• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora hjul/trippmätare, färddator

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
om man går upp i hjulstorlek så lurar man väl både trippmätare och färddatorn? Så att kolla brännsleförbrukning är inte rättvist. Har man satt på större hjul så rullar bilen längre än vad trippmätaren och färddatorn tror. Eller tänker jag fel? Min bil går fortare på gps än hastighetsmätaren. 80 på mätaren och 83 på gps. Någon här på forumet som vet hur det förhåller sig?
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Ju större hjul, desto mindre visar hastighetsmätaren vid samma reala hastighet. Men eftersom de flesta bilar oftast visar för mycket, brukar det bli närmare den riktiga hastigheten med större hjul. Konstigt att din GPS visar mer, brukar vara tvärtom. När min Fiat visar 110 på mätaren, är det 104 på GPS:en.
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Mina hjul är mycket större än original. Från 215/70-15 till 225/75-16. På tio mil på trippen så har jag kommit 8,2 kilometer längre i verkligheten enligt en omräkningsfaktor jag hittade på nätet. Sökte på ”rullomkrets”.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Mina hjul är mycket större än original. Från 215/70-15 till 225/75-16. På tio mil på trippen så har jag kommit 8,2 kilometer längre i verkligheten enligt en omräkningsfaktor jag hittade på nätet. Sökte på ”rullomkrets”.
Klarar du besiktning med de hjulen? En bra bit över det tillåtna.....
 
W

Weckman

Guest
Mina hjul är mycket större än original. Från 215/70-15 till 225/75-16. På tio mil på trippen så har jag kommit 8,2 kilometer längre i verkligheten enligt en omräkningsfaktor jag hittade på nätet. Sökte på ”rullomkrets”.
Liten fråga bara.. Har du räknat ut hur mycket fel din mätarställning blir på detta viset?
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Enligt omräkningsfaktorn 9 procent. Så vid tio tusen mil har den i själva verket gått +900 mil. Köpte bilen med dessa hjul. Får väl slita ut dom och sen köpa dom enligt regbeviset.
 
Toppen