• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömförsörjning till tvantenn

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Strömförsörjning till tvantenn

Om det är en UFO Marine så finns det på förstärkarboxen en 12V anslutning. Antingen tar du 12V från bodelens 12V eller köper du en enkel batterieliminator med en plugg som passar. Sådana finns på Classe, Kjell o Co med flera.

Du kan se om matningen funkar när den röda lysdioden som sitter på antennens undersida lyser

F

F.d. 58689

Guest

Hej

Det är just förstärkarboxen som saknas.
Antog att det är en inbyggd förstärkare i antennen, men det kanske är jag som har fel, borde kanske inte fått bild alls utan ström till antennen?

F

F.d. 29876

Guest

Hej

på vår husbil sitter denna antennen:
Husvagnsprylar | Husvagnstillbehör, husbilstillbehör, båttillbehör, tillbehör husvagn, husbil & båt

Men vår nya tv klarar inte driva en aktiv antenn med 5 volt.
Det går att få bild, men lite för dåligt.
Vi köpte bilen begegnad, så apparaten som följde med tvantennen för att driva den med 5 volt finns inte.

Någon som vet hur jag löser detta?

Hej,

Förstärkaren sitter i antennen enl. spec. för antennen och det är troligt att kravet är 5V, men hur har Du tagit reda på att det är 5 och inte 12V som behövs.

Två lösningar:
Skaffa en power inserter (Kjell & Co 30-326 149:).
1. Köp en spänningsregulator 7805 (Kjell & Co 90-061 15:) och löd in den på inserterkabeln.
2. Ta en cigarettuttagsladdare för en mobiltelefon (vilket fabrikat som helst) och ersätt laddkabeln med inserterkabeln. Spänningen från laddaren kan vara aningen hög (6-7V) men det är ok. Jag har själv använt lösning 2.

Mvh Bengt

F

F.d. 58689

Guest

Hej,

Förstärkaren sitter i antennen enl. spec. för antennen och det är troligt att kravet är 5V, men hur har Du tagit reda på att det är 5 och inte 12V som behövs.

Två lösningar:
Skaffa en power inserter (Kjell & Co 30-326 149:).
1. Köp en spänningsregulator 7805 (Kjell & Co 90-061 15:) och löd in den på inserterkabeln.
2. Ta en cigarettuttagsladdare för en mobiltelefon (vilket fabrikat som helst) och ersätt laddkabeln med inserterkabeln. Spänningen från laddaren kan vara aningen hög (6-7V) men det är ok. Jag har själv använt lösning 2.

Mvh Bengt

Super tack.
En fråga till bara...
Kan man köra på 12 v på spänningsregulatorn, blir det 5v ut i andra änden?
Eller jag fattar fel?

//Micke

F

F.d. 29876

Guest

Hej,

Sök på 7805 på Google så ser Du hur den ser ut och kan få full spec.

Mvh Bengt

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

En liten varning bara!
Att koppla in en 7805 utan tillhörande avkopplingskondensatorer omedelbart före o efter 7805:an, kan resultera i självsvängningar och då får man inte ut några 5 volt. Man kliar sig i huvudet och byter till en ny 7805 och får samma resultat.
' // Göte J

C

con147

Guest

Varför krångla till det köp en ny box. I dom nya digitalboxarna är det 5volts matning.

F

F.d. 58689

Guest

Hej

Tack för alla tips.
Ny Box är inte ett alternativ då jag har tv med inbyggd Box. Vill helst slippa fler kablar. Tror jag kör på alternativet med en mobil-laddare kopplat till antennen.

///Micke

F

F.d. 58689

Guest

Jag blir tokig.
Köpte en powerinserter + omvandlare från 12v till ställbar utspänning. Testade med 4,5v o 6 volt. Ingen bild.
Kopplar jag fel kanske? Plus o minus var lite svårt att se på omvandlaren, så jag testade båda kablarna.
Inte de minsta signal får jag...

Får väl köpa ny antenn... Suck.

F

F.d. 58689

Guest

Lösningen var inte så svår...
Antennen klarar 5-24v, så jag kopplade helt enkelt 12v direkt på powerinsertern... Nu funkar det perfekt!!!

Toppen