• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stress!?

F

F.d. 3753

Guest
När vi ska iväg med husbilen så brukar jag föresätta mig att ta det väldigt lugnt och inte köra fortare än ca 80-90km/timmen.
Det sparar bränsle och ger oss mer tid att se lite av omgivningen.
Om jag kör 90km enligt mätaren så är det bara drygt 80km enligt gps'en så jag går efter gps'en.
Efter någon mil så har jag fått ett antal bilar bakom som sticker ut näsan och kollar om det går att köra om.
Det kan vara både långtradadre, bussar och personbilar.
Efter ytterligare någon mil så har den där raddan med bilar växt och börjar bli irriterande lång.
Jag försöker hjälpa till genom att hålla så mycket till höger det går och ser jag att det är klart så blinkar jag ett par blink med höger blink för att göra dom uppmärksamma på att det kan gå bra att köra om nu. Finns det en bred och fin vägren så går jag ut på den för att underlätta omkörningar. Är vägen väldigt smal brukar vi köra in på en ficka och släppa förbi raddan.
Efter ett tag så kommer jag på mej själv med att hålla en högre hastighet än jag från början tänkt, det kryper uppåt sakta och efter någon timme är jag uppe i över 90km omedvetet och egentligen helt mot min vilja.
Nu hjälper inte detta heller eftersom ingen annan kör 90km utan de flesta ligger på 100-110km, även långtradare och i synnerhet bussar.
Är det fler som känner en viss stress i dessa situationer och i så fall hur hanterar ni det?

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Stress!?

Ha ingen stress, det är de som är bakom som ansvarar för sin stress, många förare tror att allt som ser ut som husvagn, husbil är "luspudlar" i trafiken. Det spelar ingen roll om du kör i 110 så kommer det upp bilar som kör om och sedan sänker hastigheten till 95-100, det har jag upplevt så mycket med husvagnskörning med farter högre en lagstadgadt 80. Kör man i Tyskland och Frankrike är inga som blir upphetsade, utan de använder växlarna på sina bilar och kör om på betydligt kortare sträckor än här hemma. Även om man går till höger skall det vara fritt minst 1 km för vissa.
Jag kan berätta om på 90-talet då vi hade en Scorpio och en Fiat Uno, åkte samma tid varje dag på en 70-väg, kom man med Scorpion så väntade de som hade väjningsplikt att det fanns plats att köra ut, kom man med den lilla Unon så fick man bromsa in rätt ofta. Det är samma tankar små bilar = luspudlar.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har en antistressfunktion "farthållare" och ställer hastigheten efter GPS:n plus 1 -4 km, hjälper visserligen till med omkörningar där det går men annars är det deras problem om de vill köra för fort. Har ett långt liv som trafikpolis och vi sa att fortkörare ligger alltid i en kö om inte i denna så i nästa, om någon skulle vara stressad så är det de som har så bråttom.
Kjelle

F

F.d. 6238

Guest

Hej på Er Vänner. Mycket intressant läsning.
När jag kör så försöker jag alltid att köra lagligt eftersom jag inte tycker om böter eller stress. Håller jag gällande hastighet så slipper jag ligga och kolla på mätarn hela tiden och leta "poliser".

Emellertid så händer det nästan alltid det som sägs i ovanstående inlägg. Efter en stund så dyker det upp Långtradare som lägger sig i baken på en. Dom ligger precis i ryggen och skall hetsa en att köra förtare. Jag kollar då på GPS en och kan bara konstatera att jag håller rätt hastighet. Har jag möjlighet så försöker jag att göra det lättare för dom att köra om.
Jag förstår ju att dom har RÄTT att köra för fort eftersom dom skall vara framme på sekunden. (Just in time) Sedan att dom riskerar andra eller deras eget liv går dom tydligen fullständigt förbi.

För inte så längesedan låg jag med husbilen och körde mellan Jönköping o Ulricehamn. Låg i 90 på en 90 sträcka och hade en Långtradare som TUTADE på mig för att jag skulle köra fortare. Wireräcket gjorde att jag kunde bara hålla hastigheten och köra rakt fram.

