• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strul med liten dator. eller hjälp mig igen!

F

F.d. 14324

Guest
Nu är jag där igen, det fungerar inte alls som jag vill.

Problemet är att jag inte kommer åt själva knappen "OK" i ett end-user agreement till poiloader.
Datorn är en eller ett par storlekar mindre än en normal laptop och jag har haft problemet tidigare, ibland kan man se övre kanten på knappens ruta och med lite precision med muspekaren så går det ibland att lyckas trycka på rätt knapp men denna gång finns det inte ett spår av knappen.
Det går inte att scrolla ner tillräckligt långt.
Ctrl & minus hjälper inte.
Jag har flyttat nedre verktygsfältet utan framgång.
Hade samma problem med ett pdf-program från adobe (tror det var adobe) och den gången fixade en kompis det åt mig på några sekunder, jag borde förhört honom bättre men om jag inte minns galet så nämnde han nåt om default.

Datorn är en Asus minidator med windows 7 starter som os och som vanligt är jag tacksam för all hjälp jag får och behöver! :)

mvh jocke

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Strul med liten dator. eller hjälp mig igen!

Har du provat att minska bilden med hjälp av "Ändra zoomnivå" längst ner till höger (på Windows 7). Genom att välja exempelvis 75% så får du med mera av "bilden" och kan kanske komma åt knappen.

F

F.d. 14324

Guest

Jag ska testa, det är inte det riktiga Windows 7 i datorn utan nåt simplare som heter W7 "starter" så hittills har jag inte hittat om det går att ändra zoomnivån.

mvh jocke

S

StorDansk

Guest

En tanke Jocke, programmet kan vara skrivit i en annan skärmupplösning, prova om det går att öka på upplösningen, bara en fundering?

F

F.d. 4220

Guest

Troligen har du ändrat upplösning av text på den. Många program är dåligt anpassade till det.
Nu försöker jag hänvisa ur minnet, då jag inte sitter framför en dator nu, så testa dig fram om det inte stämmer hundra...

Högerklicka på skrivbordet och välj det nedersta alternativet.
Det skall leda till en dialog där du kan välja tema och annat. Ta advanced långt ner till vänster. Om du nu får upp en sida där du kan välja mellan 100, 125 och 150% så är du rätt. Om något annat än 100% är valt är det troligt att det är det som var problemet. Prova igen sen efter att du loggat ut och in igen.

//Stefan

F

F.d. 14324

Guest

Allting löser sig, skärmupplösningen skruvades upp till max och då kom godkännandevalet fram, allt i datorn ser riktigt konstigt ut då men nu har jag ställt tillbaka upplösningen till det rekommenderade, Tack Finn.:)

Stefan, inte skulle väl jag ändra på nåt utan att ha full koll?? :D:D:D
Faktiskt så var upplösningen inställd på det rekommenderade den här gången,,, fast det kunde lika gärna varit jag som micklat till nåt. :oops:

Jag ska prova att justera upplösningen för att se om det går att hitta ett läge som fungerar.

Bonusen med den här övningen är att jag nu vet hur jag vänder allt på skärmen, ännu gladare blev jag när jag kom på hur man vänder tillbaka allt!

mvh jocke

F

F.d. 14324

Guest

Troligen har du ändrat upplösning av text på den. Många program är dåligt anpassade till det.
Nu försöker jag hänvisa ur minnet, då jag inte sitter framför en dator nu, så testa dig fram om det inte stämmer hundra...

Högerklicka på skrivbordet och välj det nedersta alternativet.
Det skall leda till en dialog där du kan välja tema och annat. Ta advanced långt ner till vänster. Om du nu får upp en sida där du kan välja mellan 100, 125 och 150% så är du rätt. Om något annat än 100% är valt är det troligt att det är det som var problemet. Prova igen sen efter att du loggat ut och in igen.

//Stefan

:oops::oops: Naturligtvis,, skärmupplösningen hade tre steg och den skulle stå på det mittre valet som den gjorde och där lyckades jag rätta till det akuta problemet med en tillfällig ändring... men.. gissa vilken låt av Britney Spears som ploppade upp i skallen nu? (igen) :D

Jag följde dina steg som stämde ganska bra och jag erkänner direkt, det stod 125% i rutan och 100% var visst standard för vad som ska visas på skärmen, jag har inget minne av att jag ändrat det själv men en sån grej kan ha skett i farten.

mvh jocke

S

StorDansk

Guest

Hej Jocke, skönt att det löste sig!

Ang. 125% och 100% som också var fel: Det kan du ändra på om du har en sida som
är svårläst pga. för liten text eller annat Ctrl och + förstorar med steg om 25%, återgå
med Ctrl och - och det har ingen betydelse om du har numeriskt tangentbord eller inte!

Hälsning Finn

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ctrl + of Ctrl - fungerer ikke i alle program - en kommer foresten tilbake til normal med Ctrl 0 (Zero). Zoom i video-kontrollen funker stort sett over det hele, men det er ikke alltid at en kan zoome langt nok ut - eksempelvis til 75%

F

F.d. 14324

Guest

Ctrl + of Ctrl - brukar fungera men med dessa två licensavtal (pdf & poiloader) har det inte gått att använda, samt som sagt några gånger när man ska välja OK eller avbryt-knapp så har jag bara sett övre kanten på ramen för valen så har det inte fungerat och man får gissa vilken kant man ska trycka på.
Men nu är datorn ställd på 100% och jag tror och hoppas att bekymren kommer att minska framöver.

mvh jocke

Toppen