• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Startproblem

Gookal

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
29451
Medlemskap
2024
Jag har ett problem med startbatteri när jag kör på 12 v kylskåp under körning, när jag kör med 12 v på kylskåp en längre stund så startar inte bilen om jag stannar och tankar eller tar ett snabbt stopp.
När jag försöker starta så är det som batteriet är slut och den orkar inte starta.
Men väntar jag minst 30 minuter så är det inget problem.
Jag har testat batteri och laddning och det är inga problem med det.
Kör jag på gasol på kylskåp under körning så är det inga problem.
Är det någon som har haft detta problem och har en lösning.
Jag har en Lmc Liberty med for transit -08

//Göran
 

Gookal

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
29451
Medlemskap
2024
Ska prova imorgon, har kört med full fläkt och helljus och testat med biltemas batteri testare och då sa den ok, men jag ska mäta volt imorgon med multimeter, det konstiga är ju att låter jag bilen stå ca 30 minuter så startar den utan problem.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ska prova imorgon, har kört med full fläkt och helljus och testat med biltemas batteri testare och då sa den ok, men jag ska mäta volt imorgon med multimeter, det konstiga är ju att låter jag bilen stå ca 30 minuter så startar den utan problem.
Behöver inte vara konstigt för ett blybatteri hämtar sig om det får vila lite utan belastning.
 

Gookal

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
29451
Medlemskap
2024

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nä den går bara på startbatteriet "generator" när bilen är ingång vad jag förstår
Då missförstod jag eftersom du skrev att du låtit den stå på under ett dygn. Ja så ska det vara kopplat men vissa kopplar så man kan köra från bodelsbatteriet, sparar ju lite gas om man har tillräckligt med solceller :) Annars så tömmer ju kylen ett batteri ganska fort.
 

Gookal

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
29451
Medlemskap
2024
Då missförstod jag eftersom du skrev att du låtit den stå på under ett dygn. Ja så ska det vara kopplat men vissa kopplar så man kan köra från bodelsbatteriet, sparar ju lite gas om man har tillräckligt med solceller :) Annars så tömmer ju kylen ett batteri ganska fort.
Ville ju se om det drog tjuvström den vägen. et var därför jag lät det vara på
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har ett problem med startbatteri när jag kör på 12 v kylskåp under körning, när jag kör med 12 v på kylskåp en längre stund så startar inte bilen om jag stannar och tankar eller tar ett snabbt stopp.
När jag försöker starta så är det som batteriet är slut och den orkar inte starta.
Men väntar jag minst 30 minuter så är det inget problem.
Jag har testat batteri och laddning och det är inga problem med det.
Kör jag på gasol på kylskåp under körning så är det inga problem.
Är det någon som har haft detta problem och har en lösning.
Jag har en Lmc Liberty med for transit -08

//Göran
Lägg gärna in lite bilder. EBL mm.
Hur gammalt är ditt startbatteri. Kan vara kast.
Att det går att starta efter 30 min. kan bero på att båda batterierna är sammankopplade hela tiden pga att något är trasigt. Då kommer bobatteriet jämna ut startbatteriet. Backström.
Har du kollat om det finns säkringar vid pluspolen på startbatteriet.
Är elen ombyggd, tex finns det en DC/DC laddare till bodelsbatteriet.

Har du kollat att generatorn fungerar.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du har ju en funktion som stänger av gasen ca 15 minuter efter du stannat motorn för att det inte skall finnas någon låga när man tankar. Det verkar som denna funktion på något sätt inverkar på start av motorn. (Felkopplat? kortslutning?)
 

Gookal

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
29451
Medlemskap
2024
Lägg gärna in lite bilder. EBL mm.
Hur gammalt är ditt startbatteri. Kan vara kast.
Att det går att starta efter 30 min. kan bero på att båda batterierna är sammankopplade hela tiden pga att något är trasigt. Då kommer bobatteriet jämna ut startbatteriet. Backström.
Har du kollat om det finns säkringar vid pluspolen på startbatteriet.
Är elen ombyggd, tex finns det en DC/DC laddare till bodelsbatteriet.

Har du kollat att generatorn fungerar.
Startbatteri är bara 2 år gammalt och det är provmätt och är ok.
Körde bilen på tomgång och belasta med helljus,kylskåp och full fläkt och mätte ström och det visade 14,2 volt från generator.
finns en säkring vid pluspolen och denna är hel
elen ej ombyggd vad jag vet och bodelsbatteriet laddas via EBL.
 

Bilagor

  • ebl.jpg
    ebl.jpg
    598 KB · Visningar: 25
Toppen