Straffskatten på husbilar förstör ”Swesemester”

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
7.398
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
”Straffskatten på husbilar förstör ”swemestern”, så lyder rubriken i ett debattinlägg i Expressen, undertecknat av Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF), Svensk Camping (SCR) och Caravan Club.


Innehållet i debattinlägget överensstämmer helt med det yttrande Husbilsklubben.se inlämnade den 23 juni 2020 som svaromål på remiss, Skatteverkets promemoria, "Förmånligare villkor för återbetalning av fordonsskatt för husbilar vid avställning."

Är finansminister Magdalena Andersson och den socialdemokratiska/miljöpartistiska regeringen en ”swemester”-sabotör? I ett debattinlägg i Expressen kräver Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF), Svensk Camping (SCR) och Caravan Club att den nuvarande beräkningsmodellen för fordonsskatt på nya husbilar skrotas helt eller anpassas till husbilens särart som fordon och hur det brukas.


Debattörerna vill ha en rättvisare beskattning samtidigt som de vill se att fler väljer mobilt boende för semester på hemmaplan, swemester.

– Det är svårt att förklara för en husbilsköpare varför en liten 3,5-tons husbil som puttrar knappt 700 mil per år ska ha en årlig fordonsskatt som är dubbelt så hög än en 16-tons långtradare som rullar 10 000 mil eller mer per år, säger Tomas Haglund, ordförande HRF, som tillsammans med Peter Jansson, tf vd SCR, samt Börje Swärdström, Caravan Club, undertecknat debattinlägget: DEBATT: Straffskatt på husbilar förstör ”swemestern”

Under 2019 införde Sverige och Storbritannien som enda EU-länder beräkning av fordonsskatt för husbilar, personbil klass II, enligt körcykeln WLTP. Detta med resultatet att fordonsskatten för nyregistrerade husbilar rakade i höjden och blev oproportionerligt hög. För svenskt vidkommande passerade de mest populära modellerna med råge 30 000 kronor per år under de tre första åren.

Men redan i mars ångrade sig de brittiska lagstiftarna. Detta efter att ha konstaterat att det rekordhöga skatteuttaget (som inte var i närheten av det svenska) var mer till skada än nytta. Det drabbade direkt den inhemska husbilsindustrin och indirekt, på sikt, även besöksnäringen. Med bred majoritet röstade parlamentet för att skrota WLTP för husbilar.

– Kvar står nu Sverige som enda EU-land med att straffaskatta bort husbilen från marknaden. Övriga EU-länder har inte ens haft en tanke på att införa WLTP även för husbilar, utan tar hänsyn till husbilens särart som ett fordon i första hand avsett att bo i, berättar Tomas Haglund.

Tillsammans driver de tre organisationerna inom mobilt boende ”Husbilskampen för en rättvisare beskattning av husbilar” sedan drygt ett år tillbaka.

Redan förra sommaren fick de besked från Transportstyrelsen om att nyregistrerade husbilar skulle undantas från skatteberäkning enligt körcykeln WLTP just på grund av sin särart som fordon. Ett besked som Transportstyrelsen senare tog tillbaka.

Efter trassligheterna hos Transportstyrelsen har hanteringen av ”husbilsskatten” varit en av de allra vanligaste frågeställningarna till finansministern i riksdagen. Under hård press tillsatte Magdalena Andersson (S) en utredning för att finna en lösning på orättvisan genom flexiblare regler för av- och påställning av husbilar. En utredning som visar att så länge som man vill hålla fast vid WLTP, så går det knappt att lindra skatteeffekterna genom regelförenklingar vid av-/påställning.

– Alla våra argument förstärks ytterligare när vi vet att husbilen är ett, jämförelsevis, klimatsmart och hållbart semesteralternativ, inte minst för familjesemester på hemmaplan, swemester, avslutar Tomas Haglund, ordförande för HRF.
 
Senast ändrad:
Toppen