra i ordning husbilen. Jag har dock märkt två problem.

Konstigt nog har bildels-batteriet laddats ur trots att vi haft underhållsström på hela vintern. Skall inte både bodels- och bilbatteriet underhållsladdas?

Det andra problemet var att vi under förra året fick svårt att stänga av Kenwood navigatorn efter att ha stängt av bilen. För att komma runt detta så laddade jag nyss ned ny firm ware på ett USB, expanderade filerna samt anslöt mot uttaget i handsfacket och följde instruktionerna. Dock hittar inte navigatorn filerna på minnesstickan vilket är märkligt.

Är det någon som vet något om ovanstående så tar jag tacksamt emot tips.

Hälsningar Jonas
Har du formaterat USB stickan till fat32. Eller att du inte har för stort USB minne
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej alla

I helgen skall vi försöka göra i ordning husbilen. Jag har dock märkt två problem.

Konstigt nog har bildels-batteriet laddats ur trots att vi haft underhållsström på hela vintern. Skall inte både bodels- och bilbatteriet underhållsladdas?

Det andra problemet var att vi under förra året fick svårt att stänga av Kenwood navigatorn efter att ha stängt av bilen. För att komma runt detta så laddade jag nyss ned ny firm ware på ett USB, expanderade filerna samt anslöt mot uttaget i handsfacket och följde instruktionerna. Dock hittar inte navigatorn filerna på minnesstickan vilket är märkligt.

Är det någon som vet något om ovanstående så tar jag tacksamt emot tips.

Hälsningar Jonas
Uppenbarligen har startbatteriet laddats under vintern,så det enda säkra är att mäta spänning på batterierna när laddaren är inkopplad, hur det är kopplat varierar mellan tillverkare och så kan ju någon varit inne och kopplat om laddaren också, mät!
 

Hallsta-Jonas

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
35063
Medlemskap
2024
Uppenbarligen har startbatteriet laddats under vintern,så det enda säkra är att mäta spänning på batterierna när laddaren är inkopplad, hur det är kopplat varierar mellan tillverkare och så kan ju någon varit inne och kopplat om laddaren också, mät!
Uppenbarligen har startbatteriet laddats under vintern,så det enda säkra är att mäta spänning på batterierna när laddaren är inkopplad, hur det är kopplat varierar mellan tillverkare och så kan ju någon varit inne och kopplat om laddaren också, mät!
Tack Olof, får väl införskaffa en voltmeter till att börja med :)
 
Toppen