• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startproblem

Senulf

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
38713
Medlemskap
2025
Hej!
Min Hobby (Plåtis, Fiat Ducato) vill inte starta. Den har stått oanvänd några veckor. Enl display är motorbatteriet inte laddat men enligt laddaren är det fullt laddat. Statmotorn orkar inte dra igång motorn. Också provat med annat full laddat batteri och startkablar, samma resultat. Har någon något tips om vad som vara felet?
Med vänlig hälsning,
Ulf S

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Min Hobby (Plåtis, Fiat Ducato) vill inte starta. Den har stått oanvänd några veckor. Enl display är motorbatteriet inte laddat men enligt laddaren är det fullt laddat. Statmotorn orkar inte dra igång motorn. Också provat med annat full laddat batteri och startkablar, samma resultat. Har någon något tips om vad som vara felet?
Med vänlig hälsning,
Ulf S
Hur gammal är bilen?`

Adriamatrix

HBK Medlem
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2025
Hej!
Med vänlig hälsning,
Ulf S
Om det verkligen är ett laddat batteri och start motorn inte orkar dra runt motorn ordentligt kan det vara ett jord fel prova att ansluta motorn med en separat kabel till jord. Med så kort körsträcka ska ju inte något vara utslitet på startmotorn. Batterier kan ju bli dåliga men det borde ju inte drabba två olika batterier samtidigt.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hur har du behandlat ditt startbatteri den senaste tiden? Har du koll på om något drar ur? Har du haft startproblem tidigare? Frågan är om du har ett problem med ditt startbatteri, din elinstallation eller din startmotor? Troligen har du ett urladdat startbatteri av någon anledning. Du säger att du provat med ett parallellkopplat fulladdat batteri. Hur länge fick de vara sammankopplade innan du försökte starta?

Fritidsfantasten

HBK Intresserad
Kommun
Örebro
Vad visar batterierna för volt när du har dem monterade i bilen (om du kikar med multimeter)? Vad visar fordonets inbyggda display?

Låter märkligt att den inte startar med ett annat batteri eller startkablar.

mvh

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Om du försöker kabla igång en bil där batteriet är dåligt med hjälp av ett separat bilbatteri går det väldigt sällan.
Det beror på att motståndet i kabeln är för stort i förhållande till spänningen i det lösa batteriet (du får spänningsfall i kabeln).
Testa istället med en bil där du samtidigt håller lite varv på motorn så generatorn laddar fullt.
Går det inte starta då är det nog inte ett batteri relaterat fel.
Du kan även sätta minus från din matande bil så nära startmotorn som möjligt för att eliminera eventuella jordproblem.

Toppen