Jag vet inte från vilken årsmodell denna ställmotor monterades. Jag har en 2008 Fiat, där sitter den aktuella motorn på botten av lykthuset mellan hel och halvljus luckorna längst bak.
Några hål eller slitsar för evakuering av fukt har jag inte sett eller hittat av misstag. Locken på baksidan vid lamporna är av hårdplast och skruvas/vrids fast. Däremot så kom jag fram till att om jag ställde bilen med lyktorna mot solen, utan locken på baksidan, så försvann fukten. skulle säkert fungera om man vid torr väderlek tog bort locket och på så sätt ventilera ur fukten under färd. Men den lösningen kom jag på 1 år försent dessvärre, skadan var redan skedd när våren kom.
När det gäller hålen jag borrat/slipat upp så har jag stuckit in grovt garn i hålet som hänger ut 2 - 3 centimeter. Hålet är övertejpat lite löst så pass att kapillärkraften kan verka genom garnet. Vi får se om det fungerar, annars köper jag väl nya igen nästa vår igen
men var försiktig med borrandet, motorn sitter direkt innanför plasten, lycka till.
I rännan nedanför vindrutan, längs ut på vardera sidan är det ett litet hål. Detta hål får ev. vatten att rinna/droppa rakt ner på bakre delen av strålkastaren. Det var så jag fick in vattnet då jag bytte halvljuslamporna som båda två !! hade lagt av i skymning och spöregn. Via hålet och mina fingrar stänkte vattnet in i strålkastaren via öppningen på baksidan vid lamporna.
Strålkastaren är lätt att montera bort. Öppna huven, titta på den sida du skall montera bort där sitter det 4 stjärnskruvar som håller plastlisterna ovan och under strålkastare. Dessa lister bryter du försiktigt ut mot sidan av fordonet. De sitter i snäpp fästen en bit upp, dessa går trögt och kan säkert gå sönder.
Strålkastare sitter med 3 st 10 mm bultar, en upptill och två nedtill på vardera sidan. El anslutningen är lite marig, en flerfunktionskontak med många stift. Det sitter en ring med räfflor runt kontakten. den skall ut en bit 5-7 mm. det är den som låser fast kontakten på anslutningen i strålkastaren.
Lycka till.