• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömkabel 12v

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Jag ska dra lite sladdar från min solcellsregulator till 2 olika platser i husbilen. Men jag vet inte vilken kabel jag ska använda och vilka 12v förgreningsuttag jag ska använda. Hoppas det är någon som har lite bra råd att ge

Mvh Christer
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Varför dra till fler ställen än bodelsbatteriet? Sedan får all befintlig 12V-installation glädje av solskenselen. :cool:
Jag ska byta ut regulatorn mot en som har ett extra uttag för 12 v. Jag har alltså redan en riktigt kopplad installation. Men jag har bara cigarettuttaget fram som enda 12 v uttag som ju bara funkar när tändningen är på.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg ville sende al strøm til bodelsbatteriet og så siden hente al strøm til ekstra 12V udtag fra EBL. Der finde på mange EBL en ledig tilslutning med tilhørende sikringsmulighed. Se eventuelt i manualen til EBL.

Hvis der ikke skal bruges for mange A i de ekstra 12V udtag så, kan man være heldig at montere dem ved siden af et sted hvor der i forvejen findes 12V og så bruge den kabel der allerede er fremført.

Men det afhænger af hvad du skal drive via det ekstra 12V udtag.

Måske skal du samtidig lave ekstra USB udtag som kan drive en mobillader eller lignende.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jo, en lokal bilelektriker kan säkert hjälpa dig.
Varning, 12 volt spänning är hyfsat ofarligt men vid en kortslutning så kan det mesta brinna av (upp).

Du har fått utmärkta svar, vad skall du strömförsörja ?, avstånd ? mm.
Strunta i regulatorn, bättre att ha allt samlat o överskådligt vid batteriet
gå direkt från batteriet,
börja med en sladdsäkring, eller en liten säkringsburk med plats för flera kablar, märk upp.
Använd flatstiftskontakter som kläms rejält med rätt verktyg
välj lågspänningskabel 2.5 mm2 röd/svart, fram till dina uttag, det finns Y grenar för flatstift
Undvik 12 volts ciguttag, de är inget vidare…. (i så fall köp de dyraste!)
Biltema har allt, bla. färdiga USB uttag, in 12 volt flatstift, ut 5v 2.1A, perfekt för paddor mm
Sätt fast kablaget och uttaget ordentligt, buntband, skruv, limpistol etc.
Lycka till

 

PILOTERESA

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
31958
Medlemskap
2022
Köp gärna installationsmateriel som är anpassat för båtinstallationer, det liknar fungerar bra för dina installationer.
Flexslang att dra kabel i, är oxå en fördel.
Använd helst isolerade kabelskor, eller produkter med skruvförband, exempelvis säkringsboxar.
Sladdsäkringar är svåra att felsöka om det är mer än bara ett par säkringar.
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Jo, en lokal bilelektriker kan säkert hjälpa dig.
Varning, 12 volt spänning är hyfsat ofarligt men vid en kortslutning så kan det mesta brinna av (upp).

Du har fått utmärkta svar, vad skall du strömförsörja ?, avstånd ? mm.
Strunta i regulatorn, bättre att ha allt samlat o överskådligt vid batteriet
gå direkt från batteriet,
börja med en sladdsäkring, eller en liten säkringsburk med plats för flera kablar, märk upp.
Använd flatstiftskontakter som kläms rejält med rätt verktyg
välj lågspänningskabel 2.5 mm2 röd/svart, fram till dina uttag, det finns Y grenar för flatstift
Undvik 12 volts ciguttag, de är inget vidare…. (i så fall köp de dyraste!)
Biltema har allt, bla. färdiga USB uttag, in 12 volt flatstift, ut 5v 2.1A, perfekt för paddor mm
Sätt fast kablaget och uttaget ordentligt, buntband, skruv, limpistol etc.
Lycka till

Tack för de fina råden.
 
Toppen