• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strul med Oyster parabol ?

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Gick genom alla trådar om mina problem, men hittade ej svaret.
Har en Oyster 85 från 2012 .
I vintras fungerade den ok. Sedan ståt bilen till dess i garaget.
Det blev en hastigt resa till Polen och och idag är på en kamping ch ville se lite på TV, men parabol snurrar som galen och vägrar hitta några kanaler, den stannar ej, har inga trådar som jag kunde gå efter vad är det for problem ?
Kan jag får några tips vad ska jag söka efter, misstänker enkel fel, men kanske har jag fel.

Mvh

lydde

HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2025
Sv: Strul med Oyster parabol ?

Hej på Dej!
Jag hade samma problem med min parabol, den bara snurrade, så det var nästa lite pinsamt att alla grannar såg.
Men jag tog mig lite tid att läsa i manualen. Där fann jag en "tråd" till lösningen på problemet.
Det gick att läsa att datorn i en parabol är som vilken dator som helst, kan ibland "balla" ur och då är lösningen att nollställa.
Alt 1. att leta reda på säkringen och sära på den. (jag hittade inte den)
alt 2. det skall finnas ett chips på sidan av manöverboxen, men det hittade jag inte heller.

Tänkte till, jag bröt strömmen helt i husbilen, väntade några minuter, satte på igen.
Satte igång parabolen med automatisk sökning på Thor och efter ett antal justeringar så hittade parabolen Thor.
Efter det så kontaktade jag Canal Digital och bad om en ny uppgradering av kortet, dom uppgraderade även kortläsaren och fick tips att vänta ca 30 min.
Efter det så funkar det alldeles utmärkt.
Hoppas att detta kan vara till hjälp.
Hälsningar Lydde (Roland)

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Strul med Oyster parabol ?

Hej.
Skrev igår att problemet är låst, men tråden försvan .
Är man envis som en åsna och tänker logisk hur prylarna funkar så går det att läsa problemen.
Klättrade på taket kolade förbindelse mellan kabel till en micro huvudet och konstarterade att det blev avbröt mellan dessa .
Efter fixet , det blev som vanligt och även med en TV 1 , 2 och norsk 111.
Så stänger jag tråden .
Mvh

Toppen