• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Strömbrytare

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Hur kommer jag inn i denna strömbrytare. Bürstner Nexxo
Hej.
Både knappar och ytterram sitter snäppta på plats. Ta en smörkniv el. dyl av plast (för att inte göra märken på väggen) och pilla in mellan vägg och ytterram så släpper den.

Mvh / Roland
 

Rospiggen50

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21695
Medlemskap
2024
Lyckas inte att komma in i strömbrytaren.... Har fått in en jättetunn plastkniv mellan vägg och sarg. Bryter så mycket jag vågar, men det händer inget. Kan det vara så att jag ska försöka att ta bort knapparna först, för att sen hitta några skruvar. Vill inte vara för våldsam....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Lyckas inte att komma in i strömbrytaren.... Har fått in en jättetunn plastkniv mellan vägg och sarg. Bryter så mycket jag vågar, men det händer inget. Kan det vara så att jag ska försöka att ta bort knapparna först, för att sen hitta några skruvar. Vill inte vara för våldsam....
Utan att veta säkert, jag skulle prova att försiktigt bryta loss strömbrytarna, på en vanlig 230V brytare fungerar det så att man bryter loss strömbrytaren ,sedan kommer man åt infästningen av sargen under den, normalt bara dit tryckt.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Lyckas inte att komma in i strömbrytaren.... Har fått in en jättetunn plastkniv mellan vägg och sarg. Bryter så mycket jag vågar, men det händer inget. Kan det vara så att jag ska försöka att ta bort knapparna först, för att sen hitta några skruvar. Vill inte vara för våldsam....
Jag tycker att det ser ut som strömbrytare av fabrikat Berker och då är det som jag sagt men det kan ju vara något annat fabrikat och då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Mvh / Roland
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Lyckas inte att komma in i strömbrytaren.... Har fått in en jättetunn plastkniv mellan vägg och sarg. Bryter så mycket jag vågar, men det händer inget. Kan det vara så att jag ska försöka att ta bort knapparna först, för att sen hitta några skruvar. Vill inte vara för våldsam....
Se till att du har varmt i bilen
Plast blir sprödare vid kyla
 

Rospiggen50

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
21695
Medlemskap
2024
Är det den yttre plastkåpan som täcker alla tre brytarna du inte får av? Har du pillat bort knapparna?
Ja. Har inte vågat bryta på knapparna innan jag vet att det är så det ska gå till. Har försökt att bryta under sargen, men det känns som att den sitter hårt. Jag misstänker att knapparna ska bort först.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Beskrivningen i mitt inlägg ovan gällde min tidigare LMC 2007. Var nu ute och kollade min Hobby 2020. (Har aldrig haft av de brytarna.) Där satt en Berker med tre uttag, men med en kåpa liknande den över dina brytare. Där ska kåpan eller sargen av först, precis som beskrivs av flera här ovan. Det kan behövas en del kraft! Jag fick av min.
 
Toppen