• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Strömtjuv

F

F.d. 55096

Guest
Hej.
Har en KABE i760 LXL, 2017, (uttagen 2018-10-01). i samband med köpet införskaffade jag ytterligare ett likadant bodelsbatteri, Tudor 115 ah, som jag parallellkopplat. Fordonet har använts till största delen under 6 veckor våren 2019 i samband med en tur ner till Södra Portugal. Under hösten 2019 lade jag märke till att jag snabbt förlorade spänning i bodelen. Vintern har jag, efter att laddat batterierna fullt, haft dem bortkopplad från fordonet. Nu när jag startade upp allt så visade det sig att batterierna är förstörda. Tar laddning men laddar ur på nolltid. Har i veckan köpt 2 nya likadana batterier. När jag kopplat In och laddat dem fullt så håller de laddningen om jag vrider av huvudströmbrytaren.Testat efter 3 dygn och batterispänningen ligger fortfarande runt 12,7V. Slår jag på huvudströmbrytaren och slår av batteriladdaren så har batterispänningen sjunkit till 12,5V inom 24 timmar, inga förbrukningskällor är påslagna. Dessutom ligger laddningsströmmen kontinuerligt på ca 1,8-2,0 amp när batterierna är fulladdade. Borde gå ner mot 0,5 eller liknande om ingenting drar ström. Vad kan orsaka detta och hur går jag tillväga för att felsöka? Att suga ur så mycket av energin i 2 nya batterier kräver att ca 50W ligger på kontinuerligt, detta i en vagn där all belysning är strömsnåla led. Parallellkopplingen är rätt utförd, plus till första batteriet och minus till det andra.
 
Lösning
F
Hej igen.
Idag har jag fått svar på vad som är orsaken till mitt problem. Verkstaden i Arvidsjaur gav mig svaret när jag kontaktade dem för att boka tid.
SmartD-systemet förbrukar ström i standby motsvarande 1,0 - 1,2 amp. Det innebär att om inte huvudströmbrytaren är frånkopplad så drar det ur batterierna inom något dygn. Nu blir det till att alltid, när jag parkerar bilen hemma på gården t.ex. komma ihåg strömbrytaren.
Slutsats: Ingenting som är fel på husbilen.
Saknar dock att det inte finns någon instruktion som upplyser om detta och talar om för ägaren att komma ihåg att slå av huvudbrytaren.
Toppen