• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

strömuttag fungerar ej utan tänding

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Vi har 12 volt dammsugare,telefonladdare laptop med mera.Men Varför måste man ha tändingen på för att få ström?Det finns ett till uttag förutom cigg-glöderen som klarar 180 watt.Den har jag fått kopplad ved leverans av ny husbil.Men lånehusbilen (FIAT 2004) jag har nu måste ha tändingen på.Tydligen är det något i säkringsboxen på instrumentbrädans höger sida som går att förbikoppla.Någon som vet? mvh golddigger
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: strömuttag fungerar ej utan tänding

Ja, risken är stor att man drar ur bilbatteriet. Så troligen är det därför dom två uttagen går via tändningen. Märker själv att när man som nu sitter med laptopen igång med omvandlare från 12v till 230v så sjunker strömmen till bodelen ganska fort.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: strömuttag fungerar ej utan tänding

Då kommer förstås frågan.....hur stor är säkringen till bodels uttagen? Dom har dessutom en konstig dimension där ingen laddare eller laptopsticket passar.Allt är gjort för att sitta i cigg-uttaget eller det bredvid som inte heller funkar utan tänding.Men det vore väl bra om det gick att dammsuga eller ladda telefonen utan tändingen på eller motorn igång.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: strömuttag fungerar ej utan tänding

Det finns två olika storlekar på sådana uttag. Man byta ut sina hankontakter mot en typ som klarar båda storlekarna genom att ta bort en del av spetsen när man använder de mindre uttagen och sätter tillbaka när man använder de större. Finns på de flesta ställen som säljer bilelektronik.
Ove.G
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: strömuttag fungerar ej utan tänding

Jag har monterat eluttag av cigarettändartyp från Biltema. Totalt har jag sju stycken som alla går på bodelsbatteriet via en separat säkringsplint från Hjertmans. Det två uttagen i instrumentbrädan är utbytta från de orginalmonterade tändare- och eluttagen samt försedda med nya kablar till bodelsbatteriet. Samtidigt kopplade jag in radion på denna kabel så att även radion går på bodelsbatteriet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: strömuttag fungerar ej utan tänding

Jag ville inte rota i anslutningarna till elektroblocket så jag kopplade en grov ~16kvmm ledning från batteriets plus- och minuspol till en säkringshållare med inbyggd minusplint. Från denna har jag dragit tvåledare till lite olika uttag och extra radio mm i bilen.

Kopplingsplinten har artikelnummer 5462-025 från Hjertmans båttillbehör. Den är sexpolig men finns också 12-polig.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: strömuttag fungerar ej utan tänding

Tänkte bara att påminna om att om man kopplar något direkt till bodelsbatterierna och inte går över el-blocket så får man inte glömma någon förbrukare inkopplad någon längre tid.

El-blocket övervakar batterispänningen och slår ifrån förbrukarna när spänningen blir för låg.

Det som är kopplat direkt till batteriet är alltså inte övervakat av el-blocket och kan tömma batteriet helt om det glöms bort.

Det kan räcka med en djupurladdning för att knäcka batteriet.

Har själv glömt omvandlaren till lap-topen (12 till 19 Volt) i cigguttaget. Det tog inte så lång tid för den att tömma batteriet så mycket att el-blocket slog ifrån. Märkte det när jag skulle in i bilen några dagar senare.

Mvh
Lasse
 

zumpen

HBK Intresserad
Inlägg
27
Kommun
Linköping
Sv: strömuttag fungerar ej utan tänding

Lånar denna tråd lite, har precis samma problem, men måste bara fråga om någon kanske har en enklare lösning, tycker inte det borde behövas dras nya kablar för att slippa vrida på tändningen om man vill ladda telefon osv.. bilen är en Fiat Miller från 2007
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: strömuttag fungerar ej utan tänding

Nackdelen med ovanstående är att strömmen då kommer att tas från bilens batteri, inte från bodelens. Med lite otur eller tanklöshet kan det bli svårt att starta bilen. Det är alltså säkrare att koppla alla förbrukare som inte har med själva chassit på bodelsbatterit. Det är ju bättre att kunna köra från en plats även om bodelsbatterit är tomt än att bli stående med ett halvladdat bodels- och tomt bilbatteri.
 
Toppen