• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Stora servicen, byta kamrem på FIAT?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En medlem kontaktade mig igår och ville ha den stora servicen på sin FIAT baserade husbil, som för första gången kom ut på gatan den 25/4 2018, för 4 år sedan och har sedan dess gått 48 000 km.

Reagerade på att den stora servicen skulle göras redan nu med tanke på bara 4 år och 4800 mil. Fick svaret:
”Enligt Fiat Professional i Xxxxxx (serviceverkstad Xxxxxxxx AB) skall stor service göras vid 4800 mil och att kamremmen skall bytas efter 4 år dvs. i slutet av april.”

Skrev till vår spanska FIAT Verkstad här i Altea igår och frågade om intervallen för den stora servicen. Deras svar som jag fick imorse;
”Con respecto a la caravana que me preguntas no necesita cambio de distribución ya que son 90000 km o 6 años, con lo que ese servicio no es necesario, el cliente debería venir si necesita cambio de aceite completo, porque esto sería lo único que necesaria.”

En förkortade översättning säger; ”Att den stora servicen inkluderande byte av kamrem skall ske vid 90 000 km, eller 6 år. Nu är det bara aktuellt med den lilla servicen, oljebyten, filter och allmän översyn.”

Hur kan man ha så olika serviceintervaller på samma bil i Sverige och Spanien, eller är det någon av dem som ger fel uppgifter. Tacksam för svar från någon som är kunnig i frågan vad som egentligen gäller i Sverige.

Själv har jag pratat med verkstan här i Altea igen nu morgonen och de vidhåller sina uppgifter.

Tommy
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har märkt att det varit annorlunda i Finland än Sverige tex oftare byten av olja varje år enligt boken som kom med bilen på finska 2009. Fråga då servicen de berätta att set är för klimatet kallare överlag. Tyvärr har jag in boken mera den for med bilen. Samma med comfortmatic servicen också mera service än jag läser här på svenska bilar.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
En medlem kontaktade mig igår och ville ha den stora servicen på sin FIAT baserade husbil, som för första gången kom ut på gatan den 25/4 2018, för 4 år sedan och har sedan dess gått 48 000 km.

Reagerade på att den stora servicen skulle göras redan nu med tanke på bara 4 år och 4800 mil. Fick svaret:
”Enligt Fiat Professional i Xxxxxx (serviceverkstad Xxxxxxxx AB) skall stor service göras vid 4800 mil och att kamremmen skall bytas efter 4 år dvs. i slutet av april.”

Skrev till vår spanska FIAT Verkstad här i Altea igår och frågade om intervallen för den stora servicen. Deras svar som jag fick imorse;
”Con respecto a la caravana que me preguntas no necesita cambio de distribución ya que son 90000 km o 6 años, con lo que ese servicio no es necesario, el cliente debería venir si necesita cambio de aceite completo, porque esto sería lo único que necesaria.”

En förkortade översättning säger; ”Att den stora servicen inkluderande byte av kamrem skall ske vid 90 000 km, eller 6 år. Nu är det bara aktuellt med den lilla servicen, oljebyten, filter och allmän översyn.”

Hur kan man ha så olika serviceintervaller på samma bil i Sverige och Spanien, eller är det någon av dem som ger fel uppgifter. Tacksam för svar från någon som är kunnig i frågan vad som egentligen gäller i Sverige.

Själv har jag pratat med verkstan här i Altea igen nu morgonen och de vidhåller sina uppgifter.

Tommy
I min service bok står man bör byta efter 4 år dock senast efter 5 år 2017 års 180 hk 2.3 lit
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det finns något som heter "kommersiellt serviceintervall", i motsats till det de flesta tror är fallet "tekniskt serviceintervall".
Alltså, man sätter ett intervall tidigare i Km eller tid för att alla inblandade ( utom kunden naturligtvis), skall tjäna mer pengar.

Jag har själv varit med om att skapa "kommersiellt serviceintervall".

Hur det ligger till med Fiat får var och en bedömma själv.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Båda har rätt, Sverige räknas till Väderzonen ”Cold climate” i Fiats värld. Detta innebär kortare intervall på bla. Kamrem mm. På bilarna här i Sverige. Sen om det är nödvändigt har ju diskuterats i detta forum ett antal gånger. Vi själva kör våra färdtjänst fordon Fiat Ducato med 10 år/24.000 mils intervall på kamremsbyte, så var det sagt när 2,3l motorn kom, inga haverier än på våra fordon.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Båda har rätt, Sverige räknas till Väderzonen ”Cold climate” i Fiats värld. Detta innebär kortare intervall på bla. Kamrem mm. På bilarna här i Sverige. Sen om det är nödvändigt har ju diskuterats i detta forum ett antal gånger. Vi själva kör våra färdtjänst fordon Fiat Ducato med 10 år/24.000 mils intervall på kamremsbyte, så var det sagt när 2,3l motorn kom, inga haverier än på våra fordon.
Och då betyder det för er del byte efter hur många år?
Men det viktiga du säger är ju att kamremshaverier är ovanliga!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En medlem kontaktade mig igår och ville ha den stora servicen på sin FIAT baserade husbil, som för första gången kom ut på gatan den 25/4 2018, för 4 år sedan och har sedan dess gått 48 000 km.

