• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Startspärr code

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Vi har en husbil Fiat Dethleff 1986 som det kommer upp en irange nyckeksymbol med CODE skrivet och bilen går inte att starta. Nyckeln har inte ens batteri så det kan inte vara något kodat. Glapp i startlåset. Verkstan sa att de fixat genom att byta låset. Men det har krånglat hela tiden. Nu är vi på semester längs ner vid Rivieran 8ch får inte igång den på en parkering. Någon som har någon aning? Mvh Pia

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Tack för ala svar! Tyvärr är vi i Frankrike och Folksam har bokat ett flyg hem för oss ikväll och depån här nere vägrar lämna till någon verkstad för den är för gammal. Vi får välja pp att skrota den eller betala transport hem för cirka 50.000 kr. Vi har inget val just nu. Men tack alla!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för ala svar! Tyvärr är vi i Frankrike och Folksam har bokat ett flyg hem för oss ikväll och depån här nere vägrar lämna till någon verkstad för den är för gammal. Vi får välja pp att skrota den eller betala transport hem för cirka 50.000 kr. Vi har inget val just nu. Men tack alla!
Viket chassie och motor har bilen?

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Det här är ett vanligt fel och det finns guider på engelska forum om hur man tar bort enheten som orsakar problemet, en duktig mekaniker är det ni behöver hitta. Här en tråd som handlar om exakt samma fel som trådskaparen har.

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Ja jag såg det svaret. Tack! Hade vi varit i Sverige så hade vi fått kolla runt men här Frankrike känner vi inte till någonting och vi är inte lysande på engelska och kan ingen franska. De kan oftast bara franska. Vi känner oss rätt utlämnade.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är en Fiat Ducato , 1,9TD 82 Hk -96. Det borde inte vara något problem att finna en verkstad i Frankrike. Gör försäkringsbolaget det enkelt för sig för att den är gammal?

Ja jag såg det svaret. Tack! Hade vi varit i Sverige så hade vi fått kolla runt men här Frankrike känner vi inte till någonting och vi är inte lysande på engelska och kan ingen franska. De kan oftast bara franska. Vi känner oss rätt utlämnade.
har ni haft kontakt med SOS International?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns ju översättningsverktyg i mobilen?

Midlind

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40422
Medlemskap
2026
Du kan kolla med https://www.husbilsklubben.se/articles/optituning.1324/ som är ett företag som lämnar rabatt till oss på HBK. Jag vet att de kan plocka bort startspärren.

De kan även köra ut och fixa det om de har vägarna förbi, de har ÅF lite varstans i Sverige.
De svarade så här:
tyvärr har vi ingen avdelning som kan stå till tjänst i Frankrike så jag är osäker på hur vi skall nå till bilen.
frågan är om någon där nere kan ta bilder på motorstyrenheten och skicka till er/oss så vi får se vad det finns för möjligheter om vi skulle få upp endast styrenheten och då kanske kunna löda om den och skicka tillbaka den till någon där nere som kan montera tillbaka styrenheten och kontrollera funktion.
Det är ett långskott men det är det ända jag kan tänka mig nu på rak arm.

Toppen