VAD GÖR MAN? Vad skulle Ni gjort? Hur tycker Ni att man skall reagera? Skall man ringa Polisen?
Många frågor väntar på många svar!!!

Obs! Ni nu som är yrkeschaufförer. ALLA beter sig inte på detta viset. Det finns jättefina långtradarchaufförer som beter sig som Föredömen i TRAFIKEN.
Hälsningar från Kurt.

Brittis

HBK Medlem
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2025

Hej , när jag kör vår husbil så ligger jag ochså i ca 90 km/h . Man vill gärna hinna se naturen som man åker i. Sen är jag sån att jag släpper förbi dom som vill och håller till höger när det är möjligt, är det bara tvåfiligt så går jag in på en ficka och låter "raddan "köra om .

Jag är ju en " yrkeschaufför " jag försöker alltid att visa hänsyn till mina medtrafikanter hela tiden. Jag blir ju även omkörd av koleger till mig när jag jobbar men det struntar jag !!!! Jag anpassar farten efter förhållandena som råder.

Tänk om flera gjorde det, då skulle vi nog slippa överrakningar ,eller vad tror ni????:wideeyed: Mvh

F

F.d. 2549

Guest

Brittis.
Även om vi anpassar hastigheten efter omständigheterna så vågar jag lova att vi håller olika hastighet.
Denna min vågade gissning gäller såväl i trafiken som i livet i övrigt.
Nu skall jag anpassa min kropp för lunchvila.
Hälsningar från farbror Claes.

Maggan o Åke

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2025

under den ti som körde mycket hästtransport så inträffade det ofta att dom långtradare försökte tränga och tuta på mig. oftast så var vi alltid två i bilen och den som inte körde tog och skrev upp namnet på åkeriet + bilnrnär vi kom hem tog vi kontakt med åkan och talade om hur deras chafförer betedde sig efter vägarna fick en ursäkt + att den skyldige tog kontakt och bad om ursäkt. efter det blev det lugnare för dom var ju inte anonyma.
maggan och åke

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Annmari & Kjell 896;

Hej Kjelle.
Kul att höra att vi har samma åsikt, beror väl på att jag har haft samma funktion som dig inom myndigheten.
mvh
Werner
Malmö/Steninge

F

F.d. 2621

Guest

Det finns ju en hel del erfarna yrkeschaufförer bland medlemmarna, och då måste jag få ställa frågan jag länge velat ha svar på - hur fort får de tunga fordonen / långtradarna med dragfordon och tunga släp egentligen köra???

På Vägverkets Hastighetstablå av 2007-05 står:

pb, mc, lätt lb samt buss med högst 3,5 t totalvikt får köra "för vägen gällande hastighet"

tung lbil 80 km/h ( är det någon som sett en långtradare köra 80 km/h på motorvägen???)

Jaha, och pb II med totalvikt överstigande 3,5 ton då? Som så många av oss har. Det är ju fortfarande personbil!

I mitt registreringsbevis / del 1 / Tilläggsblad står angivet under punkten T71TA "fordonets konstruktiva maxhastighet enligt intyg om överensstämmelse (COC eller typintyg) är 140 km/h".
Vilken relevans och betydelse har en sådan uppgift? På tyska Autobahn eller??

Vem kan sprida ljus över detta?

F

F.d. 6238

Guest

Jag ställde flera frågor!!!!
Är det någon som kan svara??????

F

F.d. 6238

Guest

OK, jag tar det en gång till.

VAD SKULLE NI GJORT OM EN Långtradare låg bakom er i den situationen som jag beskriver i mitt tidigare inlägg. Frågas ---- Kom

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Tja du Kurt, jag tror inte jag skulle gjort något alls, dvs bara fortsatt i min egen hastighet. Med åren har jag stressat allt mindre - också på vägen. Använder farthållaren så ofta jag kan, det ger en go lunk åt resandet. Ställer in den med hjälp av GPS:en som jag lita mer på än bilens hastighetsmätare.

