• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Strömtjuv

F

F.d. 55096

Guest
Hej.
Har en KABE i760 LXL, 2017, (uttagen 2018-10-01). i samband med köpet införskaffade jag ytterligare ett likadant bodelsbatteri, Tudor 115 ah, som jag parallellkopplat. Fordonet har använts till största delen under 6 veckor våren 2019 i samband med en tur ner till Södra Portugal. Under hösten 2019 lade jag märke till att jag snabbt förlorade spänning i bodelen. Vintern har jag, efter att laddat batterierna fullt, haft dem bortkopplad från fordonet. Nu när jag startade upp allt så visade det sig att batterierna är förstörda. Tar laddning men laddar ur på nolltid. Har i veckan köpt 2 nya likadana batterier. När jag kopplat In och laddat dem fullt så håller de laddningen om jag vrider av huvudströmbrytaren.Testat efter 3 dygn och batterispänningen ligger fortfarande runt 12,7V. Slår jag på huvudströmbrytaren och slår av batteriladdaren så har batterispänningen sjunkit till 12,5V inom 24 timmar, inga förbrukningskällor är påslagna. Dessutom ligger laddningsströmmen kontinuerligt på ca 1,8-2,0 amp när batterierna är fulladdade. Borde gå ner mot 0,5 eller liknande om ingenting drar ström. Vad kan orsaka detta och hur går jag tillväga för att felsöka? Att suga ur så mycket av energin i 2 nya batterier kräver att ca 50W ligger på kontinuerligt, detta i en vagn där all belysning är strömsnåla led. Parallellkopplingen är rätt utförd, plus till första batteriet och minus till det andra.
 
Lösning
F
Hej igen.
Idag har jag fått svar på vad som är orsaken till mitt problem. Verkstaden i Arvidsjaur gav mig svaret när jag kontaktade dem för att boka tid.
SmartD-systemet förbrukar ström i standby motsvarande 1,0 - 1,2 amp. Det innebär att om inte huvudströmbrytaren är frånkopplad så drar det ur batterierna inom något dygn. Nu blir det till att alltid, när jag parkerar bilen hemma på gården t.ex. komma ihåg strömbrytaren.
Slutsats: Ingenting som är fel på husbilen.
Saknar dock att det inte finns någon instruktion som upplyser om detta och talar om för ägaren att komma ihåg att slå av huvudbrytaren.
F

F.d. 55096

Guest
Om du tar en dc tång ampermeter och kollar alla kablar som går ut från ebl:en så kanske du hittar kablen som går till det som tömmer dina batterier.... Lycka till
Blir kanske att införskaffa en sådan. Om det vore närmare till KABE-verkstan, 20 mil enkel väg. Eftersom det är kvar nybilsgaranti så går det inte att lämna in den på annan verkstad.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är problemet ett garanti fel.. Då har du rätt att kräva mil ersättning kortaste och billigaste väg.... Billigare kan det då inte bli än om du kör hb till firman...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Börja med att dra ur säkringarna en efter en och mät med en amperemeter över säkringshållaren. Får du utslag har du hittat kretsen som drar ström.
Ev kan du använda en 5 W lampa om du inte har ngn amp-meter.
 
F

F.d. 55096

Guest
Tack för snabba och konstruktiva tips. Jag ska kontakta en KABE-verkstad imorgon. Är inte säker på att de har något vettigt att rekommendera. Blir nog att åka in dit för att få en genomgång på plats. Får sedan hoppas på att det är något som täcks av garantin.
 
F

F.d. 55096

Guest
Hej igen.
Idag har jag fått svar på vad som är orsaken till mitt problem. Verkstaden i Arvidsjaur gav mig svaret när jag kontaktade dem för att boka tid.
SmartD-systemet förbrukar ström i standby motsvarande 1,0 - 1,2 amp. Det innebär att om inte huvudströmbrytaren är frånkopplad så drar det ur batterierna inom något dygn. Nu blir det till att alltid, när jag parkerar bilen hemma på gården t.ex. komma ihåg strömbrytaren.
Slutsats: Ingenting som är fel på husbilen.
Saknar dock att det inte finns någon instruktion som upplyser om detta och talar om för ägaren att komma ihåg att slå av huvudbrytaren.
 
