• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sticks like shit...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Tänkte limma min nya Snipe med Sticks like shit.
är det någon som testat detta? Det tillverkas av Bostik, och de säger -40 till +100 samt att det fäster på fuktiga underlag.

Reklamen för det verkar bra, men frågan är om de håller vad de lovar...?

//Freddy
 

Bilagor

  • 20140227_140547.jpg
    20140227_140547.jpg
    2,8 MB · Visningar: 12

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.637
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Sticks like shit...

Hej Freddy, svårt att säga men det finns ju många fabrikat och varianter. Troligen håller många av de fabrikaten och varianterna fast det som limmas med god marginal.
Frågan är väl kanske många gånger, om taket inte har gelcoat utan taket är målat på något sätt, så sitter nog färgen sämre på underlaget, än limmet sitter på färgen. Då gör det det samma hur bra limmet är om det finns en svagare länk i kedjan :D.

Jag har hittat det här och det får nog bli min variant nästa gång (210 ton/m²), ev. tillsammans med en skvätt primer av Biltemas variant............Och det som kanske gör mest nytta, lite lätt slipning av ytan.

EmptyImage.jpg

M.v.h. JANKRO.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.064
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Sticks like shit...

Är det inte så att limmet när det torkat skall vara elastiskt för att klara att stå emot de rörelser som sker pga temperaturskillnader. På taket kan det röra sig om mer än 100 grader.
Det är väl därför det här vanligtvis rekommenderas det dyrare, och svåråtkomliga, Sikaflex 252.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.668
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Sticks like shit...

Dr Freddy! Det hörs väl på namnet att du ska akta dig för den produkten ! "Stinks like shit" ???
// Göte J
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Sticks like shit...

Jag hittade ett lim på Jula som enligt den tekniska informationen bör fungera.
Det heter illbruck PL200 Powerflex konstruktionslim.
Detta limmet kommer jag att använda när jag skall montera min Snipe.
Information finns här. Tremco illbruck
Där finns datablad på produkten.
Krister.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.637
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Sticks like shit...

Är det inte så att limmet när det torkat skall vara elastiskt för att klara att stå emot de rörelser som sker pga temperaturskillnader. På taket kan det röra sig om mer än 100 grader.
Det är väl därför det här vanligtvis rekommenderas det dyrare, och svåråtkomliga, Sikaflex 252.
--------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, jo det skall väl helst med stor marginal sitta fast fast mångdubbelt, vara uv säkert, evigt elastiskt m.m. Det finns många fabrikat som uppfyller kraven med marginal och troligen flera som är lika bra eller kanske t.o.m. bättre än Sikas produkter.
Fördelen med Sika är väl att man vet att det är bra. Att de sedan har lyckas att köpa in sig på vissa marknader och framstår som bättre än allt annat och därmed kan vara dyrare kanske inte är hela sanningen.
Problemet är väl också att det många gånger är svårt att få tag på, och det är därför jag för det mesta köper något annat.
Man skall absolut inte i snålhet köpa "no name" på något lågprisvaruhus, men förutom några välkända stora fabrikat i Sverige som Kasco, Bostik, så finns det också en del andra som är jättestora, och anses bäst i andra länder, t.ex. TEC7 med flera.

Jag håller med om att klistrar man något på taket som man inte vill tappa, så gör det väl detsamma om det kostar 350kr. för en tub, bara man vet att det sitter. Men när man måste köpa en tub på postorder för att få tag i den, så väljer jag ofta något annat bra som finns i hemtrakten.

Detsamma gäller även ex. butylmassa som skall hålla sig evigt seg och tätande. De billigare fabrikaten är inte att rek. Efter tre fyra år har en del torkat ur till en inte längre seg konsistens utan mera åt ett aningen kladdigt och grynigt tillstånd, och det kan ju vara lika förödande som dåligt lim.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Sticks like shit...

Har sett reklam om detta shit, dom limmade fast en tvättmaskin pá en trädstamm. Med detta tog dom bort allt förtroende om prudukten.
 
Toppen