• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Strömförsörjning ipad

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025
Mitt problem är att när jag kör igo primo med min ipad verkar den dra rätt mycket ström jag har den kopplad i cigguttaget men ändå minskar strömmen i den när jag kör.Någon som vet varför?

F

F.d. 58689

Guest
Sv: Strömförsörjning ipad

Konstigt...drar appen så mycket ström...?
Har du provat starta om paddan, ibland ligger det nått igång som hängt sig.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sjekk at USB pluggen kan levere den strøm som ipad krever, har sett noe om at iPad kan greie seg med 500mA (normal grense fra en PC og noen andre strømkilder), men kan i noen tilfeller trenge 2000mA (eller mer?).

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Precis som Knut skriver så behöver iPad betydligt mer ström än en iPhone.

Kjell & Co. Har en ciggplugg med usb & kabel för iPad som du även kan använda till iPhone eller liknande, den kosta ca 149 kr & funkar mycket bra.

//Tommy

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Kör man navigering och det är sol med iPad 3 så räcker inte 2,1A utan man behöver starta med en fulladdad padda.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Har själv en 3'a som jag inte provat som navigator än...... Vad har sol med det hela att göra ? (högre ljusstyrka och med de mer strömförbrukning eller ??)

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Testade min iPad"3" idag.

Jag körde navigering (igoPro), batteriet stod på 25%
Satte i laddaren i ciguttaget, "Laddar ej" visades!
Tänkte att den åtminstone håller sig kvar på den nivån.
En knapp timme senare drar jag ut kabeln och då visade den 18%.

Så då är frågan - varför använder den sig inte av 12volt över huvud taget?

F

F.d. 58689

Guest

Testade min iPad"3" idag.

Jag körde navigering (igoPro), batteriet stod på 25%
Satte i laddaren i ciguttaget, "Laddar ej" visades!
Tänkte att den åtminstone håller sig kvar på den nivån.
En knapp timme senare drar jag ut kabeln och då visade den 18%.

Så då är frågan - varför använder den sig inte av 12volt över huvud taget?

Laddar ej måste bero på att laddare inte kan leverera rätt ström. Så står det när jag sätter paddan i datorn.

HUSIS

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025

Har upplevt samma problem fast med en Samsung Tab.
Köpte en plugg 2,1 amp på Kjell o C/O , men även det går väldigt trögt.
Så jag skaffade en liten spänningsomvandlare som omvandlar 12V till 230V.
Laddar där igenom ett usb uttag och def funkar bra.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er ikke enkelt å lade iPxxxxx utstyr kan lese litt om det på MintyBoost - The mysteries of Apple device charging selv om den artikkelen ikke går lengre enn iPhone så vet vi at IPad trenger 5.1V og 2.1A på de to strømlinjene og spesiell spenning på data linjene i usb-lontakten for å lade for fullt.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Laddar ej måste bero på att laddare inte kan leverera rätt ström. Så står det när jag sätter paddan i datorn.

Använder ingen "laddare", utan en usb-plugg direkt i ciguttaget.
Borde inte det leverera tillräckligt med ström?

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Har ocksså provat en USB plugg men det gick ej. köpte en laddare avsedd för Ipad och det laddar utmärkt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Alle nyere Apple dingser tester på datalinjene i ladekabelen om det er Apple utstyr i andre enden. Normalt for usb plugger så er datalinjene ikke koblet til for rene ladere, men Apple legger forskjellige spenninger på disse to linjene for å fortelle iPhone og iPad hvor stor strøm de kan trekke. Disse signalspenningene ser ut til å ligge i området 2 til 4 volt, men jeg har ikke funnet hvilke spenninger som skal til for at iPad skal lade for fullt.

Apple support sier og at en ikke bør bruke en iPad lader til en iPhone - uten å si hvorfor. En kan gissa på at phonen laddar for snabt, om den har samme logik som iPad i sin elektronik.

F

F.d. 4220

Guest

"Laddar ej" brukar oftast bero på att skärmen drar såpass mycket energi att det inte finns "över" för att ladda den också. Om man släcker skärmen och låter den vaar ikopplad en stund, så ser man att laddnivån har stigit. Dvs den laddar om skärmen är släkt men inte annars.

Detta sker om man kopplar in den i USB på en PC då den bara levererar spänning till iPaden via 5V delen av USB. Kopplar man in den med nätladdare får den istället full effekt på laddningen och laddar även när skärmen är tänd.

Troligen är det samma fenomen på de som kopplas in på Cigg-tändaruttag. Är de utformade som ett PC-USB så ger den spänning men det räcker bara till att driva skärmen - och det knappt, så som beskrivet här.

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fant "oppskriften" på styring av ladestrøm til iPad (det er kombinasjoner av 2 og 3,3V på datalinjene i USB kontakten):
All apple devices use a voltage devider on the D+ and D- lines to identify the maximum the charger can support and stay with in voltage limits (4.75V to 5.25V)
Vusb
|
|
/
\ R1
/
|
|
|— D+
|
|
/