• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stopp i ett avlopp

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
Adria Coral S 670 SL -13
Har så gott som helt stopp från handfatet...diskbänken och duschen funkar perfekt.
Provat med bikarbonat och ättika utan resultat.
Värmde vatten med några diskmaskinstabletter..utan resultat.
Testade idag med elkabeldragare,men det blir stopp efter ca 1,5m.
Förmodligen är det väl en 90 vinkel som man inte kommer förbi...

Nån som har andra tips ?
Eller om man kommer åt rören på nåt vis ?
Nån som har råkat ut för samma..och löst det ?

Mvh Mats
 

steffo56

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Falun
HBK-Nr
32383
Medlemskap
2024
hej, prova med en våtdammsugare, en spolcombi blir nog för kraftig, jag började alltid att suga avloppen innans jag spolade tex köks avloppen, funkade alltid för mig. 90 graders vinklar borde inte få tillverkas för det är väldigt svårt att komma igenom, 2st 45or är bättre.
Kom ihåg att inte ta den vanliga dammsugaren för då blir nog frugan lessen i ögat
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Har du prøvet med dette:


Anbefales på forskellige fora i Danmark

Jeg har ikke prøvet i husbilen, men hjemme i huset virker det fint.
 

steffo56

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Falun
HBK-Nr
32383
Medlemskap
2024
go'afton håkansson, kaustiksoda är inte bra i plastledningar för det blir en reaktion och bildas värme och det kan bli väldigt varm så plaströren smälter. Ett stopp brukar/kan sitta en bit in i avloppet och använder man propplösare så brukar dom lösa upp avlagringar i början på ledningen och täta till stoppet ännu mer. Jag tittade nu ikväll i min bil, Knaus, och blev lite förvånad över att det inte fanns något vattenlås under handfatet utan två 90 graders böjar och sen ner i golvet !!! man bör nog ha koll på hur avloppet är byggt. Jag röstar nog för att suga tillbaka det som stoppar upp i ledningen// stefan
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Jag har god erfarenhet av denna rensare från Biltema Avloppspump , särskilt att den har ett mindre munstycke som passar de små utloppen i vask och duschkar. Dessutom är det möjligt att suga upp en hel del vatten i behållaren så att det blir ett stort flöde som kan tryckas och sugas fram och tillbaka. Fungerar utmärkt efter att ha hällt i lite av Biltemas gräsättika som löser kalkförhårdningar, vilket fått får lösa upp under natten. Sköljer med mycket vatten efteråt.
 

Mats62

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Norberg
HBK-Nr
31080
Medlemskap
2022
96BBD1FF-9A45-4D4E-91C0-DF7606220110.jpeg96BBD1FF-9A45-4D4E-91C0-DF7606220110.jpeg
Köpte en sån här och efter två drag blev det fart på vattnet. Enda problemet nu är att vattnet kommer nånstans under isoleringen på gråvattentanken. Nån koppling som inte klarade pumpen..
Är det nån som vet om man får bort isoleringen hel och kan se kopplingarna..eller släpper man ner hela tanken ?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Inte råd, mer en undran: I vanliga avlopp tar man till kaustiksoda då inget annat hjälper. Är inte det möjligt i en HB också?
Jag avråder från att använda soda. Dels är det frätande.
Har man otur stelnar sodan i rören och vattenlåsen. Sodan blir stenhård och går inte att ta bort. Då får man byta ut rören pga att de blir förstörda.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Inte råd, mer en undran: I vanliga avlopp tar man till kaustiksoda då inget annat hjälper. Är inte det möjligt i en HB också?
Nej aldrig frätande produkter i en husbil med känsliga nivågivare och avloppsrör, däremot funkar mikrobiologiska produkter bra genom att de äter fett och avlagringar men vill ha lite tid på sig.

//Tommy
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Adria Coral S 670 SL -13
Har så gott som helt stopp från handfatet...diskbänken och duschen funkar perfekt.
Provat med bikarbonat och ättika utan resultat.
Värmde vatten med några diskmaskinstabletter..utan resultat.
Testade idag med elkabeldragare,men det blir stopp efter ca 1,5m.
Förmodligen är det väl en 90 vinkel som man inte kommer förbi...

Nån som har andra tips ?
Eller om man kommer åt rören på nåt vis ?
Nån som har råkat ut för samma..och löst det ?

Mvh Mats
slamsugningsbil !
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Inte råd, mer en undran: I vanliga avlopp tar man till kaustiksoda då inget annat hjälper. Är inte det möjligt i en HB också?
kaustiksoda Absolut inte. När kaustiksoda kallnar blir det som cement och det går INTE att lösa upp. Fråga de som spolar avlopp så får du fakta.
Men jag vet man gjorde så förr.(då visste man inte bättre)
 
Toppen