• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

startproblem

F

F.d. 17300

Guest
Startmotorn klickar bara ibland (Fiat dukato turbodiesel-90 startmotor genomgången
helt ok skulle behöva ett elschema för att lösa problemet tändningslåset ok jordfläta ok
MVH Stig Adolfsson
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: startproblem

Jag fick tag på hylsnyckel med 11mm hylsa ganska snabbt och kunde lossa de 3 långa skruvarna som håller ihop startmotorn (11mm), en bult som höll fast startmotorn (11mm), samt en mutter vid kabelanslutningarna (13mm). Så nu är startmotorn bortmonterad och imorgon är tanken att ge sig på att rengöra och smörja! Bör jag öppna upp och rengöra allt som går, eller vad är relevant? vad är bäst att rengöra med; gammal tandborste, tryckluft...?

Vad är anledningen till att inte skruva ut de långa förrän allt annat är loss? kan något skadas? Jag lossade dessa först, sedan bulten och sist muttern till kabelanslutningarna... kanske inte det mest optimala, men det verkade funka...?

bifogar bild på den bortmonterade startmotorn +skyddskåpan.
 

Bilagor

  • IMG_0030[1].jpg
    IMG_0030[1].jpg
    845,9 KB · Visningar: 6

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: startproblem

Hej.
Jag hade ett liknande fel på min -91;a. Den gick att starta med en skruvmejsel direkt på startmotorn. Lade skruvmejseln mellan den grova +-kabeln och flatstiftet, då startade den.
Då kunde jag utesluta startmotorn. Jag drog en ny kabel mellan tändningslåset och startmotorn, nu fungerar den felfritt.
Men försök att få dit den gamla kabeln på samma sko. Varför? jo det sitter nämligen en liten kabel i samma kontakt som jag inte riktig vet vart den tar vägen, men jag tror det har med reläet till Glödningen att göra.

Lycka till.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Här kommer ett elschema.
På bild 002.jpg sitter batteriet längst till vänster mittpå sidan. Precis till högar om batteriet sitter en "pryl" dit många kablar går. Vad är det för nummer på den, alternativt vad säger texten att det är för grunka?
Det är för dålig upplösning på bilden för att det skall gå att läsa.
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: startproblem

Har nu börjat plocka isär och rengöra startmotorn. Lossade ändlocket på startrelät och såhär såg kopparkontakterna ut:

Bör jag byta ut dessa innan jag sätter ihop allt och monterar tillbaka startmotorn, eller hur illa är det? var får man i sådana tag på nya sådana?
 

Bilagor

  • IMG_0054[1].jpg
    IMG_0054[1].jpg
    416,7 KB · Visningar: 17
F

F.d. 551

Guest
Sv: startproblem

Nu är startmotorn åter på plats och min kära Peggy Peugeot startade lättare än någonsin! :)

Jag rengjorde och smörjde överallt jag kom åt och kopparkontakterna filade jag ner så de blev släta igen och fixade fram brickor att lägga under så de skulle nå ut lika långt som innan, blev riktigt bra! Tack för all hjälp och stöd hörrni!
Nästa projekt måhända bli generatorn...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Som jag skrev i inlägg nummer 5 om dessa koppar kontakterna och likaså led Opel Manta GSI av samma problem som din bil för det var exakt så urgröpt på dom kontakterna också och ibland så ville den inte alls utan bara klickade .

Efter renoveringen så startade den så lätt .

Bytte du även kolkransen i bak på startmotorn , man brukar kunna köpa en färdig ring med kol+fjädrar i en hållare/ring och sedan en plasthylsa i mitten där kolektorn är så kolen ligger i spänn och den är bara trycka dit .
 
F

F.d. 551

Guest
Sv: startproblem

Bytte du även kolkransen i bak på startmotorn , man brukar kunna köpa en färdig ring med kol+fjädrar i en hållare/ring och sedan en plasthylsa i mitten där kolektorn är så kolen ligger i spänn och den är bara trycka dit .

Jag öppnade upp bak på startmotorn också, men det tog emot när jag drog utåt och jag vågade inte slita eftersom jag var osäker på hur allt satt där inne... jag sprutade därför bara in lite 5-56 där och skruvade fast igen...
är det bara att dra utåt...? skruvarna som sitter runtom på startmotorn, vad är de till för, skulle en behövt lossa dem också?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Man tar ju inte ut själva "spolen" med lindning utan det är som en krans/hållare runt höljet där kolen och kolfjädrarna sitter som man kan byta .
Nu när det fungerar så är det ju bara starta på men om du plockar ner den igen kan du titta på hur kolen och kolektorn ser ut .
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.561
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: startproblem

Har inte haft tid att kolla på mitt problem. Men jag hörde att kontakten som sitter bakom tändningslåset skall vara av dålig kvalitet. Läste om någon som hade monterat en startknapp istället. Är det någon som har koll på hur man gör detta. Om någon har lust och kunskap att se vilken kabel jag skall koppla in startknappen på (se inlägg 8) Men den dåliga kontakten borde också kunna bytas. Är det svårt?
Ha det
 
Toppen