• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora ord, men vad finns bakom orden? [Deleted]

Status
Stängd för vidare inlägg.

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Som intresseförening så är det svårt att få gehör hos kommuner, politiker för att inte tala om att höras över andra intresseorganisationers önskemål. HBK har många bra krafter och ambitioner, men tyvärr finns det inre stridigheter som ger en bild av en bitvis spretig opinion. Jag saknar en tydlig riktning som visar enighet och styrka. Tommys inlägg är bra och konstaterar att det finns en programförklaring vilket är naturligt, men saknar redovisning för vad rent praktiskt HBK har åstadkommit som förening.
 

Soderslatt

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
9305
Medlemskap
2022
Denna tråd är för den allmänna diskussionen om Artikel Stora ord, men vad finns bakom orden?. Lägg till diskussionen här.
Husbilen och resandet med husbil är en form av anarki. Man kör vart man vill, när man vill, kommer när man vill och åker vidare när man vill. I vårt avlånga land finns ett oräkneligt antal platser att parkera på. Ställplatser att utnyttja och campingar för dem som så vill. För egen del hoppas jag att det så förblir. Låt husbilarna och husbilsturismen gå "under den politiska radarn." Husbilslivet är ett av de få områden som fortfarande ger frihet för dem som avskyr att skrivas på näsan av politiker och ordningsmän vad man skall göra och framförallt inte göra. Faktiskt är det en stilla nåd att bedja om att alla projekt som startas för att mota in oss i den ena eller andra fållan misslyckas. Låt oss glädjas åt friheten så länge den varar....! För det är ju just friheten, oberoendet, som husbilen ger, som triggar våra belackare. Eller hur? Och Gott Nytt År så här tio minuter i tolv.
Önskar Soderslatt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Grovt förenklat finns det väl egentligen bara ett fåtal olika ”krafter” som styr utvecklingen.

  • Det ena är dom rent kommersiella intressena. Dit hör givetvis campingar, branschorganisationer, varuhus och liknande som vill att vi kommer till just dom av olika anledningar. Här är det lönsamhet som styr helt och det som genererar mest vinst kommer man alltid att sträva efter att försöka leverera mera av.

  • Vi har sen dom semikommersiella krafterna som exempelvis stat och våra kommuner. Dom har skyldigheten mot sina uppdragsgivare (invånare, lokala företag) att skapa goda förutsättningar för dessa att både trivas och utvecklas. Oftast inga egna vinstintressen men dom påverkas naturligtvis mycket av dom lokala kommersiella krafterna.

  • Den sista gruppen är dom mer ideella krafterna. Det är hit klubben hör. Här finns inga pengar och inget vinstintresse som styr agendan. Det är i grunden medlemmarnas agenda som gäller. Vår största och förmodligen enda tillgång är att vi har möjligheten att kunna organisera oss och med hjälp av vår storlek kunna påverka dom andra krafterna för att driva utvecklingen mer åt det håll vi vill.

Dom två förstnämnda krafterna puttrar på naturligt av egen kraft vad vi än tycker om det.
Den sista kraften, den ideella, är den vi har stor kontroll över.

Nu är det ju ingen nyhet att klubben ännu inte är tillräckligt mogen eller rustad för att riktigt kunna vara med i matchen här. Vi är många medlemmar men relativt oorganiserade och utan några riktiga verktyg.

Ännu inte mogen skriver jag och här ligger nog något som vi behöver reda ut innan vi alla, ursäkta uttrycket, ”slösar bort” vår energi på att fundera på hur vi skall kunna påverka.
Klubben driver idag en stenhård linje av ”Mysklubbskaraktär” där allt rullar på som vanligt utan några större förändringar. Rätt mycket energi läggs faktiskt ner på att behålla allt ”precis som förr”.
Är det så vi vill ha det så är det fine. Personligen försöker jag förlika mig med den inställningen även om det är svårt :)

Men OM vi vill påverka med kraft behöver vi se till att vi kan bygga upp och verkligen använda den där tredje kraften vi sitter på.
Om inte så är det bara att fortsätta att titta på när andra bestämmer spelplanen och vi får helt enkelt bara anpassa oss. Som Tommy skriver så finns det inte så många andra som gör jobbet åt oss.

Själv sitter jag egoistiskt kvar på läktaren tills framtiden kommer och med den kanske så småningom ett mer motiverande klimat :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen