• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stationär dator snart helt ute

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Jag har börjat fundera på att byta ut vår stationära dator med sin jättestora och tunga bildskärm.
Undrar om det är fler än jag som har lagt märke till att reklambroschyrerna med IT-prylar, nu för tiden, i huvudsak innehåller mängder av olika bärbara- och mer eller mindre flyttbara datorer.
De stora datorplåtburkarnas tid tycks snart vara helt förbi och nära nog antika redan vid köpet. Har dessutom en känsla av att fåtalet stationära datorerna, som finns med i annonserna, dessutom har blivit betydligt billigare än tidigare.
Är de stationära datorerna snart helt ute?
V-backen:wink:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

Det beror nog på tillämpningen, grafik och processorintensiva applikationer kräver ofta en burk där man kan stoppa in mer "kraft".

Använder man office produkter och webläsare endast så räcker nog en bärbar, dock är min erfarenhet att livslängden är kortare på bärbara, även om man köper en "kvalitetsburk".
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Stationär dator snart helt ute

Ja. Det är sant .Jag har redan byt till bärbara .
Tekniken på IT prylar utvecklas i en rasande tempo.Har redan uppsagt den fasta telefoni
och flyttat till en mobil (den fasta telefonen ) och dessutom betalar mindre.Så länge ten mobila nätet fungerar är allt OK,men om den börjar krångla då vet man katen vad ska man göra.
Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

Ergonomiskt är ju en stationär att föredra, om du bara sitter vid bärbar har du snart gamnacke. Jag menar om du har bärbar och skall kunna arbeta utan att få skador måste du ju ändå ha en lös justerbar skärm och eventuellt mus och tangentbord för att få en bra arbetsställning. Då blir det ju liksom inte så smidigt om du måste koppla i och ur skärm mm. var gång du varit borta med den. Som tidigare inslag sagt en stationär håller längre och är billigar att reparera, och även uppdatera. Jag ser lapptoppen som ett kompliment till den stationäre

Gurra
 
F

F.d. 55347

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

Har själv sedan 2 år sagt upp det fasta BB och tecknat ett mobilt (telias) det fungerar mycket bra. Har även köpt en enkel skrivare att ha med i husbilen. Själva datorn är ju enkel att flytta mellan hem och HB. Skulle dock önska att skrivaren gick på 12 volt! Så utskrifter får vänta tills det finns 220 v.Har nyligen köpt ett Campus-kit från Trådlöst på rekommendation här i HBK. Testade den igår i onsdags utanför :)MacDonalds i Kalmar och det fungerade bra så nästa test blir förhoppningsvis någonstans i utlandet och då kanske jag säger upp mobila BB?
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

Jag har precis köpt en ny stationär dator, fast en liten sådan =)

Jag köpte en:
Elgiganten - Packard Bell iMax Mini

Det ska bli en mediadator som är kopplad till tvn och som jag ska använda för att lyssna på musik, kolla på film och komma åt de olika tv-kanalernas play-tjänster.

Till husbilsresorna har jag en Asus 1000H Netbook och som arbetsdator hemma har jag en stationär normalstor dator. När det snart är dags att byta ut arbetsdatorn kommer jag att välja en stationär igen eftersom jag har en Netbook och värdesätter de ökade konfigurationsmöjligheterna som en stationär dator erbjuder.

/Lasse
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

Bärbara har klara fördelar och håller nära på att konkurrera ut stationära datorer.
Men det finns ett par uppenbara nackdelar, som redan tagits upp här. Ergonomin och kostnaden för reparationer.

Till det bör läggas att det är svårare att komplettera en bärbar med nya delar.
Att en bärbar dator är känsligare då så mycket kompromisser görs pga platsbrist, krav på låg vikt och batteritid.

För några år sedan (två-tre kanske) så sades att en tredjedel av alla bärbara datorer går sönder inom tre år. Detta dels på grund av ovanstående kompromisser och på grund av att en bärbar dator (naturligtvis) hanteras annorlunda än en stationär.

Till det skall man vara medveten om att reservdelshållningen för delar till bärbara är dålig. Det kan vara svårt att få tag i delar till en två år gammal dator - beroende på vilken del det är.

Nu skall detta inte tolkas som att jag är totalt emot bärbara, inte alls. Jag använder en själv dagligen. Och i husbilen är det självskrivet med bärbar.

Däremot har jag andra stationära datorer hemma så att jag inte får totalt informationsstillestånd om den skulle gå sönder...
Även bra åt andra hållet. Bra att ha laptop om den stationära går sönder. :)

Tillägg: De stationära datorerna som säljs på de stora kedjorna ÄR omoderna redan när du köper den. Detta på grund av deras långa ledtider. Vill man ha en ny på riktigt så blir det Dustin, Komplett eller Webhallen. Där kan du t.o.m. plocka ihop delarna och få den levererad monterad och klar (om man nu inte vill sätta ihop den själv också).
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Stationär dator snart helt ute

Ergonomiskt är ju en stationär att föredra, ....... Jag ser lapptoppen som ett kompliment till den stationäre Gurra

Jag håller helt med om att det är viktigt att tänka på ergonomin eftersom det blir ett antal timmar vid datorn då och då.
Min hemarbetsplats är utrustad med en stor platt skärm, tangentbord och en dockningsstation där jag bara lägger ner datorn när jag jobbar hemma. På så sätt får jag samma arbetsställning som vid min egen stationära maskin.
Det är på detta sätt jag även tänker mig ordna till det beträffande det eventuella utbytet av den stationära datorn. Alltså en bärbar som är dockningsbar och där jag har både tangentbord och en stor platt skärm.
V-backen ;)
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

jag vet inte om vi pratar om samma saker, men jag var inne på KMI Elektronikhuset AB för att fixa till min laptop, Roger visade då en dator som var lika stor som ett kexpaket, som man kunde koppla till TV skärmen, och sedan var det ett trådlöst tagentbord och mus, fördelen var att man kunde lätt ta med sig den i husbilen, lättare att gömma undan än en laptop och betydligt mindre.
fördelen är ju storleken, den är lätt att lägga in i ett säkerhets skåp.


om jag inte mindes fel så var priset strax under 4000 kr
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stationär dator snart helt ute

Alltså en bärbar som är dockningsbar och där jag har både tangentbord och en stor platt skärm.V-backen ;)

Håller med om att det är laptop eller minilaptop som gäller idag pga att priset har blivit överkomligt.

Jag har tangentbord och mus som är anslutna via bluetooth och en extern plattskärm för att få bättre ergonomi. På så sät kan jag lätt koppla loss skärmen och ta med laptop och 3G-modem ut till husbilen. Där kan jag också använda laptopen som navigator med tex Autoroute.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

Ergonomiskt är ju en stationär att föredra, om du bara sitter vid bärbar har du snart gamnacke. Jag menar om du har bärbar och skall kunna arbeta utan att få skador måste du ju ändå ha en lös justerbar skärm och eventuellt mus och tangentbord för att få en bra arbetsställning. Då blir det ju liksom inte så smidigt om du måste koppla i och ur skärm mm. var gång du varit borta med den. Som tidigare inslag sagt en stationär håller längre och är billigar att reparera, och även uppdatera. Jag ser lapptoppen som ett kompliment till den stationäre

Gurra

Idag finns det mycket smidiga och billiga docksningsstationer, som man tar loss datorn från bildskärm, mus och tengentbord. sedan är ju datorer utrustad med HDMI och USB kontakter som i mitt fal har jag 3 kontakter utan skruvar att frigöra. Spänningsmatning, grafik och mus/tangentbord vi 1 usb hub. Tar knappast mer än 10 sek att frigöra. Sedan har jag en dator jag kan ta med på möten, camping, semester och resor. I ärlighetens namn hur ofta har man nytta av grym hårdvara, dom flesta bärbara fixar att visa film, min dator fixar att köra filmer i HD utan problem (1920x1080). Spela spel har jag nog inte gjort på 3-4 år på en pc, har spelkonsol som är grymt mycket roligare än PC.
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

Ni skriver så mycket klokt, vill bara komplettera med att 1999 köpte jag min bärbara dator begagnad i Bluetronics konkurs, inte en minut ångrat att jag pensionerade min stationära. Nu är det dags att skaffa en efterträdare, det blir utan tvekan en bärbar. Arbetsställningen kan man ju faktiskt anpassa om man tänker till lite.

Sköt om er!
Agneta W :eek:
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Stationär dator snart helt ute

Kan nog hålla med att det är hur man annvänder datorn som avgör vad man vill ha.Har en liten laptop i yrkets vägar och dom håller max 2 år sen är dom inte helt slut men näst intill,duger för lite lättare surfning.Batteritid tar slut och man kan annvända dom som värmeplatta till pizzan.Män använder man den till vanlig surf å är aktsam så är det okej.Hamma har jag atationär som är inne på sitt 8 år.Går som en "Bolindermuktel" hur hårt man änn pressar den
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stationär dator snart helt ute

PC som brukes til surfing kommer lett i en situasjon hvor en burde reinstallere OS og programmer. Den tiden jeg drev med dette som profesjon så hadde vi enkelte brukere som trengte reinstall ca. en gang pr. år - andre kunne bruke sin laptop i mange år.

