• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sunlight eller Dethleffs för den stora familjen?

F

F.d. 52118

Guest
Hej!

Jag är ny på forumet och så även i husbilsvärlden. Jag och familjen letar efter vår första husbil och försöker göra så mycket research som möjligt innan för att slippa komma på alltför mycket i efterhand. Jag undrar om ni erfarna skulle kunna hjälpa mig med lite tips till en nybörjare?

Vi vill ha en bil på 3500 kg men vill samtidigt kunna lasta mycket. Vi behöver fyra passagerarplatser plus förarplats och fem sängplatser. Till familjen hör även två stora hundar så vi är rätt många som ska rymmas. Vi har kikat på barnkammare för att slippa ha en nedsänkt säng. Vår förhoppning är att kunna åka även vintertid då vi ofta åker slalom så en vinterbil, gärna med vattenburen värme som vi har förstått håller bäst i kallt klimat, är att föredra. Stor kyl och separat frys samt ugn är ett måste.
Vi vill helst klara oss under 600 000 kronor, men förstår såklart att smakar det så kostar det som med allting annat ;-)

Just nu står valet mellan en (begagnad) Sunlight A72 G och Dethleffs Trend A 5887. Båda har barnkammare och våningsäng bak vilket vi uppskattar. Som totalt nybörjare undrar jag såklart om dessa märken är likvärdiga eller om något anses vara bättre?

Tack på förhand! /Dartanjang
 
F

F.d. 52118

Guest
Tyvärr är dina önskemål inte möjliga med en bil under 3500 Kg, du behöver en bil med lastvikt minst 1000Kg, och övriga önskemål pekar på en bil med totalvikt 4000-4500Kg minst.

Tack för svar! Då får vi tänka om hör jag! Kikade på beskrivningen av Dethleffs A 5887 och tänkte att om den nu har sex sovplatser och lastvikt på 629 kg (totalvikt 3499 kg) så borde vi klara oss. Men bara hundarna är ju en vuxen person i vikt :-O

Ja, låter som att vi helt klart får kika på större bilar. Något förslag?
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Med de kraven du har och med det antalet passagerare, hundar, utrustning etc så kommer du garanterat överskrida lastvikten. Dethleeffs'en har bara 384 kg lastvikt, de kilona går väldigt fort åt.

Sen vill jag minnas att det är väl också så att övervikt på en 3,5 tons bil när du har B-kort resulterar i olovlig körning. Om du har C/C1-kort blir det i stället överlast.

Min rekommendation är att ta C1-kort, inte alltför jobbigt eller dyrt i sammanhanget.

Titta sen på t ex en Burstner Argos A 747-2. Finns med olika lastvikt, kolla noga.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för svar! Då får vi tänka om hör jag! Kikade på beskrivningen av Dethleffs A 5887 och tänkte att om den nu har sex sovplatser och lastvikt på 629 kg (totalvikt 3499 kg) så borde vi klara oss. Men bara hundarna är ju en vuxen person i vikt :-O

Ja, låter som att vi helt klart får kika på större bilar. Något förslag?

Tänk på att lastvikten som anges av tillverkaren är en nästan helt naken bil, det ingår vätskor, förare och en gasflaska ofta aluminium, ibland räknas bara 20 liter vatten med s.k. körfyllning, men ingen markis, tv, parabol, ugn, eventuellt inte heller vattenburen värme så kolla noga i prospekten hur vikten har beräknats. :)
 
F

F.d. 55807

Guest
Hej och välkommen i gänget . Tänk bara på att även hundarna måste vara bältade när ni åker. Hoppas ni hittar någon som passar er. Lycka till !
 
F

F.d. 52118

Guest
Med de kraven du har och med det antalet passagerare, hundar, utrustning etc så kommer du garanterat överskrida lastvikten. Dethleeffs'en har bara 384 kg lastvikt, de kilona går väldigt fort åt.

