• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startsida i Google Crome

F

F.d. 53267

Guest
Har fått ett elände som heter Awesomehp som lägger sig
som startsida fast jag lagt in Yahoo.se som startsida.
Har tagit bort filer som tillhörde den men det hjälpte inte
den kommer alltid upp som startsida.
Hur får jag bort detta?
Det följde med ett program som jag laddade hem men det är
också borttaget.

Sv: Startsida i Google Crome

Japp, den sidan hjälpte mig och jag blev av med skräpet.
Leta även i kontrollpanelen efter skumma program som installerats i datorn det datum som awesomehp dök upp.
Jag hittade Torntv och Grabrez och det är inget vi valt själva att installera.

Lycka till. Jocke

Tack för tipsen men trots att jag följt alla anvisningar och scannat
med Anvisoft finns det fortfarande kvar.
Men det är bara att jobba vidare.

Skadar inte starta om och sedan även köra malwarebytes, som enklast hämtas på ninite.com.

//Stefan

Jag har inte testat detta programmet, men det låter som att det kan vara en idé för dig att testa detta.
Smart-Defender bläddra en bra bit ner på sidan och ladda ner gratisversionen (den högra, gröna länken).

Hoppas det löser problemet.

Säkraste sättet att få bort de filer man vill är att använda DOS kommandon och redan från booten, alltså förrän Windows startar.

Jag blev också lurad att prova Google Chrome och fick datorn fullständigt invaderad av div. skitprogram. Jag provade alla upptänkliga sätt att bli av med dem men ingenting hjälpte.

Det slutade med att jag flyttade över fotona och div. annat till en ny dator och nöjde mig med Firefox som alltid har fungerat utan problem.

Jappe

Senast ändrad:

Jag blev också lurad att prova Google Chrome och fick datorn fullständigt invaderad av div. skitprogram. Jag provade alla upptänkliga sätt att bli av med dem men ingenting hjälpte.

Det slutade med att jag flyttade över fotona och div. annat till en ny dator och nöjde mig med Firefox som alltid har fungerat utan problem.

Jappe

Det har inte ett dugg med Chrome att göra. Antingen så laddade du hem Chrome från en obskyr site som packat om installern med en massa skräp eller så installerade du ett annat program i samma veva som hade paketerats med en massa andra "godsaker". På det sätt som jag beskrev i detta inlägg.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

Det har inte ett dugg med Chrome att göra. Antingen så laddade du hem Chrome från en obskyr site som packat om installern med en massa skräp eller så installerade du ett annat program i samma veva som hade paketerats med en massa andra "godsaker". På det sätt som jag beskrev i detta inlägg.

//Stefan

Ninite är en säker site - skickar inte med något skräp. Jag kollar alltid där först när jag ska hämta program från nätet. Där finns många nyttoprogram.

Ninite är en säker site - skickar inte med något skräp. Jag kollar alltid där först när jag ska hämta program från nätet. Där finns många nyttoprogram.

Härligt. Jag har frälst minst en i alla fall... :)

Kan berätta att vår IT-avdelning använder Ninite.com som ett steg i iordningställandet av nya datorer (vi behåller aldrig ursprungskonfigurationen - som ju ofta innehåller en massa reklamskräp).

Så ja, Ninite är en säkrare källa än Download.com och andra liknande.

//Stefan

Minst två skulle jag tro. :)

Ninite är förstahandsvalet för mig och det är ett mycket bra ställe för en sån som mig som inte tänker efter överdrivet mycket innan jag går till handling.

Men, andra mindre lyckade installationer har lärt mig ett och annat under vägen och jag ställer till det mindre ofta nuförtiden..

Hur går det stasse?

Jag fixade bort awesomehp i min frus dator för några dagar sedan och det hade smugit sig in på flera ställen både i chrome och internet explorer.
Det hade även installerat två program som inte skulle finnas.

Det sista stället jag hittade det på var i genvägen på startsidan till chrome och när jag väl fick bort den länken så var var jag av med skräpet.

mvh jocke

Stefan, ledsen att göra dig besviken, men Ninite har jag använt ett tag redan - det var en lokal datasupport jag anlitade för någon tid sedan, som tipsade mig.

Minst två skulle jag tro. :)

Ninite är förstahandsvalet för mig och det är ett mycket bra ställe för en sån som mig som inte tänker efter överdrivet mycket innan jag går till handling.

Men, andra mindre lyckade installationer har lärt mig ett och annat under vägen och jag ställer till det mindre ofta nuförtiden..

Hur går det stasse?

Jag fixade bort awesomehp i min frus dator för några dagar sedan och det hade smugit sig in på flera ställen både i chrome och internet explorer.
Det hade även installerat två program som inte skulle finnas.

Det sista stället jag hittade det på var i genvägen på startsidan till chrome och när jag väl fick bort den länken så var var jag av med skräpet.

mvh jocke
Har inte lyckats få bort det ännu, har letat efter program som jag inte
känner igen men inte hittat något ännu, kan Du minnas ungefär vad dom hette? Inte så lätt förstår jag.
Ska kolla nu i genvägen så får vi se hur det går.
Bättre support än här kan man nog knappast få så jag jobbar på.
Tack för tipset om Ninite.

Senast redigerad av en moderator:

Jag hittade "Torntv" och "Grabrez" i listan med program och även awesomehp fanns där, de var installerade i datorn samma datum som problemen började. En sökning på google visade på samband mellan dem och awesomehp så de tog jag bort.

Ungefär så här blev jag av med awesomehp om inte minnet sviker mig:

Jag rensade bort programmen som inte hörde hemma i datorn.

I chrome gick jag in under inställningar och tog bort awesomehp, jag hittade det under "grupp med sidor" samt under "hantera sökmotorer"

Dessutom återställde jag webbläsarinställningarna under "visa avancerade inställningar" Om det är nödvändigt att återställa webbläsaren vet jag inte men jag var lite desperat just då och tryckte på allt jag kunde...

I internet explorer hittade jag det genom att trycka på "kugghjulet" och sen "internetalternativ" och där fanns awesomehp under "Allmänt"

Det sista stället jag hittade skräpet var i genvägen på skrivbordet, genom att högerklicka på ikonen till chrome och därefter trycka på "egenskaper" så kunde jag finna att det fanns en länk till awesomehp som "mål" för vilken adress genvägen ska leda en till.

Sen var skräpet borta i den datorn, hoppas du får ordning på din.

Ett ställe som de olika guiderna jag läste säger är att man ska kolla är under tillägg efter skräpet, jag hittade inget bland mina tillägg i chrome eller explorer.

mvh jocke

Tillbaka
Toppen