• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Strömbrytare

Lasse & Ann-Marie

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
32800
Medlemskap
2024
Har en Fiat Ducato 2019. Finns en strömbrytare ovanför växrlspaken. Vad betyder den?
 

Bilagor

  • EA09CE3D-52E0-468D-B536-EDDB124E088B.jpeg
    EA09CE3D-52E0-468D-B536-EDDB124E088B.jpeg
    2,1 MB · Visningar: 104

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har en Fiat Ducato 2019. Finns en strömbrytare ovanför växrlspaken. Vad betyder den?
Nej, knappen för nerförsbacke är en annnan som, om den finns, sitter i knappraden under AC-panelen.

Den här knappen är för tung last. Den ställer om växlingen litet grand så att lådan växlar upp vid något högre varvtal än vanligt. Eftersom husbilar normalt kan betraktas som alltid körandes med hög last så finns det många som alltid har knappen aktiverad. Den kan ibland minska växellådans tendens att hoppa mellan femmans och sexans växel i svaga uppförslut.

Har för mig att funktionen står beskriven i den speciella manualen för robotlådan.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
jag kör med den den i nedförsbacke- men man kan ju också köra manuellt i den växel man vill ha.
upplever att det är alldeles för dålig motorbroms vid långa nedförsbackar- det är mycket som trycker på och det är bara att bromsa vid 100 ner till 70 i omgångar. Visa nedförslut kan ju vara 5-6 km. Uppför går det sällan för fort och roboten sköter nedväxlingen bra så inte transmissionen belastas för hårt.
 
Toppen