Lösning

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej igen.
Idag har jag fått svar på vad som är orsaken till mitt problem. Verkstaden i Arvidsjaur gav mig svaret när jag kontaktade dem för att boka tid.
SmartD-systemet förbrukar ström i standby motsvarande 1,0 - 1,2 amp. Det innebär att om inte huvudströmbrytaren är frånkopplad så drar det ur batterierna inom något dygn. Nu blir det till att alltid, när jag parkerar bilen hemma på gården t.ex. komma ihåg strömbrytaren.
Slutsats: Ingenting som är fel på husbilen.
Saknar dock att det inte finns någon instruktion som upplyser om detta och talar om för ägaren att komma ihåg att slå av huvudbrytaren.
Hade samma problem med min bil,SmartD systemet är inte så smart,tog ett tag att lära sig tända en lampa(tryck på knappen ,vänta en stund)
Liknade BUS-system finns i alla personbilar och där fungerar det,jag anser Kabe misslyckats här,kör numer ett annat märke.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
hej , en stilla undran hur kan ett svensk märke göra sådan tabbe att inte skicka med info om viktiga saker som strömförbrukning vid stillastående.
Oavsett märke får du några kilo instruktionsböcker till alla olika system i bilen,dessutom är det oftast en standardbok till alla olika modellvarianter,orkar du ta dig igenom alla dessa böcker?
I detta fall borde Kabe varit tydligare,men det står alltid i manualen att du skall slå ifrån huvudbrytaren när du lämnar bilen en längre tid.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inget fel? Kan tycka att det är ett konstruktionsfel eller ett misslyckat sådant av KABE. Vad skall vi med all denna teknik till? Jag har ingen solcell och vi klarar oss rätt länge på ett standard 95Ah batteri. Roade mig idag att mäta upp. Värdena är medelvärdet från två olika instrument.

Tomgångström 0,3A
Alla LED ljuskällor tända 0,8A
Cirkulationspump 1,4A
Aldepannan 2,5A
 

Bilagor

  • IMG_5869[1].JPG
    IMG_5869[1].JPG
    2,6 MB · Visningar: 44

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
I manualen till min bil står klart att man skall slå ifrån batteribrytaren när man låter bilen stå. Längre än en vecka har jag för mig de satte gränsen till.

Slår jag på alla LED-ljuskällor så drar dom mellan 4 och 5 ampere. När man gick ifrån halogen och satte in LED så verkar man ha "gödslat" med dom. Det sitter ljuslister överallt för att få s.k. effektbelysning.

MVH
Hans
 

Laika 730

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6048
Medlemskap
2024
Inget fel? Kan tycka att det är ett konstruktionsfel eller ett misslyckat sådant av KABE. Vad skall vi med all denna teknik till? Jag har ingen solcell och vi klarar oss rätt länge på ett standard 95Ah batteri. Roade mig idag att mäta upp. Värdena är medelvärdet från två olika instrument.

Tomgångström 0,3A
Alla LED ljuskällor tända 0,8A
Cirkulationspump 1,4A
Aldepannan 2,5A
I manualen till min bil står klart att man skall slå ifrån batteribrytaren när man låter bilen stå. Längre än en vecka har jag för mig de satte gränsen till.

Slår jag på alla LED-ljuskällor så drar dom mellan 4 och 5 ampere. När man gick ifrån halogen och satte in LED så verkar man ha "gödslat" med dom. Det sitter ljuslister överallt för att få s.k. effektbelysning.

MVH
Hans


Låt tomgångsströmmen vara på en vecka så har det förbrukats ca 50 Ah, alltså mer än halva batterikapaciteten och dom flesta batterier måste då laddas.
 
Toppen