• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Stort Kök i Husbil

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Gasollågorna är för långt bort och helst skulle man ha rejälare diskbänk i rostfritt där man kan ställa disken så inte bänkskivan blir skadad.

Vår gamla husbil från 2003 hade mycket bättre kök än vad vi har i vår bil från 2016, förresten tycker jag nästan alla kök är dåliga, tur att det inte är jag som står där.;)

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag gillar de lite äldre Carthago som har 2 vaskar och bra avställningsytor och jag står ofta i köket. Borde vara förbjudet med bara en ho som vi har i vår nuvarande bil, jaja man vänjer sig med allt utom en sak.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
I en husbil finns det begränsat utrymme man måste välja om man vill ha toalett och en bra säng och ett typ vardagsrum där man normalt befinner sej -eller ett kök. Bara att välja vilket man prioriterar kanske ställa sej på vågen så man inte spär på övervikten med ett kök. För mej är en bra säng viktigt eftersom man tilbringar en stor del av dygnet där.
Om man tittar på typ engelska små minihusvagnar finns det bara en sovplats och ett rejält tilltaget kök - utomhus. Jag har fått den uppfattningen att man åker ut med husvagnen och tillbringar kvällen med att laga mat och äta och dricka. Eftersom värme inte verkar finnas eller toalett så får jag inte ihop det.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tjaaa den första frågan som bör ställas är...och vad ska köket användas till?
Måste man baka pepparkakor o sockerkaka o hemmafixad prinsesstårta...o kräftskiva o fixa bouillibaisse o grilla oxfile... trerättersmeny... jomen det ställer ju vissa krav...både på storlek och funktion...men om huvudsyftet är att värma lite vatten till en kopp te och skära upp lite bröd där man lägger färdigskivad ost på.... ja hur mycket kök behövs det för det? Sen kanske saker kan imponerar... även ett kök.
Sen finns det också lite här o där också lite bättre restauranger...
Rekommenderar restaurang Blåregn i Sölvesborg...jag var där idag...utmärkt kalops. Men visst den som gillar matlagning kan ju göra sin egen kalops.
Är inte det största problemet i en husbil att det blir väldigt lite avställnings-ytor?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Går inte komma ifrån att Kabe's kök är välplanerad.

Vad finns det för husbilar som har lika stort kök? Bra avställningsytor.

Det här är köket i en 910
Visa bilaga 241079
Detleffs ALPA har också rätt bra kök.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja man kan ju ha en jättestor husbil eller husbuss med veranda på taket. Men om man vill resa och ha frheten att parkera utan för ställplatser och campingar som man ska köra i en snitslag bana till, och man vill uppleva friheten då släpar man inte med sej hela hemmet för då kan man faktiskt stanna hemma för där har man ju allting.
Ja har man mycket pengar kan man ju köpa allting men om vi bortser från det vad är det man eftersträvar egentligen? Samma med båtägare de skaffar en stor båt som inte kan ankra i små vikar osv.
Någonstans missar man i tänkandet och strävan efter lycka, ja om lyckan och hobbyn består i att laga mat så må det vara hänt.
Men man ska vara medveten om att varje avsteg från det som man egentligen ville när man skaffade husbil och klättrade uppåt har ett pris.
Finns många som faktiskt har tänkt till och backat tillbaka några steg eftersom man har kommit långt från naturen och äventyret.
Fick jag välja själv och hade pengar skulle jag köpa en typ minihusbil finns flera numera, men annars är jag ganska nöjd med det jag har, och skulle väl egentligen helst lämna den till någon som kunde fixa de små rostskadorna på skärmar och kanske måla den, alltså måla med roller en färg som används på arbetsmaskiner som håller.
Jo på vägen från spanien stod jag en gång på betald parkering i centrum av den gamla delen av en stad alla andra gångerna gratis, en stor husbil hade inte kunnat stanna någonstans utom på lastbilsparkeringen 5km därifrån och förmodligen fått åka vidare.
Så är husbilen en äventyrsbil eller en sommarstuga med alla bekvämligheter på hjul? Är maten verkligen så god?
Men kan man inte köra till en restaurang utan att transportera sej flera kilometer då måste man ju laga maten själv. Sen att avgiften för ställplatsen med råge täcker ett restaurangbesök spelar ju ingen roll egentligen.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Bengtic..jag tror det var i Reims du stannade på väg upp... jag har varit där... tältade några mil utanför... varmt var det..långt över 30 ... men en fantastisk stor kyrka... 14 juli minns jag. För det var nationaldagen..
7-8 år sedan. Hur överlevde vi överhuvudtaget? Ofattbart?
När du körde upp var det väl snarare nästan 0 grader?

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Går inte komma ifrån att Kabe's kök är välplanerad.

Vad finns det för husbilar som har lika stort kök? Bra avställningsytor.

Det här är köket i en 910
Visa bilaga 241079
Hymer B-SL 778 har ett rejält rymligt kök, den modellen tillverkades fram till 2018.
Obs, endast SL modellen hade detta rymliga kök.

Mvh Per

Bilagor

• 20241107_152500.jpg
    20241107_152500.jpg
    3,4 MB · Visningar: 35
  • 20241107_152518.jpg
    20241107_152518.jpg
    4,7 MB · Visningar: 35

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Bengtic..jag tror det var i Reims du stannade på väg upp... jag har varit där... tältade några mil utanför... varmt var det..långt över 30 ... men en fantastisk stor kyrka... 14 juli minns jag. För det var nationaldagen..
7-8 år sedan. Hur överlevde vi överhuvudtaget? Ofattbart?
När du körde upp var det väl snarare nästan 0 grader?
Nej det var norr om Nurnberg på väg 9 mot berlin orten finns kanske någonstans det var säkert 15 grader ute köpte en pizza till kvällsmat fanns många ställen men de flesta hade ju mat på sena kvällen och jag ville lägga mej tidigt skulle ju köra vidare på morgonen för att träffa mina bekanta. Det var en helt vanlig parkering men det fanns en husbilskylt. Totalt full för natten tror jag men jag hittade ett tomt hål för en vanlig personbil. Gick bra att gå ut eftersom skjutdörren där bak inte tar någon plats.
Jag hatar köksöar de tillför ingenting och tar plats. Min bror har en sång och det förut så stora allrummet blev decimerat och man fick sitta långt ifrån varandra och kunde inte föra att vettigt samtal. Sen gick det ju inte med elspis utan gas skulle det vara.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nej det var norr om Nurnberg på väg 9 mot berlin orten finns kanske någonstans det var säkert 15 grader ute köpte en pizza till kvällsmat fanns många ställen men de flesta hade ju mat på sena kvällen och jag ville lägga mej tidigt skulle ju köra vidare på morgonen för att träffa mina bekanta. Det var en helt vanlig parkering men det fanns en husbilskylt. Totalt full för natten tror jag men jag hittade ett tomt hål för en vanlig personbil. Gick bra att gå ut eftersom skjutdörren där bak inte tar någon plats.
Jag hatar köksöar de tillför ingenting och tar plats. Min bror har en sång och det förut så stora allrummet blev decimerat och man fick sitta långt ifrån varandra och kunde inte föra att vettigt samtal. Sen gick det ju inte med elspis utan gas skulle det vara.
Din bror måtte ha en rejält stor husbil, lyckans ost ;)

Toppen