Sen vill jag minnas att det är väl också så att övervikt på en 3,5 tons bil när du har B-kort resulterar i olovlig körning. Om du har C/C1-kort blir det i stället överlast.

Min rekommendation är att ta C1-kort, inte alltför jobbigt eller dyrt i sammanhanget.

Titta sen på t ex en Burstner Argos A 747-2. Finns med olika lastvikt, kolla noga.

Tack för svar! Ska kika på Burstnern! Vi har båda B-kort tagna före den 1 juli 1996, visst betyder det att vi kan köra alla husbilar som är klassad som personbil?

Tänk på att lastvikten som anges av tillverkaren är en nästan helt naken bil, det ingår vätskor, förare och en gasflaska ofta aluminium, ibland räknas bara 20 liter vatten med s.k. körfyllning, men ingen markis, tv, parabol, ugn, eventuellt inte heller vattenburen värme så kolla noga i prospekten hur vikten har beräknats. :)

Tack Montreal! Det var nyheter för mig. Ja då kommer man ju garanterat upp i vikt med alla tillval. Har hittat en bra tråd med tips på husbilar med stor lastvikt, ska kika efter nya alternativ där samt kolla Langerstorms tips på Burstner Argos A 747-2.
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Tack för svar! Ska kika på Burstnern! Vi har båda B-kort tagna före den 1 juli 1996, visst betyder det att vi kan köra alla husbilar som är klassad som personbil?

Nästan. Körkortet får inte heller varit återkallat/indraget efter 1 juli 1996.

Sen ska man inse att -96-regeln är ett undantag som Sverige har från EG-reglerna. Jag har också B-kort taget före 96 men tänkte att jag vill kunna köra obehindrat i europa utan att riskera att bli stoppad en bypolis som inte känner till vårt undantag. Även om jag skulle få rätt i slutändan så lär det ta en stund. Den problematiken lär vara mindre om man håller sig i Sverige.
 
F

F.d. 52118

Guest
Hej och välkommen i gänget . Tänk bara på att även hundarna måste vara bältade när ni åker. Hoppas ni hittar någon som passar er. Lycka till !

Hej och tack! Hundarna är vana att åka i bur så det alternativet hade vi tänkt i första hand. Annars behöver vi sex passagerarplatser (plus en förarplats) för jag tror att man bara kan ha en hund/bältesplats (är dock inte helt hundra på det). Det är mycket att tänka på!
 

#GMLR

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
26755
Medlemskap
2021
Vi hade liknande problematik, inga hundar dock.
Nybörjare på husbil. Kört runt med offroadbil med taktält och offroadvagn bakom. Men om barnen skulle vara lätt övertygade om att åka med, behövdes mer utrymme o lastvikt (eller var det usb uttag)
Vi tittade på Argos o nån modell till.
Slutade med att vi handlade den ”ultimata” långt ifrån plåtis :)
Dethleff xxl 9800, men helt rätt som familjebil.
 
F

F.d. 52908

Guest
Hej. Jag har en Dethleffs 6501 årsmod 09 som är geggad 3850 kg. Tror inte jag får problem med lastvikten och får köra med B kort.
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hej
Mitt tips är Dethleffs Globetrotter XLI 7870.
Vi har 6 bälten och 6 bäddar 700kg i lastvikt (vägd).
Vattenburen värme och stort garage parabol och massa annat lull lull totalvikt 5000kg, dock lite mera pengar men om du kollar på en runt 2008-2011 så kan du klara pengen.

Vi tog också C1 kort ,då både jag och frun tog körkort 97 men det var enkelt och hyffsat billigt.

800kr läkarundersökning
350kr Skrivning
800kr Uppkörning

Är man hyffsat funtad så är det bara åka och skriva upp och samma med uppkörning, vi tog inga lektioner och körde upp med vår husbil.

Mvh Andreas.
 