Det enda problemet med 2+1 vägar är ju om det kommer utryckningsfordon som hinner upp mig på en sträcka med endast en fil. Då skulle jag nog öka lite eller söka efter en sådan liten "nöd-ficka".

Husbilsåkande = stressfritt resande!

F

F.d. 52923

Guest

Jag Är Lastbils Chafför Jag Kan förstå Vissa Men En Sak Är Säker Det Finns För Många Världsmästare Både Bland Husvangs-Husbils -Lastbils förare Men efter som jag Kört cirka 17-18 Tusen mil Per år Så Tror jag Att Det är övervägande Husbil-Husvangs Förare Som Är Världsmästare Jag Kan Förstå Lastbils Förarna Med Dom Nya Arbets tiderna Dom Är Inte Mänskliga Så Kör Till Sida Så Slipper Ni Stressen För Det Gör Jag Alltid. För Lastbilarna Behöver vi så att det finns Varur i Butikerna När Vi Skall Handla. Vi Blir Väldigt Sura Om Hyllerna är Tomma Vad Det än må vara ( Lastbilen Är det Nya Lagarlokalen) Kör För Siktigt Alla H B Medlemar MVH CHITA

F

F.d. 6238

Guest

Om jag försöker att förstå problemet så är det dom tuffa arbetstiderna som gör att L-förarna kör för fort???

Ni som är YRKEchaffisar: Har jag fattat detta rätt??

F

F.d. 6238

Guest

Ok. Jag ger mig. Då förstår jag att Ni har ett Jävl- tufft klimat i bilen.

Då tycker jag att vi skulle skaffa oss utrustning i våra bilar så att vi kan prata med våra kollegor. Jag menar att om vi skaffar oss utrustning med bl.a. komradio så kanske vi kan hjälpa våra Riddare.

Jag ber om ursäkt om Ni har uppfattat mig som en "bromskloss". Men nästa gång Du ligger bakom så för Helv-- --- Tuta inte. För då blir jag GRINIG.

Då mina vänner nu är det vårat problem att våra vänner Långtradarförarna har ett sånt tufft jobb.
Nu måste vi protestera att det går till på detta sättet. Hur vet jag inte i skrivande stund, men jag måste få tillstå att så här kan vi inte ha det. Vi kan inte acceptera att vi har en yrkeskår som måste köra som helv-- för att vi skall ha det bra.

Nu har jag skrivit mycket och nu får Ni rätta mig om jag har fel.
Hls kurt.

F

F.d. 52923

Guest

Där Ser Du Du Har Haft Otur att Få Lastbils Världmästaren Bak Om Dig Kurt Tutar Dom Så Blir Även Jag Förbanad Men Vi Får Hjälpas åt Så Funkar Det Nog MVH CHITA

F

F.d. 6238

Guest

Hasse P. Jag håller med Dig men jag ser ett större problem. Om nu förarna håller gällande hastigheter så kommer ju inte varorna fram i tid.
Vad händer då? Jo, då kommer det vanliga från Arbetsgivaren.

---Om inte Du klarar detta så står det flera hundra i kö för att få ditt jobb---

Jag vet att i skrivande stund så finns det mycket jobb till Förare. Men VAD ÄR DET FÖR FÖRARE. ( Jag menar inte förförare) utan chaffisar.
Jo, jag tror att det är inte så jävl- lätt att ta Lastbilskort som det är att ta "vanligt kort".
Och dessutom är det jävli-- DYRT.
Nej, "kanske att jag är ute och cyklar igen" men jag tror att detta är ett jobb för Facket att ta tag i.
Som sagt, jag vet inte hur man skall gå vidare med detta, jag vet bara att så här kan vi inte ha de.
En annan fråga; Hur många chaffisar dör en för TIDIG död i hjärtinfakt. Detta p.g.a. stressen. Nej, mina vänner detta kan vi inte acceptera. Ursäkta att jag är tjatig, men jag bara frågar: VAD GÖR FACKET???
Reagerar dom inte????

Hls kurt.

Toppen