Reagerade på att den stora servicen skulle göras redan nu med tanke på bara 4 år och 4800 mil. Fick svaret:
”Enligt Fiat Professional i Xxxxxx (serviceverkstad Xxxxxxxx AB) skall stor service göras vid 4800 mil och att kamremmen skall bytas efter 4 år dvs. i slutet av april.”

Skrev till vår spanska FIAT Verkstad här i Altea igår och frågade om intervallen för den stora servicen. Deras svar som jag fick imorse;
”Con respecto a la caravana que me preguntas no necesita cambio de distribución ya que son 90000 km o 6 años, con lo que ese servicio no es necesario, el cliente debería venir si necesita cambio de aceite completo, porque esto sería lo único que necesaria.”

En förkortade översättning säger; ”Att den stora servicen inkluderande byte av kamrem skall ske vid 90 000 km, eller 6 år. Nu är det bara aktuellt med den lilla servicen, oljebyten, filter och allmän översyn.”

Hur kan man ha så olika serviceintervaller på samma bil i Sverige och Spanien, eller är det någon av dem som ger fel uppgifter. Tacksam för svar från någon som är kunnig i frågan vad som egentligen gäller i Sverige.

Själv har jag pratat med verkstan här i Altea igen nu morgonen och de vidhåller sina uppgifter.

Tommy
Ja service nr 2 skall ju göras efter 4 år enligt den svenska instruktionsboken. Vad som skulle motivera att kalla den ”stor” jämfört med service nr 1 kan jag inte läsa ut ur underhållsschemat, om man nu inte passar på och byter kamremmen också. Den kan vid normala förhållanden annars vänta till 5 år enligt föreskrifterna för oss som mestadels inte använder bilen på vintern.
Vill man kunna hävda att man skött bilen enligt föreskrift, t.ex. gentemot ett försäkringsbolag, måste det väl vara underhållsschemat i instruktionsboken för det egna landet som gäller, och ingenting annat?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
för oss med äldre bilar så täcker inte försäkringen vid t ex motor-haveri om bilen är äldre än 8 år
något undantag t ex Motormännen som har 10 år.
Hos många bolag täcker inte försäkringen nyare bilar heller, om man har struntat i rekommenderade serviceintervaller.

Pålle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har Googlat runt och det är tydligen enligt boken;
Kamremsbyte rekommenderas som huvudregel på Fiat Ducato vart fjärde år då knappast någon når upp till milgränsen på 12 000 respektive 18 000 mil inom den tiden.”

Kan nog klassificeras som ”kommersiellt serviceintervall", som Michael S, beskriver i inlägg #5.

Nu kan vi som har våra FIAT Ducato registrerade i Sverige, iallafall säga att vi äger ”nästan en Ferrari”. Man brukar nämligen säga att en Ferrari alltid nyss bytt kamrem, eftersom intervallen är 3-4 år beroende på årsmodell, eller 4000 mil.

Så visst finns det likheter mellan syskonen FIAT Ducato och den mindre och obekvämare Ferrari 812 GTS. Säger bara serviceintervaller. :msn_embarrassed:

FIAT-verkstan här i Altea ruskar på huvé, men gör det kunden beställer.

Tommy

 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Har Googlat runt och det är tydligen enligt boken;
Kamremsbyte rekommenderas som huvudregel på Fiat Ducato vart fjärde år då knappast någon når upp till milgränsen på 12 000 respektive 18 000 mil inom den tiden.”

Kan nog klassificeras som ”kommersiellt serviceintervall", som Michael S, beskriver i inlägg #5.

Nu kan vi som har våra FIAT Ducato registrerade i Sverige, iallafall säga att vi äger ”nästan en Ferrari”. Man brukar nämligen säga att en Ferrari alltid nyss bytt kamrem, eftersom intervallen är 3-4 år beroende på årsmodell, eller 4000 mil.

Så visst finns det likheter mellan syskonen FIAT Ducato och den mindre och obekvämare Ferrari 812 GTS. Säger bara serviceintervaller. :msn_embarrassed:

FIAT-verkstan här i Altea ruskar på huvé, men gör det kunden beställer.

Tommy

Och jag gör det Fiat säger. Vill inte stå i mörkaste F i nästa pandemi och bli nekad hjälp.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Sitter med underhållsschemat för en Fiat 150 Multijet 2 från 2018... Kamremsbyte vart fjärde år vid svåra förhållanden, annars vart femte år. Det som skiljer lilla och stora servicen är i huvudsak oljebyte kopplingen (om man har robotlådan), kontroll av drivremmar samt kontroll av "tandade transmissionsremmen" (vad som nu skiljer den från kamrem?).
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Långfilm? campen??
Skall försöka var pedagogisk Mars 2020 hade vi en pandemi jag bodde på en camping i södra Spanien värden sade nu stänger vi åk hem. Jag sade hem det är ju Sverige han pekade norrut o sade däråt. En av mina vänner hamnade i bryddereri i F bärgningsbilen vägrade komma pga smittan. Återigen byt kamrem och alla andra remmar
 
Toppen