F

F.d. 52118

Guest
Vi hade liknande problematik, inga hundar dock.
Nybörjare på husbil. Kört runt med offroadbil med taktält och offroadvagn bakom. Men om barnen skulle vara lätt övertygade om att åka med, behövdes mer utrymme o lastvikt (eller var det usb uttag)
Vi tittade på Argos o nån modell till.
Slutade med att vi handlade den ”ultimata” långt ifrån plåtis :)
Dethleff xxl 9800, men helt rätt som familjebil.

Tack för tipset! Dethleff xxl 9800 ser ju ut att passa oss också!

Hej. Jag har en Dethleffs 6501 årsmod 09 som är geggad 3850 kg. Tror inte jag får problem med lastvikten och får köra med B kort.

Låter ju perfekt! Hur många är ni som brukar åka? Hur mycket lastvikt har du kvar efter att själva bilen är vägd?

Hej
Mitt tips är Dethleffs Globetrotter XLI 7870.
Vi har 6 bälten och 6 bäddar 700kg i lastvikt (vägd).
Vattenburen värme och stort garage parabol och massa annat lull lull totalvikt 5000kg, dock lite mera pengar men om du kollar på en runt 2008-2011 så kan du klara pengen. Vi tog också C1 kort ,då både jag och frun tog körkort 97 men det var enkelt och hyffsat billigt.800kr läkarundersökning 350kr Skrivning 800kr Uppkörning. Är man hyffsat funtad så är det bara åka och skriva upp och samma med uppkörning, vi tog inga lektioner och körde upp med vår husbil. Mvh Andreas.

Dethleffs Globetrotter XLI 7870, wow, vilken bil! Ja det vore nå´t! Jag ska kika på liknande äldre årsmodeller. Har vi sex bältade platser så kan tom hundarna få varsitt säte om äldsta barnet inte hänger med (vilken är ett mycket troligt scenario :)
 
F

F.d. 52908

Guest
Hej. Bilen hade gått ca 500 mil av husvagnsexpo i Bromölla. Tror inte den är uppvägd, enligt registerbeviset från dom då är tjänstevikten 3230. Maxlast 620 kg totalvikt 3850. Högsta sammanlagda brutto för bil och släp 5750 kg. Jag har ingen krok och bilen är inte privatimporterad. Vi är två vuxna som använder den. Finns fyra bältade platser.
 
F

F.d. 52118

Guest
Tack alla för hjälpen! Och extra tack till Langerstorm, det bidde en Burstner Argos A 747 som du tipsade om :)
 

Langerstorm

HBK Intresserad
Inlägg
89
Kommun
Göteborg
Kul! Stort grattis och lycka till med nya bilen!

Har ni något instakonto man kan följa era husbilsresor på? Själv samlar jag lite bilder på @hymertravel.

:)
 
F

F.d. 52118

Guest
Tack Langerstorm! Inget Instakonto än, men det skulle man kanske skaffa nu? Lägger till dig isåfall :)
 

Andy.T

FD HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
19547
Medlemskap
2023
Hej.
Vet att detta är en gammal tråd men kanske något för andra att se.

Vi har som sagt en globetrotter som vi stormtrivs med.
Kan vara nackdel om man har så stor bil när det blir lite trångt i södra Europa eller alternativt Sverige.
Vi hade också krav på 6 bälten så att barnen kan ha med kompisar när man är ute samt en bra lastvikt.
Förra bilen var en Dethleffs 5801 tror jag den hette och nu har vi en Dethleffs 7870 båda med många bälten, den senare med en bättre lastvikt men också en totalvikt på 5ton.

Men så i dag när jag tittade på blocket (som jag alltid gör om det skulle komma upp något bra) så såg jag något som fångade mitt intresse om jag skulle vara ute efter ny bil, mycket plats och lastvikt i ett lagom format.

Antar att man inte får länka till annonsen så kolla in en modell som heter ( Hymer Exsis 644 )

Mvh Andreas.
 
Toppen