• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Storlek på bildsensor.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Alla känner till småbildsformatet 24 x 36 mm och samma format är det på bildsensorn på dyrare systemkameror. Men varför använder kameratillverkarna inte samma mått när det gäller mindre och billigare kameror? Ett vanligt mått på sensorn brukar då vara 1/2,3. Förmodligen är det ett tummått men jag klarar inte av att "översätta" det till millimeter! Det verkar som om man mäter diagonalen i stället för sidorna och syftet med detta sätt att mäta måste ju vara att dölja sanningen och förvirra köparen. För att kunna mäta storleken på en yta via diagonalen måste man ju känna till sidornas storleksförhållande!

Vem vill reda ut detta för mig? Jag antar att jag inte är ensam om att ha funderat på detta!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Storlek på bildsensor.

Kanske blir man lite klokare av detta:

300px-SensorSizes.svg.png
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Storlek på bildsensor.

Jo, men vad är det man mäter? Vad betyder 1/1,7"? Totalt obegripligt för mig! Att man vill förvirra konsumenterna är ju tydligt när man ser skillnaden i storlek mellan kompaktkamerornas bildsensorer och systemkamerornas dito!

Jappe
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Storlek på bildsensor.

Jo man mäter diagonalen.
Liksom man mäter digonalen på en TV, exvis 33 tum.
Varför? När vi har internationell standard, SI Systemet.

För att räkna ut vad "decimalbråktalet" 1/2,3 så slår du helt enjkelt 1 delat med 2,3 på dosan.
Du får 0,43 efterssom en tum är 25,4 mm multiplicerar du faktorn med 0,43 och får 11,04 mm.
Trots detta får vi inte reda på sidförhållandet.

Anledningen till att man mäter diagonalen är att en gång i tidernas begynnelse var ett bildrör, de fösta TV experimenten byggda av runda bildrör. 30 talet, de hade ju en diameter. Genom att skärma av det runda kunde man få en fyrkantig, eller rektangulär bild.
I sann Amaerikansk anda blir diametern ett större tal som imponerar mer.
Så även om det inte blev hela diagonalen kvar eftter avskärmning så var bilden ändå 10 tum.
Vi hade fenomenet med TV som skulle vara 25 tum men i verkligheten var bilden med runda hörn och bara 22 tum stor synligt.

De första elektroniska kameror hade ett kamerarör, en sorts eleketronrör som var runt. Därmed fick kameror oxo diamtermått som blev diagonal efter avskärmning till fyrkantigt fornmat.

LURAD!!!!
Ja visst, allt är för att lura oss som konsumenter.

Ungefär som hästkrafter, SAE som mäter motorn före växellådor. Bara för att impa med större siffror. Det lär finnas minst 15 sätt att speca hästkrafter.
Numera står ju bilmotorns effekt i kW i trafikverkets dok.

I verkligheten är det ju bildytan vi vill veta, exvis 10 x 15 cm. Och där var faktiskt Kodak trots Amerikanskt företag, tidiga på att använda SI mått redan vid 1900 talet begynnelse. Bl.a. då småbildsfilmen som du nämnde.

Som bekant är det närmst omöjligt att ändra något så vi lär få dras med tum i hundra år till. En form av skonummer till bildskärmar och bildsensorer.


Fråga personalen i eleketronikaffären hur stor bildytan är på TV:en, Kameran, bildskärmen, köp inte om de lurar dig med skonummer.


Detta kallas konservativt, dvs stå kvar vid det gamla, gå tillbaka till det gamla det var bättre förr....
Dög tum åt farfar så duger till oss oxo.

de
Roy
 
Toppen