• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Styrhylsa /hjulhängare vid däckbyte

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Hej!


Våren är på gång och det dags att byta hjul.

Är det någon som har koll på var man kan köpa styrhylsa / hjulhängare M14x1,5 i Sverige?



Mvh
Peter1130CA71-E1E3-4625-AF6F-F4DF452839A1.png
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag fortsätter mitt korståg. Bult – Wikipedia
Ibland
Hmm stora bekymmer med små problem ni måste ha väldigt tunga däck. 19 inlägg !! Vill ni ha ett tips ?? rulla fram däcket dit det skall, sitt på en pall använd båda fötterna för att lyfta däcket rätt i höjd sätt i bultarna dra dom med maskin till lagom ansättning, klart :yes:
du är välkommen hem till mig och visa hur man lyfter hjulet med fötterna ;-)
Jag villiga att betala resan för att se om du klarar av det.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
När vill du att jag skall komma , utgår att du har en husbil och ingen lastbil för då får jag ta med ett spett, med tanke på din avatar så verkar du vara en sportig man , så jag börjar undra om du har några dolda krämpor som gör det svårt att sitta på en pall för då förstår jag att du kanske har svårt för att göra ett hjulbyte för en cyklist brukar ha starka fotleder eller . . . .
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Åter till frågan..? :)
:p Hejsan, det verkar segt med M16x1.5 när man söker. För det mesta hamnar man på hjulbultar även om man bara söker på bultar.
Men du har ingen gammal inre styrled kvar till Ducato för de har M16x1.5 som gänga vet jag. Tyvärr inte säker på att gängan har följt med ända upp i nyare årsmodeller.
Annars måste den vara perfekt som grundämne till gängad lång pinne, med hjälp av en vinkelslip

Inre styrled Ducato.JPG
M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vilken proffsgrej du hade hittat. Jag har en sån här liten kamrat i garaget, den funkar ganska bra att lyfta upp hjulen i rätt höjd.
Hej jag måste erkänna att jag har kross på min parkering och husbilen är för hög för att komma in på golvet i garaget, så jag använder Anki & Bengt's metod, en låg pall, mina fötter och navet bara några cm. över hjulcentrum.
Till JEEP'ens muffiga terrängdäck går det dock åt både pall, fötter, ännu noggrannare höjd på navet samt några riktigt rejäla svordomar innan de sitter på plats.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
:p Hejsan, det verkar segt med M16x1.5 när man söker. För det mesta hamnar man på hjulbultar även om man bara söker på bultar.
Men du har ingen gammal inre styrled kvar till Ducato för de har M16x1.5 som gänga vet jag. Tyvärr inte säker på att gängan har följt med ända upp i nyare årsmodeller.
Annars måste den vara perfekt som grundämne till gängad lång pinne, med hjälp av en vinkelslip

Visa bilaga 222234
M.v.h. JANKRO.

Tack, att tillverka en är inget problem, jag har både maskiner och kan fixa material men jag tänkte bara när jag såg första frågan att jag skulle köra den bekväma vägen undantagsvis, men så blev det tydligen inte den här gången heller? :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack, att tillverka en är inget problem, jag har både maskiner och kan fixa material men jag tänkte bara när jag såg första frågan att jag skulle köra den bekväma vägen undantagsvis, men så blev det tydligen inte den här gången heller? :)
Här har du ett komplett set i snygg förpackning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här har du ett komplett set i snygg förpackning.
Jäklar, det gick inte att tjäna pengar på den uppfinningen heller....... för den var redan uppfunnen.
En sådandär komplett ask med HBK loggan skulle väl vara fräsigt att plocka fram annars :applaus:.

M.v.h. JANKRO.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Här har du ett komplett set i snygg förpackning.
Nu börjar det bli ordentligt dyrt för att få på några hjul och kanske vart 4-dje eller vart 7-år som man byter en del kanske byter 2ggr /år men det är inget raketbygge att byta 4 hjul, ni får mer än gärna komma hit till mej så ska jag hjälpa er ,väntar bara på ett datum då jag skall ta en tur till Kungsör :yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här har du ett komplett set i snygg förpackning.

Perfekt!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu börjar det bli ordentligt dyrt för att få på några hjul och kanske vart 4-dje eller vart 7-år som man byter en del kanske byter 2ggr /år men det är inget raketbygge att byta 4 hjul, ni får mer än gärna komma hit till mej så ska jag hjälpa er ,väntar bara på ett datum då jag skall ta en tur till Kungsör :yes:

Två gånger om året på fyra bilar brukar det bli!
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Nu börjar det bli ordentligt dyrt för att få på några hjul och kanske vart 4-dje eller vart 7-år som man byter en del kanske byter 2ggr /år men det är inget raketbygge att byta 4 hjul, ni får mer än gärna komma hit till mej så ska jag hjälpa er ,väntar bara på ett datum då jag skall ta en tur till Kungsör :yes:
Tack för erbjudandet, men nu har jag köpt bultar så de borde gå lättare denna.

Skall väga hjulen, det är få fötter som lyfter dem
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
På vår bil, Fiat -06 (5x118) sitter det redan två styrpinnar mellan hjulbultarna. Dvs hjulet/ går bara sätta på på bromstrumma/skiva i ett läge i förhällande till varandra. De styrpinnarna gör att en extra pinne inte känns nödvändig. Ok, en längre pinne gör det väl enklare att hamna rätt.
Finns inte sädana pinnar på alla Fiat?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På vår bil, Fiat -06 (5x118) sitter det redan två styrpinnar mellan hjulbultarna. Dvs hjulet/ går bara sätta på på bromstrumma/skiva i ett läge i förhällande till varandra. De styrpinnarna gör att en extra pinne inte känns nödvändig. Ok, en längre pinne gör det väl enklare att hamna rätt.
Finns inte sädana pinnar på alla Fiat?

Jo, i original, men på många aluminiumfälgar finns det inte uttag för dom, så då får man ta bort dom!
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Tack för erbjudandet, men nu har jag köpt bultar så de borde gå lättare denna.

Skall väga hjulen, det är få fötter som lyfter dem
Du skall ha kvar hälarna på backen , lyft med frampartiet av foten enkelt men du ska inte ha lyft bilen mer än någon centimeter högre än. . .
ja du förstår säker hur jag menar :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här har du ett komplett set i snygg förpackning.

Beställd! :)
 
Toppen