• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Strålkastare Hymer Exsis B 578

Mjornbon

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
33131
Medlemskap
2025
Hej alla,
fick igår ett stenskott i vänster strålkastare på min Hymer Exsis B578 2013 varvid glaset pulveriserades.
Om någon vet något bra ställe att få fram en sådan enhet ny eller begagnad är jag mycket tacksam för tips.
leveranstiden via Hymer Center är 10 veckor så lite snabbare hade varit bra.
Hoppas på tur.
Hälsningar
Göran Lundberg

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Förmodligen en märkesspecifik strålkastare, och då är det i första hand märkesåterförsäljare som gäller.

Du kan också prova hos något av de tyska företag som ofta omnämns på detta forum.

Eventuellt kan du ha sådan tur att något bildemonteringsföretag kan hjälpa dig.

Pålle

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Om du har h 7 lampa med hel o halv bi något är det inte några linser i glaset. Limma på plastglas eller plast så länge
ingen skillnad på lyset. Har en dethleffs där glaset har sprickor när jag bytt ska jag prova att limma plast på.
Text av Lubbis 22882 som hade kunskapen . Själva glaset som jag antar är av plast har ingen optik så i värsta fall går det nog att forma till ett nytt av lexanplast och limma dit

Senast ändrad:

Mjornbon

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
33131
Medlemskap
2025
Spännande tanke med att ersätta glaset.
kostnaden för en ny insats är ju så hög att det lönar sig att lägga ner mycket arbete på detta.
kan det finnas någon som gör jobbet ? RYDS T.EX

Mjornbon

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
33131
Medlemskap
2025
På min är det glas som sprack i tusen bitar
Har letat efter nytt plast glas men tyvärr inte hittat något
Det är ju en Hymer och dom håller ju stenhårt på sina grejer så det är förmodligen svårt att få tag på någon ersättningsdetalj och att handsnida något verkar svårt och förmodligen inte så bra resultat på en dyr bil
Återstår nog att leta efter en begagnad om man inte vill betala Hymers pris som är ca 10 gånger så högt som man trodde den skull kosta.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Det är ju en Hymer och dom håller ju stenhårt på sina grejer så det är förmodligen svårt att få tag på någon ersättningsdetalj och att handsnida något verkar svårt och förmodligen inte så bra resultat på en dyr bil
Återstår nog att leta efter en begagnad om man inte vill betala Hymers pris som är ca 10 gånger så högt som man trodde den skull kosta.

Ka du inte utnyttja vagnskadeförsäkringen?

Pålle

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Kanske kan hjälpa

Toppen