Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: 6400
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Elsystem
Hej. Jag har fått startproblem på min Fiat 2,5 TDI -97
Batteriet blev fel på. Jag startade ett par gånger med starthjälp. Det funkade.
Men när jag provade att starta efter en liten stund så "smattrade" det bara i startmotorn. Batteriet var kass. Jag satte i ett nytt batteri, och försökte starta. Startmotorn snurrade OK, men motorn tände inte. Det visade sig att kontrollampan för startspärren ej slocknar. Tydligen ett inte helt ovanligt fel på de här modellerna av Fiat. Någon som har erfarenhet av detta? Går det att programmera om startspärrbox, eller är det förbikoppling av startspärr i pump som gäller? I så fall, måste pumpen demonteras? Tacksam för svar.
Göte Andersson
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: 6400
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Elsystem
Hej. Jag har fått startproblem på min Fiat 2,5 TDI -97
Batteriet blev fel på. Jag startade ett par gånger med starthjälp. Det funkade.
Men när jag provade att starta efter en liten stund så "smattrade" det bara i startmotorn. Batteriet var kass. Jag satte i ett nytt batteri, och försökte starta. Startmotorn snurrade OK, men motorn tände inte. Det visade sig att kontrollampan för startspärren ej slocknar. Tydligen ett inte helt ovanligt fel på de här modellerna av Fiat. Någon som har erfarenhet av detta? Går det att programmera om startspärrbox, eller är det förbikoppling av startspärr i pump som gäller? I så fall, måste pumpen demonteras? Tacksam för svar.
Göte Andersson