Programutviklere ser ut til å gå for en delt løsning, laptop for reise og support - stasjonær PC med flere skjermer for produksjon.

For privat bruk ser jeg laptop som det mest fornuftige, selv om jeg har et par stasjonære - navigasjonsmaskinen i husbilen er en kompakt stasjonær med fasmontert skjerm og trådløst tastatur med trackpad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stationär dator snart helt ute

Kan nog hålla med att det är hur man annvänder datorn som avgör vad man vill ha.Har en liten laptop i yrkets vägar och dom håller max 2 år sen är dom inte helt slut men näst intill,duger för lite lättare surfning.Batteritid tar slut och man kan annvända dom som värmeplatta till pizzan.

Jag har en IBM Thinkpad som har tjänstgort som dator på jobbet i fem år där den stod på hela dagarna och nu tjänstgör den hemma i ca 1,5 år där den också står på för det mesta. Den funkar lika bra idag som för nästan 7 år sedan, även batteriet är OK.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Stationär dator snart helt ute

IBM ThinkPad heter idag Lenovo X200s ThinkPad eftersom IBM lade ner sin egen tillverkning.
Jag har också en sådan dator som jag betraktar som både kraftfull och bärbar. Den ansluts via en dockningsstation på jobbet och här hemma på min hemarbetsplats.
V-backen :wink:
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Stationär dator snart helt ute

Det är svårare att uppgradera och hänga med i utvecklingen med en bärbar. På en stationär kan man ju byta grafikkort, processor utöka med mer minne sätta i större eller fler hårddiskar dvs hela tiden "hänga med". En bärbar ser jag bara som extra dator när man inte kan ha tillgång till sin stationära, sen så tror jag att det där att "Stationär dator snart helt ute" är något som marknaden hittat på.

Piraten
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.927
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Stationär dator snart helt ute

Visst har det svängt kraftigt mot bärbart. Många företag "dockar" idag medarbetarnas bärbara, för att nå nätverk och kunna jobba med externt tangentbord/mus och skärm, mm, med tanke på egonomin. Det gör t ex att man inte behöver två pc per anställd lika ofta som tidigare och konsekvensen med stora volymer gör att priset på bärbart sjunkit markant. Hemmamarknaden svänger också mer mot bärbart. Det är nog mycket för att priserna sjunkit vilket gör att många provat på. Har man väl sjunkit ner med sin bärbra i TV-soffan på en bricka i knät kan det vara svårt att återvända till en fast arbetsplats på en undanskymd plats i hemmet. Ölen smakar också bättre i soffan, med pc:n i knät! :)

Sedan tror jag vi pillar mindre med pc:n idag! Eller det är jag som håller på att bli gammal? :rolleyes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stationär dator snart helt ute

På våre bærbare er det bare 2 ting vi kan gjøre noe med selv - disk og minne, selv om det blir mer normalt at maskinene leveres med maksimalt av minne.

Frisket selv opp min Lenovo Ideapad S10 (6 mnd gammel) med å bytte ut den orginale 160GB trege disken med en rask 500 GB - maskinen ble merkbart raskere :D:D. Jobben tok ca 1 time totalt, men jeg har gjort over 100 slike jobber før og har de nødvendige programmer og verktøy.

Mange av dagens stasjonære maskiner er bygget slik at det ikke er fornuftig å pille mer med disse enn med bærbare, selv om de har mulighet for flere disker.

Uansett maskin, et kablet nettverk i hjemmet med en NAS disk kan løse problemet med backup av data. Mer mobilt er det USB disker en bør ha og kopiere alle dokumenter og bilder til.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Stationär dator snart helt ute

Så här är det väll oxå om jag inte behöver jobba på tåg eller annat så tycker då jag att det är smidigare med en usb-disk eller ett minne som flyttas mellan arbetsplatsen och hemmet i den mån man behöver. Däremot i h-bilen blir det ju fint med en bärbar. En annan aspekt om man är flera i hushållet måste det ju köpas en till var och en, finns det bara en och far i huset tar den med sig står ju mor och barn utan dator :rolleyes:


Gurra
 
Toppen