• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Startproblem

F

F.d. 22725

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 157 hk
Årsmodell Chassie: 2010
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: ixeo
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2010
Ämnesområde: Elsystem
Vet någon?
Jag har en Burstner med fiat motor,årsmodell -10.Jag har fått start problem 2 ggr denna vecka och assistans har startat den med kablar båda ggr.men nu startar den ej hemma igen inte ens med kablar?Någon som har en aning?:confused:

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Varför har du startat med kablar?Är batteriet dåligt ?
Om batteriet inte är fulladdat så snurrar inte startmotorn tillräckligt fort
och dieselpumpen kan inte bygga upp rätt tryck och följden blir att den inte startar!
Tom

F

F.d. 22725

Guest
Helena o Tom skrev:
Varför har du startat med kablar?Är batteriet dåligt ?
Om batteriet inte är fulladdat så snurrar inte startmotorn tillräckligt fort
och dieselpumpen kan inte bygga upp rätt tryck och följden blir att den inte startar!
Tom
Hej
Var tvungen ringa bärgaren och han starta den med kablar för att den ej starta?

F

F.d. 55548

Guest
Hej Jag ställer en dum fråga men den är inte dum har du ström i batterierna ? när assistanskåren startat hur har do gjort bara med kablar ? för det kan nästan bara vara ström eller startspärr Bosse

Pelle o Lisbeth

HBK Medlem
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
10041
Medlemskap
2025
Bosseaskim skrev:
Hej Jag ställer en dum fråga men den är inte dum har du ström i batterierna ? när assistanskåren startat hur har do gjort bara med kablar ? för det kan nästan bara vara ström eller startspärr Bosse

Det låter som ett batteriproblem, själv har jag en Bürstner med Fiatmotor, jag har bytt batteri efter att ha haft problem med starten.

En annan sak kan vara om man kört ner bränslenivån för lågt kan man få luft i bränslepump/spridare och då kan man få startproblem.

F

F.d. 50363

Guest
Vår husbil var uppställd på vår villatomt över vintern. När vi skulle få bilen servad i slutet av april gick det inte att starta motorn. Bilen bärgades till verkstad som konstaterade att kamremmen kuggat över, och därmed förändrat tändningsläget. Kompressionen i motorn försvann, vilket medförde att självstarten drog runt motorn i ett ovanligt högt tempo.

Motorn har reparerats för 43.500:- som varken försäkringsbolaget If, eller FIAT har velat lösa ännu. Efter att bilen stått sex veckor på verkstad, löste vi ut den för att kunna använda den medan det var sommar. Ingen kan ( eller vill ) förklara hur felet kunnat uppstå när bilen körts endast 1332 mil.

Vi gjorde en kortare resa på 90 mil. När vi åkt c:a 70 mil blev det att väldigt oljud i motorn som därmed tvärstannade. Det gick inte att starta motorn igen, trots att självstarten drog runt motorn i ett tempo som väl skulle räckt till för en start. Bilen måste bärgas till verkstad lördag 6 / 7 och vi flyttade över vår packning till en taxi för fortsatt resa till hemadressen.

Vi är inte ensamma om att FIAT;s motorer råkat ut för detta problem. Senast hörde jag talas om en bil som körts några hundra mil innan samma problem uppstod. Ventiler och ventilstyrningar tar stryk om man fortsätter att köra självstarten efter att kamremmens läge förändrats.

Jag hoppas att Du inte drabbats av samma skada som oss, men ville ändå berätta ifall det skulle vara så.

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Det där lät inte kul! Men det sistnämda haveriet, måste väl vara en reklamation, på den första reparationen. Felet som blev efter avställningen, kan ju ha berott på att vatten runnit ner i kamremskåpan och frusit till is. Felet har diskuterats här på forumet tidigare. Undrar vad en ny motor kostar. Man kan tycka att 43000 borde räcka en bit.

Toppen