• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning Stolar Renault Master

Stefan G

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
42345
Medlemskap
2026
Hallå alla hb-kompisar
Mitt första inlägg (fråga) kommer här.
Först måste jag säga att man lär sig dj.. mycket här på forumet!
Köpte vår första husbil, en homecar, 2022. Nu har vi bytt till en Rimor 2016 på Renault master chassiet.
Nog om de.
Vi har ett litet problem med att vrida framsäten. Dom e tröga som fn. Måste kanske gå på gym för att orka! Är det någon som har, har haft samma problem?
Har sett att det sitter genomgående bultar me mutter undertill på sitsresaren. Kan de räcka att lossa dessa en gäng eller två?
Vågar man, de e ju trots allt sätet vid färd.

Nybliven medlem från Sveriges vackraste ö, Orust.
För övrigt heter jag Stefan Grafström å min fru Ann-Sofie

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det brukar var större metallkulor, som typ ett kullager som stolarna ska rulla på.
Där samlas damm m.m. och det går trögare. Siliconspray brukar lätta upp, eller annars den jobbiga metoden att lossa hela sättet och utanför demontera hela paketet för rengöring.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Fanns inte tid för annat. Men visst har du rätt
Thanks
Det kommer att funka rätt så länge ändå, ingen skada är skedd.
Men över tid kan två saker hända, att lagerfettet blir så smutsigt att det kommer att gå trögt att vrida stolen.
På lite längre tid så tappar emulgatorn i fettet sin egenskap att hålla kvar oljan i fettet, och då börjar fettet droppa ur sig oljan, då kan det kanske bli kladdigt under sätet.

Toppen