• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stop-plikt eller inte?

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Vi har varit i Kroatien flera somrar och jag har undrat över varför bilisterna inte stannar vi Stop? Är tanken att kommer det ingen så varför ska jag stanna? Laglydig som jag är så stannar jag givetvis men ofta så tutar bakomvarande bil på mig. Inte ens polisen stannar vid Stop. Det finns ju lämna företrädesskyltar också. Vad är då skillnaden?
Det är säkert lika i flera sydeuropeiska länder, men varför? :confused:

JOE
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Stop-plikt eller inte?

Det fungerar exakt likadant i Spanien, varför ska man stanna om det inte kommer någon på den korsande vägen, tycker det är en bra lösning
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stop-plikt eller inte?

Och varför stanna vid rödljus om man är först i korsningen och varför stanna vid övergångsställe när folk ändå står och väntar och varför hålla 30 vid skolor när det inte är rast och ..........
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Stop-plikt eller inte?

Stop och rött ljus har samma betydelse i alla länder som anslutit sig till viss gemensam trafiklagstiftning i Europa. Det är nog mer "lokal praxis" och bristande övervakning, som gör att det funkar dåligt.

Vi har t o m blivit åthutade av italiensk polis i Napoli, för att vi stod stilla vid rött ljus De tyckte vi skulle köra eftersom det inte fanns någon korsande trafik!

Jag kör dock ungefär som hemma. det brukar fungera bäst.

:-/<rister
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stop-plikt eller inte?

Här är listan över trafidödade i Europas länder.
Trots rödljuskörning klarar sig Italien oväntat bra.

Land / trafikdödade per 100 000:
1. Grekland 15,9
2. Polen 14,3
3. Belgien 13,0
4. Slovenien 12,9
5. Ungern 12,7
6. Tjeckien 12,6
7. Portugal 11,8
8. Slovakien 11,3
9. Luxemburg 11,1
10. Spanien 10,3
11. Italien 9,7
12. Österrike 9,3
13. Frankrike 8,8
14. Irland 8,4
15. Finland 7,2
16. Tyskland 6,5
17. Island 6,5
18. Danmark 6,1
19. Storbritannien 5,6
20. Schweiz 5,5
21. Sverige 4,9
22. Norge 4,9
23. Holland 4,6
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Stop-plikt eller inte?

Intressant läsning Anders. Visst spelar vägarnas standard in till viss del men dessvärre bekräftar det en del av mina fördomar kring länders olika trafikkultur! Inte minst min motvilja mot grekiska transferbussar!

Det blir allt fler från östra delarna av Europa som semestrar utanför sina hemländer. Det är glädjande men innebär också fortsatt ökat tryck på polulära semestervägar och fler beteenden som är mindre bra. Exempelvis har polackerna börjat röra sig rejält och de är ju ganska många.

Vi kunde i år notera ett ökat antal "biltåg". Dvs ett antal personbilar, oftast 2 - 5, som kompiskör. Inte så sällan med radio- eller mobiltelefonkontakt. Det verkade som om det satt någon kartläsare i den första bilen, sedan följde de andra mer eller mindre blint. Gjorde bil 1 en omkörning , gick de andra också ut, ofta med kraftiga inbromsningar från bakomvarande trafik, som blev helt överraskade. Onekligen rätt spännande.

:-/<rister
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stop-plikt eller inte?

Vi kunde i år notera ett ökat antal "biltåg". Dvs ett antal personbilar, oftast 2 - 5, som kompiskör. Inte så sällan med radio- eller mobiltelefonkontakt. Det verkade som om det satt någon kartläsare i den första bilen, sedan följde de andra mer eller mindre blint. Gjorde bil 1 en omkörning , gick de andra också ut, ofta med kraftiga inbromsningar från bakomvarande trafik, som blev helt överraskade. Onekligen rätt spännande.

:-/<rister

För att inte tala om alla öststatstrailers på E6. De skall göra omkörningar till varje pris vilket innebär att de blockerar omkörningsfilen kilometervis.
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Stop-plikt eller inte?

Jag har varit tvungen att anpassa mitt körsätt till norditalienska förhållanden för att inte ställa till farliga situationer. Försökte köra laglydigt svenskt i början och det ledde till en del tutningar när jag stannade för fotgängare eller vid stopplikt, och det gör väl inget det går att stå ut med.

Men det blev farliga situationer ibland när bakomvarande bil körde om mig mitt på övergångsstället eller när mötande trafik inte stannade för det gör de normalt inte. Fotgängarna fick kasta sig i säkerhet och jag kände mig skyldig till att ha ställt till en farlig situation.

Nu har jag valt att stanna bara när jag kan garantera de gåendes säkerhet, antingen att jag kan förhindra omkörningar genom att spärra hela filen eller stoppa mötande trafik med några blinkningar och sätta på varningsblink och de stannar ofta då.

I Italien är ögonkontakt väldigt viktigt, man tittar på varandra gör lite gester och kommer överens om hur man skall göra. Men det är stora skillnader mellan syd mitt och nord. Mest kaosartad trafik är det i Napoli med omnejd.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Stop-plikt eller inte?

Är det inte förbjudet för tung trafik att göra omkörningar på Autobahn eller är det bara viss tid på dygnet?
Hej
Det är skyltat när det råder omkörningsförbud för lastbilar,kan vara en viss sträcka eller en viss tid på dygnet. Men tyvärr efterlevs det inte av alla lastbilsförare. Utan att vilja bli kallad för rasist eller något sådant så är det de med Östeuropeiska registreringsskyltarna som syndar mest. Många här i Tyskland säger, ju längre från öster de kommer desto sämre blir trafikmoralen. Det gäller till stor del även Tyskland.
Klas
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Stop-plikt eller inte?

Autobahn är no no för vår del kanske för att det är ett neanderthal-sätt att transportera sig på.
Skyltning söder om södertälje verkar vara mest ett förslag inte ett påbud...:D
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Stop-plikt eller inte?

För att inte tala om alla öststatstrailers på E6. De skall göra omkörningar till varje pris vilket innebär att de blockerar omkörningsfilen kilometervis.

Dom kör ju som dom flesta svenskar gör med personbil. Äger vänsterfilen kilometer efter kilometer i alldeles för låg hastighet.
Det enda dom är glada för är att dom leder (kön).

En fröjd att komma till tyskland på semestern där alla byter fil till höger fil vilket inte har gått upp för dom flesta svenska att den existerar.
Pendlar Uppsala / Stockholm varje dag o jag vet vad som gäller där.
 
Senast ändrad:

Ronny o Ulla-Britt

HBK Medlem
Inlägg
242
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
4709
Medlemskap
2024
Sv: Stop-plikt eller inte?

jag har inte heller förstått varför dom överhuvud taget har vägskyltar i kroatien,det är inte många som följer dom:confused:det är bara att ta seden dit :cool:man kommer:D
ha de bra alla glada husbilare.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Stop-plikt eller inte?

Man är glad om man har varit laglig om det blir en försäkringsfråga...
 
F

F.d. 30168

Guest
Sv: Stop-plikt eller inte?

Kenth o Gunilla, vad menar ni med detta???? ALLA kvinnor stannar!!
Inte jag iallafall, här är det fullt ös!!!!! :wub:
 
Toppen